Elegantní, stylový čtyřdveřový sedan i dynamický pětidveřový hatchback se začnou vyrábět koncem roku 2010 současně v Evropě i v Severní Americe. Na trh budou uvedeny v prvních měsících roku 2011.
Nový Focus bude na všech trzích prakticky totožný, verze pro jednotlivé části světa budou sdílet až 80 procent společných součástí.
„Nový Ford Focus je jasným důkazem toho, že naše strategie ONE Ford poskytuje zákazníkům po celém světě vynikající produkty, které v sobě shrnují to nejlepší z celé Ford Motor Company,“ řekl prezident a generální ředitel Fordu Alan Mulally.
„Úspory generované novou globální platformou nám umožnily vytvořit cenově dostupný produkt, jehož kvalita, hospodárnost, bezpečnost a technická úroveň překonají očekávání zákazníků,“ dodal.
Současné zahájení prodeje v Evropě i v Severní Americe Výroba nové generace Fordu Focus bude koncem roku 2010 spuštěna v Evropě i Severní Americe najednou. Začátkem roku 2011 zahájí Ford proces postupného uvádění na jednotlivé trhy v těchto regionech. Později přijde na řadu Asie, Afrika a Jižní Amerika. Výroba se zpočátku soustředí do montážních závodů v Saarlouis (Německo), Michiganu (USA) a Čchung-čchingu (Čína).
Nový Focus bude jedním z 10 různých modelů založených na nové globální platformě pro vozy Ford nižší střední třídy, která podle očekávání vytvoří do roku 2012 souhrnný roční objem dva miliony prodaných vozů. Nejprve přijdou na řadu nový Ford C-MAX a Ford Grand C-MAX, představené již na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2009 a připravované pro uvedení na evropské trhy ve druhé polovině roku 2010.
„Zákazníci po celém světě stále častěji žádají menší automobily s nízkou spotřebou paliva, ale bez ústupků v otázkách stylu, technické vyspělosti a jízdních vlastností,“ vysvětluje Derrick Kuzak, viceprezident skupiny Ford pro vývoj globálních produktů.
„Naše nová generace vozů segmentu C se vzrušujícím novým Focusem v čele jasně ukáže, že Ford je připraven na tuto výzvu odpovědět,“ prohlásil Kuzak.
Navržen bez kompromisů Nový Ford Focus byl vyvíjen globálním týmem pod taktovkou vývojového střediska malých a středních vozů z německého Merkenichu. O vývoj pohonných jednotek se postaral obdobný tým z technického centra Ford v britském Duntonu. Vůz je zkonstruován tak, aby splnil rozmanité legislativní požadavky i nároky zákazníků po celém světě.
Při vývoji nového globálního modelu Focus se tým mohl spolehnout na zkušenosti získané při práci na uznávané a obdivované nové Fiestě, stejně jako na odbornou podporu od technických specialistů z vývojového střediska v michiganském Dearbornu, kde má značka Ford své celosvětové ústředí.
Globální strategie umožnila Fordu dosáhnout takové úrovně technických kvalit a funkční výbavy, jaká je v segmentu nižší střední třídy bezprecedentní a překvapí i mnohé řidiče uvyklé na větší, luxusnější vozy.
Další vývojový stupeň směru „Ford Kinetic Design“ Nekompromisní přístup k vývoji nového Fordu Focus je okamžitě patrný již z fascinujícího vzezření čtyřdveřového sedanu a pětidveřového hatchbacku, které se vyhřívají v záři reflektorů na autosalonu NAIAS 2010.
„Zcela nový Ford Focus je středobod, ve kterém se sbíhají automobilové trendy,“ vysvětluje J Mays, viceprezident pro design a vrchní kreativní ředitel skupiny Ford. „Navrhovali jsme ho s pochopením pro zákazníky z celého světa, přitom je však přizpůsobený pro každý jednotlivý region. Focus kombinuje to nejlepší z Evropy, Severní Ameriky i Asie a přináší tak v daném segmentu dosud nepoznanou radost z automobilu,“ dodal.
Oběma modelům je společný sportovní, dynamický charakter, ztělesňující další vývojovou etapu filozofie Ford Kinetic Design. Právě tento směr se velkou měrou zasloužil o rostoucí popularitu malých a kompaktních modelů značky Ford.
Kinetický design usiluje o zachycení pocitu „energie v pohybu“ tak, aby automobily vypadaly, že jedou, i když nehybně stojí.
Nový Focus se svou výraznou přídí, elegantním profilem, dramaticky stoupající linií bočních oken a atletickým postojem dává najevo, jak fantastický zážitek z jízdy čeká na řidiče, který vyrazí s tímto vozem na silnici.
