AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Iveco Czech Republic, a.s.
Scania Czech Republic s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.


Nová směrnice ke zvýšení bezpečnosti chodců

•Nová směrnice EU má za cíl „zvýšit ochranu chodců a ostatních ohrožených uživatelů silničních komunikací“ •Brzdové asistenční systémy zkracují brzdnou dráhu •Další směrnice EU hodlá od listopadu roku 2014 nařídit povinný protismykový systém ESP •

Od 24. listopadu roku 2009 jsou brzdové asistenční systémy nařízeny jako povinné pro všechny nové typy vozů a lehkých komerčních vozidel v EU. Tento předpis se bude vztahovat na všechna nová vozidla od 24. února roku 2011. Tyto požadavky jsou součástí nového předpisu EU, který má za cíl zvýšit bezpečnost chodců při silniční dopravě. Brzdový asistent pomáhá řidičům v situacích, kdy je nutné nouzově brzdit. Když řidič znenadání prudce šlápne na brzdy, předpokládá systém, že nastala nouzová situace. Systém poté rychle zvýší brzdný tlak a tím umocní zpomalení. Takto se zkrátí brzdná dráha a je větší možnost odvrátit kolizi. Podle studií EU by bylo možné v Evropě každoročně předejít až 1 100 nehodám se smrtelným zraněním chodců, kdyby byly všechny vozy vybavené brzdovým asistenčním systémem.

Průmysl již pracuje na vývoji systémů, které by byly schopné sledovat dopravu před vozidlem pomocí přídavných radarových a v některých případech i video senzorů. „V budoucnosti budou systémy předvídavého nouzového brzdění schopny vyhodnocovat nastalou dopravní situaci a nabízet řidičům inteligentní podporu v brzdění,“ říká Dr. Werner Struth, prezident divize Chassis Systems Control firmy Bosch. „V příštích letech budou tyto systémy význačným rysem vzrůstajícího počtu modelů vozidel. V roce 2010 má firma Bosch v plánu uvést poprvé svůj systém do sériové výroby na voze Audi.

Nejenom že brzdové asistenční systémy snižují riziko zranění pro chodce, ale pomáhají také předcházet nárazům do vpředu jedoucího vozidla. Analýzy databáze GIDAS (German In-Depth Accident Study – Německá hloubková analýza dopravních nehod) prováděné firmou Bosch ukazují, že u nárazů do vpředu jedoucího vozidla s následkem zranění v Německu nestačila třetina řidičů vůbec sešlápnout před nárazem brzdy a polovina z nich nevyužila plnou brzdnou kapacitu svého vozu. Systém předvídavého nouzového brzdění firmy Bosch zajišťuje řidičům podporu na třech úrovních. Funkce varování před kolizí, kterou tento systém disponuje, zaznamenává potenciální překážky a varuje řidiče – nejprve akustickou nebo vizuální výstrahou a poté krátkým přibrzďováním. Pokud na to řidič zareaguje a sešlápne brzdy, využije systém nouzový brzdový asistent, kterým zvýší brzdný tlak natolik, aby vůz nenarazil do překážky. Pokud však řidič nezareaguje a není možné danou kolizi odvrátit, začne systém krátce před nárazem brzdit maximální silou. Firma Bosch svou studií údajů z databáze GIDAS zjistila, že předvídavý nouzový brzdový systém dokáže předejít téměř třem ze čtyř nárazů (do vpředu jedoucího vozidla), které mají za následek zranění.

Směrnice EU, která má za cíl zvýšit „ochranu chodců a ostatních ohrožených uživatelů silničních komunikací“, nejenom zavádí povinné brzdové asistenční systémy, ale také dává předem prostor přísnějším předpisům s ohledem na další nárazníky a systémy čelní ochrany. Cílem je snížit riziko nehod, při nichž jsou zraněni chodci a cyklisté. Zvýšení dopravní bezpečnosti je také cílem další směrnice, která je v platnosti od srpna 2009. Krok po kroku se do listopadu roku 2014 stane systém ESP povinným pro všechna vozidla. Navíc budou muset být od listopadu 2015 vybavena moderními nouzovými brzdovými systémy a systémy varování při opuštění jízdního pruhu také komerční vozidla.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mitsubishi Motors Česká republika
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
Siems & Klein
Mercedes-Benz
Auto Fit, spol. s r.o.