Navržený jako sportovec, zkonstruovaný s inovativními technologiemi, vybavený ucelenou řadou čistých motorů – zcela nový Opel Astra, který si svůj debut prodělal jako 5-dveřový hatchback v září 2009 na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem, je připravený řádně zamíchat segmentem kompaktních automobilů evropského trhu.
Nová Astra, která vychází z tradice kompaktních modelů, jež Opel založil v roce 1936 modelem Kadett první generace, patří Astra neustále do top-trojice nejprodávanějších kompaktů v Evropě. Tento segment přitom představuje 27 procent celkového automobilového trhu. Astra zároveň tvoří třetinu prodejů vozů značek Opel/Vauxhall, ročně se jich prodá téměř 500 000.
Nová Astra vnáší do segmentu kompaktních vozů mnoho komfortních a bezpečnostních prvků, které už předtím uvedla do střední třídy Insignia. Astra bude mít k dispozici výjimečné technologie, jako jsou např. nový mechatronický podvozek, nejpokrokovější systém adaptivního osvětlení, kamerový systém, který rozpoznává dopravní značky nebo mimořádně ergonomická sedadla.
„Nová Astra svým designem, dynamikou i praktičností posouvá laťku svého segmentu o notný kus výš,“ říká Alain Visser, viceprezident automobilky Opel odpovědný za marketing a poprodejní služby. „Tento model dokládá naše zaujetí pro emotivní design, vyspělé technologie a německy precizní konstrukci.“
Nový designerský jazyk Opelu transformovaný do kompaktního formátu
Nový Opel Astra přináší do kompaktní třídy vlastní interpretaci ceněného designérského jazyka značky, který je kombinací sochařského umění s německou precizností – s touto stylistickou filozofií vyjela poprvé před krátkým časem Insignia. Výrazná silueta Astry připomíná vozy kupé, atraktivní vzhled umocňují promyšlené stylistické detaily. Elegantní proporce, založené na stylu „cab-forward“ (dopředu posunutá kabina, resp. čelní sklo) s výrazně skloněnými A-sloupky karoserie a směrem dozadu klesající linií střechy podporují vzrušující náboj i ve formátu tradičního hatchbacku.
„Designerské prvky, představené v Insignii – např. křídlo a břit – se u astry dočkaly čerstvé interpretace, protože považujeme za důležité, aby každý model Opel mel vlastní identitu,“ říká Mark Adams, viceprezident General Motors Europe pro design.
Pro Astru je novinkou stylistický motiv dvojitého křídla v každém koncovém světle a dynamicky „převrácený“ břitvovitý prolis v bocích, který vizuálně propojuje výrazné zadní okno a C-sloupek karoserie.
Interiér reflektuje splývající tvary karoserie: Plynulé linie, oblé formy a kvalita provedení jsou klíčovými atributy designérského jazyka značky Opel. Typickým prvkem je do boků rozevřený motiv křídla v přístrojové desce, která v rozmáchlém oblouku plynule přechází do horní části výplní předních dveří – to posiluje příjemný pocit z útulného interiéru.
Nový mechatronický podvozek: Wattův přímovod u zadní nápravy
Jízdní vlastnosti a stabilitu vylepšilo prodloužení rozvoru o 71 mm (na celkových 2685 mm). Nová Astra má vpředu rozchod kol 1544 mm, vzadu 1588, což znamená rozšíření stopy o 56 mm, resp. 70 mm. Tuhost struktury vozu se zvýšila v torzi o 43 procent a v ohybu o 10 procent, což také výrazně zkvalitnilo jízdní vlastnosti. Vyšší pevnost se navíc odrazilo i v tišším interiéru – bez rušivých vibrací nebo skřípání.
Podvozek Opelu Astra byl vyvinutý jako mechatronický systém, tedy systém, který dokonale propojuje mechanické funkce a elektronické ovládání. Nová Astra garantuje radost z jízdy a řízení, jako její předchůdkyně, nabízí ale lepší odezvu řízení a vyšší cestovní komfort. Přední kola jsou zavěšena na tradičních kombinovaných vzpěrách McPherson, vzadu konstruktéři automobilky Opel jako první na světě zkombinovali vlečená ramena H-nápravy s torzní příčkou s Wattovým přímovodem.
Astra vytěžila z nově řešené zadní nápravy skutečně maximum! Zachovala si všechny výhody nápravy s vlečenými rameny, což jsou především kompaktní rozměry, nízká hmotnost a perfektní funkčnost. Po doplnění o Wattův přímovod, který zachycuje příčné síly, přenášené do závěsů při zatáčení, je Astra nekompromisně stabilní a zároveň mimořádně komfortní.
