Na dosažení této vize se neustále pracuje. V roce 2009 například společnost Volvo představila sedm mimořádně úsporných dieselových modelů s velmi nízkými emisemi CO2. Ambiciózní strategie firmy v oblasti elektromobilů slibuje uvedení vozu typu plug-in hybrid na trh již počátkem roku 2012.
V době, kdy je tlak na automobilový průmysl vyšší než kdykoliv dříve, se objevuje kombinace kreativity a ambicí, která pomáhá celému odvětví na cestě ke stále úspornějším automobilům a k postupnému opouštění fosilních paliv. Ani Volvo nezůstává pozadu. Společnost i nadále staví nejmodernější ekologické technologie do středu svého zájmu.
V letech 2006 až 2014 hodlá Volvo investovat 15 miliard švédských korun (SEK) do výzkumu a vývoje s cílem snížit spotřebu paliva a emise škodlivin u svých automobilů. „Již dnes máme k dispozici širokou škálu modelů s velmi konkurenceschopnými hodnotami emisí CO2. Naším cílem je, aby se do roku 2020 průměrná hodnota emisí u našich modelů pohybovala mezi 90 a 100 g CO2 na kilometr a abychom zastávali vedoucí pozici na trhu, pokud jde o ochranu životního prostředí. Elektrický pohon je důležitou součástí na této cestě k výraznému snížení emisí CO2,“ říká Paul Gustavsson, ředitel pro strategii elektrifikace ve společnosti Volvo Cars.
Značka Volvo se ochranou životního prostředí začala intenzivně zabývat již v 70. letech minulého století a její aktivity v této oblasti zahrnují celý životní cyklus vozidel od návrhu, konstrukce a výroby až po provoz, servis a recyklaci. Hlavní pozornost je věnována efektivnímu využívání energií a zdrojů, snižování emisí a interiérům bez látek způsobujících alergie.
V roce 2008 byla představena značka DRIVe, což je společné označení pro aktivity Volva v oblasti ekologických automobilů. Nový symbol odráží úsilí společnosti o dosažení trvale udržitelné mobility, nulových emisí a současně obsahuje příslib neustálého zlepšování.
„Ve společnosti Volvo si nemyslíme, že k trvale udržitelné
mobilitě existuje jedna zřejmá cesta. Prvním důvodem je skutečnost, že
místní podmínky se v různých oblastech liší – například pokud se
týče biopaliv nebo nezbytné infrastruktury. Dále jsme si vědomi
neustávajícího proudu nových atraktivních technologií v oblastech, jako
je elektrifikace, které tyto podmínky mění,“ říká Magnus Jonsson,
vrchní viceprezident společnosti Volvo Cars pro výzkum a vývoj.
„Proto se snažíme udržovat otevřený a aktivní přístup k různým
vývojovým směrům a technologiím – tak, abychom dokázali rychle a
nákladově efektivně uvádět na trh produkty s minimálním klimatickým
dopadem,“ objasňuje Magnus Jonsson.
Vývoj produktů ve třech oblastech
Volvo při snižování ekologického dopadu svých produktů sleduje tři hlavní cesty: zvyšování účinnosti, obnovitelná paliva a elektrifikaci. Tyto tři cesty mohou v nadcházejících desetiletích navzájem koexistovat, přičemž se bude měnit jejich význam. Hlavním cílem však zůstane postupné snižování spotřeby paliva a emisí na hodnoty vyžadované úřady, zákazníky a životním prostředím.
V krátkodobém horizontu bude důraz kladen na zlepšování efektivity stávajících technologií dieselových i benzínových motorů tak, aby je bylo možné využít v několika modelech. Současně s tím se bude rozšiřovat využití obnovitelných paliv podle toho, jak se bude zlepšovat jejich dostupnost.
Společně se zvyšováním účinnosti spalovacích motorů hodlá Volvo představit tzv. plug-in hybridy, tj. automobily využívající kombinace elektrického pohonu s úspornými spalovacími motory poháněnými například biopalivy druhé generace, jako je například syntetická nafta. V další fázi budou některým zákaznickým segmentům nabídnuty automobily poháněné výhradně elektřinou, které se budou vyznačovat prakticky nulovými emisemi CO2.
Úsporné diesely
Automobily DRIVe značky Volvo představují sérii mimořádně úsporných dieselových modelů, které byly ve světové premiéře představeny na autosalónu v Paříži na začátku října 2008. Jednalo se o modely Volvo C30, S40 a V50 vybavené úspornými motory.
Do otevření bran autosalónu v Ženevě v březnu 2009 byla tato technologie dále vylepšena a navíc došlo k jejímu rozšíření i do větších modelů značky. Všechny tyto modely tak představují ve svých segmentech špičku v oblasti spotřeby paliva i emisí CO2.
Společnost Volvo Cars má dojem, že nejúčinnějším způsobem pro co nejrychlejší snížení celkového objemu emisí oxidu uhličitého u celé modelové řady je snižování spotřeby paliva dieselových i benzínových motorů. Důvodem je skutečnost, že snížení emisí u mnoha automobilů prodávaných ve velkých množstvích přinese větší celkový efekt a umožní rychlejší dosažení příznivých výsledků než dosažení výrazně nižších emisí u malého počtu vozidel. V nadcházejících letech budou do celé modelové řady zavedeny skutečně úsporné dieselové motory vybavené technologií start/stop.