Dynamický dojem z vozu je ještě zdůrazněn výrazným designem interiéru. Nový Focus má velmi moderní interiér ve stylu leteckého kokpitu, v němž středová konzola jako by obepínala řidiče, který tak získává vynikající přístup k ovládacím prvkům a informačním displejům vozu.
Klíčovým prvkem interiéru je kvalita dílenského zpracování. Výrazné a moderní linie, prostorově tvarovaná palubní deska s měkčeným povrchem i použité materiály vytvářejí v cestujících pocit, že sedí v automobilu luxusní třídy.
Nedostižné jízdní vlastnosti Při svém příchodu v roce 1998 vnesl Ford Focus do segmentu nižší střední třídy novou úroveň agility a potěšení z jízdy. Zcela nový Focus chce zvednout tuto laťku ještě výš, spojit vynikající přesnost řízení a zpětnou vazbu s ještě vyšší úrovní kultivovanosti a dokonanějším komfortem odpružení. Výsledkem nemůže být nic jiného než nejlepší jízdní vlastnosti v daném segmentu.
Konstruktéři proto dále vylepšili inovativní řešení podvozkových skupin stávajícího modelu. Zároveň optimalizovali konstrukci nezávislého víceprvkového zadního zavěšení „control blade“ a částečně oddělených pomocných rámů vpředu i vzadu.
Zcela nové je řízení s elektrickým posilovačem, který byl pečlivě vyladěn tak, aby dokázal nabídnout čistou a precizní odezvu při dynamické jízdě i nízké ovládací síly při parkování.
Vyhlášení specialisté na ladění jízdních vlastností z evropského Fordu také zdokonalili chování vozu v zatáčkách zavedením nového systému Dynamic Cornering Control. Ten přesměrovává točivý moment mezi oběma poháněnými koly a přispívá tak k menší nedotáčivosti, lepší trakci a preciznější odezvě vozu v úvodní fázi zatáčky.
Na stejnou kvalitu jízdních vlastností se mohou těšit zákazníci nového Fordu Focus po celém světě. Pro všechny trhy bude použita tatáž architektura podvozku a konstrukce zavěšení, pouze s drobnými rozdíly v naladění (například rozměr a druh pneumatik).
Hospodárné motory kombinují vysoký výkon s nízkou spotřebou Řidičskou přitažlivost nového Fordu Focus ještě zesiluje paleta pohonných jednotek, které spojují dynamický výkon s mimořádně nízkými hodnotami spotřeby paliva a emisí CO2.
Součástí nové palety motorizací pro nový Focus bude i řada technicky vyspělých přeplňovaných čtyřválců Ford EcoBoost™ s přímým vstřikováním benzínu (DI). V Evropě bude rodina EcoBoost™ zastoupena jednotkou o zdvihovém objemu 1,6 l. Také vznětové agregáty Duratorq TDCi s přímým vstřikováním common-rail byly pro nový Focus významně zdokonaleny, takže všechny motorizace jsou o 10 až 20 procent úspornější než dosud.
Pro premiéru v Detroitu Ford zvolil zcela nový zážehový agregát o zdvihovém objemu 2,0 l s přímým vstřikováním paliva (DI) a dvojitým nezávislým proměnným časováním ventilů (Ti-VCT). Motorizace 2.0 DI Ti-VCT je určena pro severoamerický trh a vyvine o 15 kW vyšší výkon než stávající 2.0 Duratec, přičemž spotřeba paliva poklesla o více než 10 procent.
Aby mohl co nejlépe využít svůj výkonnostní a úsporný potenciál, je agregát 2.0 DI Ti-VCT v novém Fordu Focus spřažen s nejnovější evolucí šestistupňové samočinné převodovky Ford PowerShift, jejíž dvouspojková konstrukce sama o sobě přispívá ke snížení paliva o devět procent (v porovnání s tradiční čtyřstupňovou samočinnou převodovkou).
Převodovka PowerShift vychází z konstrukce přímo řazených rychlostních skříní a na rozdíl od tradičních „automatů“ nepotřebuje složitý a těžký měnič točivého momentu, planetová soukolí a hydraulická čerpadla. Dvojice elektronicky ovládaných spojek mění rychlostní stupně stejně hladce jako nejlepší samočinné převodovky v luxusních vozech, ale mnohem rychleji.
Ford zároveň potvrdil záměr vyrábět v Michiganu od roku 2011 nový Focus s akumulátorovým pohonem, určený k prodeji v Severní Americe. Bude to první sériově vyráběný osobní automobil značky Ford s elektrickým pohonem.