Adaptivní odpružení FlexRide umožňuje řidiči nastavit charakteristiky podvozku aktuálním požadavkům a jízdním podmínkám. Stejně, jako v případě Opelu Insignia, také pro novou Astru bude k dispozici vyspělý elektronický systém FlexRide – v kompaktní třídě naprostá rarita – který dovoluje tři druhy nastavení: Standardní – vyvážené, sportovní Sport a komfortní Tour.
Škála čistých motorů s emisemi sníženými o 12 procent Nová Astra se představí s kompletní řadou osmi vitálních a zároveň hospodárných motorů s výkony od 70 kW/95 k do 132 kW/180 k. Motory pro novou Astru, propojené s manuálními převodovkami, jsou pozoruhodně výkonné a mají v průměru o 12 % nižší emise CO2 ve srovnání s agregáty současné generace. Průměrná spotřeba nových vznětových motorů je jen 4,6 l/100 km, v případě zážehových motorů potom pouze 6,1 l/100 km.
Čtyři vznětové motory, od kterých se očekává, že budou po uvedení na trh tvořit téměř polovinu nově prodaných Aster v Evropě, disponují výkony 70 kW/95 k až 118 kW/160 k. Ve spojení s manuálními převodovkami mají všechny spotřebu nižší než 5,0 l/100 km a neemitují více, než 129 g CO2 na km jízdy. A příští rok na jaře bude uvedena verze ecoFLEX s motorem 1.3 CDTI o výkonu 70 kW/95 k, která bude míst spotřebu jen 4,2 l/100 km a emise CO2 pouze 109 g/km.
Řada zážehových motorů zahrnuje přirozeně plněné i turbodmychadlem přeplňované agregáty zdvihového objemu 1,4 l a 1,6 l, jejichž výkony sahají od 74 kW/100 k až po 132 kW/180 k. Základný zážehový motor emituje jen 129 g CO2 na 1 km jízdy, což je nejlepší hodnota pro zážehový agregát této třídy. V souladu s filozofií snižování zdvihových objemů motorů (tzv. downsizing), vymění Opel motor 1.8 16V o výkonu 103 kW/140 k předchozí generace za nový přeplňovaný čtyřválec 1.4 Turbo, jehož spotřeba bude činit jen 5,9 l/100 km, což představuje snížení spotřeby (i emisí CO2) o téměř 18 procent.
Inovativní technologie do kompaktního segmentu „Filozofie zpřístupňování hi-tech inovací automobilky Opel prokázala svoji úspěšnost už v modelu Insignia. A my jsme si stanovili ještě ambicióznější cíl: Přenést co nejvíce těchto hi-tech prvků prostřednictvím nové Astry do segmentu kompaktních vozů,“ říká Hans Demant, ředitel automobilky Opel.
Řada inovativních, které si přiváží nový Opel Astra, se ve třídě kompaktních automobilů objevuje vůbec poprvé:
• Kamerový systém Opel Eye – systém, který rozpoznává dopravní značky a varuje řidiče při nechtěném vyjetí z jízdního pruhu. • Ergonomická sportovní sedadla s možností nastavování 8 parametrů, nastavitelnou (ve čtyřech směrech) bederní opěrkou, a prodloužitelným sedákem a bederní opěrku nastavitelnou ve čtyřech směrech. Jde o jediná sedadla v kompaktní třídě, která získala atest AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.) nezávislého sdružení německých ergonomů a ortopedů. • Adaptivní světlomety AFL+ (Advanced Forward Lighting) – nová generace bi-xenonových světlometů, které mění intenzitu světla i nastavení paprsku podle převažujících jízdních podmínek. Světlomety AFL+ fungují v devíti různých režimech.
Další inovativní prvky zvýrazňují přizpůsobivost nového Opelu Astra: • FlexFix, Opelův inovativní nosič jízdních kol, který je vestavěný do zadního nárazníku a je v příplatkové nabídce pro hatchback Astra. Nabízí snadný transport jízdních kol – po uvolnění páčky v zavazadlovém prostoru se nosič vysune jako zásuvka ze zadního nárazníku. • FlexFloor, propracovaný systém, který umožňuje jednoduché uložení nejrůznějšího nákladu. Podlaha zavazadlového prostoru je vyjímatelná a lze ji umístit ve třech různých výškách. Kotevní body podlahy jsou umístěny v samých rozích zavazadlového prostoru.