Pozornost a úsilí značky Volvo v oblasti ochrany životního prostředí dokreslují nízké hodnoty emisí CO2 a spotřeby paliva u ekologických automobilů DRIVe této značky:
Volvo C30 | 3,8 l/100 km | 99 g CO2/km |
Volvo S40 | 3,9 l/100 km | 104 g CO2/km |
Volvo V50 | 3,9 l/100 km | 104 g CO2/km |
Volvo V70 | 4,9 l/100 km | 129 g CO2/km |
Volvo S80 | 4,9 l/100 km | 129 g CO2/km |
Volvo XC60 | 6,0 l/100 km | 159 g CO2/km |
Volvo XC70 | 6,0 l/100 km | 159 g CO2/km |
Obnovitelná paliva
Přechod k intenzivnějšímu využívání obnovitelných paliv vyžaduje modely automobilů, které budou schopny tato různá paliva používat. Volvo nabízí modely poháněné benzínem, naftou, ethanolem a zemním plynem/bioplynem. Modely Volvo Flexifuel, které jsou schopny provozu na benzín i bioethanol, dnes představují jednu z nejširších produktových řad tohoto typu na trhu.
Na několika evropských trzích se navíc objevují dodatečně upravené modely s plynovým pohonem, které jsou schopny provozu až na pět druhů paliv – na zemní plyn, bioplyn, hythan (směs biometanu s vodíkem), E85 a benzín. Zejména bioplyn se vyznačuje vynikajícími ekologickými parametry. Během několika nadcházejících let bude možné ve vozech Volvo použít biopaliva druhé generace, jako je například syntetická nafta.
Hybridy a elektromobily
V delší časové perspektivě mají největší potenciál pro dosažení významného snížení ekologického dopadu automobily s elektrickým pohonem. Na začátku roku 2009 představila společnost Volvo Cars mikrohybridní technologii – funkci start-stop, která při každém zastavení vozidla vypne spalovací motor.
V roce 2012 si budou zákazníci moci zakoupit plug-in elektrické hybridy značky Volvo, tj. automobily, které bude možné dobíjet z běžné domácí elektrické zásuvky. Tyto automobily budou vybaveny jak konvenčním spalovacím motorem, tak elektromotorem poháněným energií z baterií. Jako primární zdroj pohonu bude sloužit energie z baterií. Spalovací motor roli hnací jednotky převezme teprve poté, kdy se energie z baterií vyčerpá.
Pro kratší trasy ve městech a jejich okolí bude pravděpodobně poptávka po automobilech poháněných výhradně elektřinou. Společnost Volvo proto provádí výzkum i v této oblasti. V oblasti ryzích elektromobilů stále existuje řada problémů, které bude třeba vyřešit – to platí zejména pro jejich dojezd, cenu a bezpečnost. V roce 2010 Volvo zahájí komplexní jízdní zkoušky vozů Volvo C30 vybavených pouze elektrickým pohonem. Na konci těchto testů budou všechny výsledky vyhodnoceny a bude rozhodnuto o možném uvedení na trh.
Interiéry bez alergenních materiálů
Součástí přístupu DRIVe je také závazek nabídnout zákazníkům uvnitř vozidel prostředí, které bude prosté jakýchkoliv alergenních látek. Toto je oblast, na kterou značka Volvo klade velký důraz. Výsledky dlouhodobého úsilí značky v této oblasti zahrnují: • Všechny materiály čalounění a textilie v interiéru jsou testovány na obsah více než 100 škodlivých nebo alergenních látek a emisí a splňují požadavky normy Öko-Tex Standard 100. • Kůže neobsahují chrom • Bylo minimalizováno uvolňování niklu z kovových součástí • Pokročilý systém pro zkvalitňování vzduchu v interiéru IAQS snižuje úroveň některých škodlivých plynů a částic • Společně s novým Volvem S80 byl v roce 2006 představen také systém čištění vzduchu v interiéru CZIP (Clean Zone Interior Package) – funkce určená speciálně pro alergiky • Švédská asociace astmatiků a alergiků nyní doporučuje čtyři modely Volvo vybavené systémem Clean Zone Interior Package – S80, V70, XC70 a XC60. Systém CZIP je tvořen systémem IAQS a funkcí automatického větrání. IAQS je k dispozici pro všechny modely Volvo
Snížení dopadu za celou dobu životnosti
Za posledních čtyřicet let dosáhla společnost Volvo významného snížení ekologických dopadů své výrobní činnosti. Jedním příkladem jsou emise rozpouštědel – oblast s vysokou prioritou pro celý automobilový průmysl. Kromě toho dnes společnost ve svých závodech ve Švédsku a v Belgii využívá pouze elektřinu z klimaticky neutrálních zdrojů.
V současnosti může být 85 procent materiálů použitých v automobilech Volvo recyklováno a lze z nich získat 95 původního množství. Volvo XC60 navíc obdrželo certifikaci RRR (Reuse, Recycling and Recovery), tj. že vůz je z 95 procent vhodný pro recyklaci, opakované použití a obnovu. Jedná se o první automobil Volvo s typovým schválením pro recyklaci. Aby bylo možné tohoto schválení dosáhnout, musí výrobce prokázat, jak bude automobil na konci svého životního cyklu recyklován.
Řada ekologických vozů Volvo – plných 14 modelů
Široká nabídka automobilů ohleduplných k životnímu prostředí zahrnuje mimořádně úsporné dieselové modely (D), modely Flexifuel poháněné bioethanolem (F a FT) a modely Flexifuel následně upravené na pohon plynem (Bi-Fuel).
• C30 1.8F, C30 1.6D DRIVe a C30 1.6D DRIVe s funkcí start/stop • S40 1.8F, S40 1.6D DRIVe a S40 1.6D DRIVe s funkcí start/stop • V50 1.8F, V50 1.6 D DRIVe a V50 1.6D DRIVe s funkcí start/stop • V70 2.0F • V70 2.5FT • S80 2.0F • S80 2.5FT • V70 2.5 FT Bi-Fuel