Maskovaný prototyp nového sedanu se ulicemi dánské metropole pohyboval v rámci testů průlomové nové bezpečnostní technologie, která umí rozpoznat chodce v prostoru před vozidlem a pokud řidič nereaguje, dokáže nehodě zabránit automatickým brzděním.
Systém upozornění na nebezpečí kolize s funkcemi plně automatického brzdění a detekce chodců – bude představen v novém Volvu S60 v roce 2010. Bezpečnostní experti společnosti Volvo Cars se technologií detekce chodců zabývají již deset let a testovací vozidla vybavená tímto systémem jezdí po celém světě – naposledy v rušných ulicích Kodaně.
„Při konstrukci finálního systému je totiž zapotřebí brát ohled na řadu faktorů, jako je chování účastníků silničního provozu, stav vozovek či klimatické podmínky. Během testů se nám podařilo shromáždit data z více než 500 000 ujetých kilometrů. Informace z těchto testů můžeme rovněž využít pro provádění pokročilých počítačových simulací,“ říká Thomas Broberg, vrchní bezpečnostní poradce společnosti Volvo Cars.
Další krok – ochrana nechráněných účastníků silničního provozu
Nové bezpečnostní funkce Systému upozornění na nebezpečí kolize s funkcemi plně automatického brzdění a detekce chodců představují další etapu nepřetržitého vývoje technologie pro rozpoznávání rizikových situací, která má za úkol pomoci řidiči předcházet nehodám nebo zmírňovat jejich důsledky tím, že mu poskytne podporu při jeho rozhodování.
„V předchozích fázích se konstruktéři značky Volvo zaměřili na systémy pomáhající předcházet srážkám s jinými vozidly. Nyní jsme se rozhodli učinit obrovský krok vpřed s funkcí, která pomůže zvýšit bezpečnost nechráněných účastníků silničního provozu. Kromě toho byl systém vylepšen tak, aby namísto 50 % využíval plný brzdný výkon. Podle našich informací dosud nikdo z našich konkurentů nedosáhl v této oblasti takového pokroku,“ * vysvětluje Thomas Broberg. Dodává: *„Tato technologie představuje významný krok na cestě k naplnění naší dlouhodobé vize vyrábět automobily, u nichž k nehodám nebude docházet. Naším cílem je do roku 2020 dosáhnout toho, aby nikdo ve voze Volvo nebyl usmrcen ani vážně zraněn.“
Nejprve výstraha, poté automatické brzdění
Systém upozornění na nebezpečí kolize s funkcemi plně automatického brzdění a ochrany chodců je tvořen novým duálním radarem umístěným za mřížkou chladiče, kamerou před vnitřním zpětným zrcátkem a centrální řídicí jednotkou. Radar a kamera nepřetržitě sledují vozovku před vozidlem. Úkolem radaru je rozpoznávat objekty a určovat vzdálenost od nich. Úkolem kamery je poznat, o jaký typ objektu se jedná.
V nouzové situaci je řidič nejprve upozorněn zvukovým výstražným signálem a blikajícím světlem v zorném poli na čelním skle. Pro vyvolání okamžité a intuitivní reakce je vizuální výstraha navržena tak, aby vypadala jako rozsvícené brzdové světlo. Pokud řidič na výstrahu nereaguje a systém vyhodnotí bezprostřední hrozbu kolize, dojde k aktivaci brzd vozidla s maximální intenzitou.
„Pro aktivaci brzd je nezbytné, aby přítomnost objektu potvrdil jak radar, tak i kamera. Díky nejmodernějším čidlům lze nyní využít plný výkon brzdové soustavy,“ vysvětluje Thomas Broberg.
Kolize s chodci v městském prostředí
V hlavních městech zemí EU zemřelo v roce 2007 při dopravních nehodách 1 560 osob. Z tohoto počtu bylo 43 procent chodců. Rychlost vozidla je rozhodujícím parametrem pro závažnost následků nehody a riziko usmrcení chodce při kolizi v rychlosti 50 km/h je o 85 % vyšší než při 25 kilometrech v hodině.
„Naším cílem je dosáhnout toho, aby tato nová technologie pomohla řidičům kolizím s chodci při rychlostech do 25 km/h zcela předejít. Při vyšších rychlostech pak má za úkol rychlost před okamžikem nárazu co nejvíce snížit. Ve většině případů můžeme sílu nárazu snížit přibližně o 75 procent. Vzhledem k velkému počtu tragických nehod chodců bude i dvacetiprocentní snížení rizika usmrcení díky této nové funkci představovat významný přínos. V určitých situacích lze počet smrtelných nehod snížit až o 85 procent“, říká Thomas Broberg.