Intuitivní technika pro pohodlí i bezpečnost posádky Focus nové generace nabídne zákazníkům po celém světě vzrušující paletu vyspělých technologií, které bylo dosud možné vídat spíše ve větších, luxusnějších automobilech. Globální povaha nového modelu činí tyto technologie dostupnějšími, než bylo dosud v segmentu nižší atřední třídy představitelné.
Technologická výbava zaručuje novému Focusu vedoucí postavení v rámci celého segmentu C a zároveň přináší zákazníkům některé nové prvky, které by překvapily i zákazníky uvyklé na větší vozidla luxusních segmentů.
Všechny systémy byly přitom navrženy tak, aby se obsluhovaly co možná nejjednodušeji a nejintuitivněji. Jejich smyslem je přispět k vyšší úrovni pohodlí a bezpečnosti celé posádky.
V kokpitu je nejvýznamnější inovací nová generace systému MyFord, která umožňuje řidiči ovládat různé funkce vozidla prostřednictvím nejmodernějších ovládacích a zobrazovacích prvků. U vozů ve vyšších stupních výbavy patří do systému MyFord také dotyková barevná obrazovka o úhlopříčce osm palců.
Na MyFord navazuje nová generace komunikačního balíčku SYNC® se sofistikovaným hlasovým ovládáním, bezdrátovým rozhraním Bluetooth, satelitní navigací a přípojnými body pro širokou paletu datových a multimediálních zařízení.
Na přání bude k dispozici rovněž systém „bezklíčového“ odemykání vozu a tlačítko Ford Power pro spouštění motoru, zadní parkovací kamera a poloautomatický systém paralelního parkování, který samočinně navede vůz do vhodné mezery.
Robustní a bezpečný Platforma nového Fordu Focus se vyznačuje robustní a pevnou stavbou, která je důležitá nejen pro jízdní vlastnosti a kultivovanost vozu, ale také pro ochranu cestujících v případě dopravní nehody.
V konstrukci karoserie jsou v hojné míře použity vysokopevnostní oceli. Tento materiál tvoří celých 55 procent karoserie a více než 26 procent připadá na extrémně pevnou uhlíkovou ocel s příměsí bóru. Takovými čísly se nemůže pochlubit žádný jiný produkt značky Ford.
Strukturální pevnost nové karoserie se odráží i v její torzní tuhosti, která je oproti stávající generaci severoamerického Fordu Focus o 25 procent vyšší.
Kvalita a pečlivost v každém detailu Vzhledem k tomu, že zákazníci po celém světě dnes vyžadují i od menších a středních automobilů prémiové vlastnosti, patřila nejvyšší úroveň kvality a dílenského zpracování k nejdůležitějším cílů nového Fordu Focus.
Nový Focus dosahuje významného pokroku ve snížení hladiny hluku v prostoru pro cestující, což v kombinaci s novým designem interiéru a vyšší úrovní dílenského zpracování vytváří dojem srovnatelný s většími vozy luxusní třídy.
Každá součást, kterou zákazník uvidí, uslyší, může se jí dotýkat nebo cítit její vůni, byla podrobena rigorózní analýze. Jen tak si mohl být vývojový tým jist, že nový Focus překoná očekávání zákazníků. Obzvláštní péče byla věnována kvalitě materiálů použitých v interiéru, barevnému sladění, velikosti a rovnoměrnosti spár i výrobním tolerancím vzájemného slícování jednotlivých součástí.
Napříč těmito dílčími atributy Ford vyvinul nový globální standard, který určuje, jaké vlastnosti musí každá součást mít, aby odpovídala požadavkům značky. Příkladem může být zvuk zavíraných dveří, kdy se konstruktéři museli zaměřit na konstrukci dveří i jejich vnitřní mechanismus, nebo i takové detaily jako tloušťka čalounění volantu a velikost švů na jeho věnci.
Tato až úzkostlivá péče o detail se odráží rovněž v globální výrobní strategii pro nový Focus. Ve všech výrobních závodech po celém světě, kde bude tento model vznikat, budou platit jednotné normy a výrobní postupy.
„Věříme, že nový Ford Focus poskytne zákazníkům nedostižný zážitek z jízdy a zároveň i bezkonkurenční dojem z vlastnictví vozu,“ řekl Jim Farley, viceprezident skupiny Ford pro celosvětový marketing. „Značka Focus je pro Ford velmi speciální a tento nový globální model dosvědčuje naši snahu vyvinout další generaci vzrušujících a přitažlivých automobilů.“