AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Mercedes-Benz
Auto Fit, spol. s r.o.
Siems & Klein

Kde se právě nacházite:  > Úvodní­ stránka  > Auto - magazín  > Mini slaví 50. narozeniny

Mini slaví 50. narozeniny

Značka Mini slaví 26. srpna 50 let své existence. Před padesáti lety představila společnost British Motor Corporation (BMC) výsledek své představy nového revolučně pojatého kompaktního vozu.

První katalogy vůz Morris Mini-Minor představovaly jako „Neobyčejný dotek budoucnosti“. O padesát let později už víme, že tak dlouho se stejného konceptu dokázala držet jen hrstka automobilů na světě. Žádný jiný automobil nevznikl v tolika různých provedeních, jako právě Mini. O tom svědčí například i loňská premiéra elektrického vozu MINI E, který je pro svoji značku symbolickým příslibem pro další budoucnost.

Již před padesáti roky bylo významnou výzvou při vývoji nového automobilu snižování spotřeby paliva. V roce 1956 ovlivňovala automobilový průmysl krize v Suezském průplavu. Alec Issigonis – tvůrce prvního Mini – dostal před zahájením prací na novém voze od společnosti BMC následující požadavky: kreativní využití vnitřního prostoru, prostor pro čtveřici cestujících, mimořádná ovladatelnost a nízká spotřeba paliva. Tři roky po zahájení výroby, v roce 1962, přesahovala roční produkce vozů Mini 200 tisíc automobilů. S tím, jak si jej oblíbily pro vynikající chování ve městě známé osobnosti (Peter Sellers, Beatles, Brigitte Bardotová, Clint Eastwood, Lord Snowdon, Twiggy…), se stalo Mini rázem symbolem nadcházející generace. Během následujících let se z Mini stala ikona, značka s jedinečnou tradicí a nezaměnitelným šarmem, který se zalíbil lidem každého věku.

Znovuoživení značky

Poté, co v březnu 1994 BMW Group koupila Rover, bylo rozhodnuto o oživení značky MINI a pokračování v její tradici. Nové MINI bylo navrženo jako unikátní prémiová značka s nezaměnitelným charismatem, mimořádnými vlastnostmi a kvalitou pro kompaktní automobil své velikosti. Byl navržen vůz, který dokonale ctil své tradice, ale současně plnil moderní požadavky svých nových zákazníků. Jednoznačné zacílení značky jakožto globálního prémiového výrobce oslovilo zcela nové skupiny zákazníků. Nový model se opíral nejen o vyspělou techniku, ale také o moderní vzhled, který jednoznačně navazoval na svého kultovního předchůdce. Po celém světě začaly být vozy MINI vnímány nejen jako automobily pro dopravu z bodu A do bodu B, ale také jako symboly pro vyjádření mladistvého životního stylu.

MINI je jedním z pilířů BMW Group

Hned poté, co BMW Group značku MINI získalo, se stala významnou součástí jeho portfolia. Prodeje této značky od roku 2002 stoupají, protože zákazníci oceňují jedinečnou kombinaci jízdního potěšení, individualistického stylu a prémiové kvality. V roce 2008 se vyrobilo více než 232 000 automobilů tohoto jména. Nejvíce vozů MINI se v loňském roce prodalo v USA. „Nové“ MINI se představilo v roce 2001 a od té doby se jich po celém světě prodalo téměř 1,5 milionu kusů. V současnosti se prodává v ne méně než 80 zemích celého světa – nejnověji od roku 2009 také v Brazílii. Značka MINI se tak stala významným pilířem nabídky společnosti BMW Group takřka na všech světových trzích.

Stejně jako všechny ostatní automobily, tak také značka MINI nebyla schopna se zcela vyhnout následkům globální ekonomické recese. Nicméně prodeje z července letošního roku, jež jsou s 19 281 prodanými vozy o 0,3 procenta nad loňskými hodnotami, ukazují na opětovné oživení poptávky. Minulý měsíc byl současně rekordní z hlediska prodejů značky na německém trhu (3207 vozů/+16,1 %). Letos se od ledna do konce července po celém světě prodalo 120 813 vozů MINI. Ke zvýšení prodejů výrazně přispělo březnové uvedení modelu MINI Cabrio do prodeje.

Výrobní trojúhelník

Od roku 2001 investovala společnost BMW Group do výrobního závodu MINI v britském Oxfordu více než 380 milionů liber. Dalších více než 100 milionů liber putovalo do rozšíření a modernizace dalších dvou výrobních závodů na Britských ostrovech: Hams Hall a Swindon, které jsou součástí takzvaného výrobního trojúhelníku MINI. V hlavním výrobním závodě v Oxfordu vznikají na společné výrobní lince modely MINI, MINI Clubman a MINI Cabrio. Vyrábějí se zde ale také extrémní sportovní modely MINI John Cooper Works, MINI John Cooper Works Clubman a MINI John Cooper Works Cabrio. Přibližně 1,24 milionu ze všech 1,5 milionu vozů, jež v Oxfordu vznikly, mají dvoudveřovou klasickou karoserii, která proporcemi odkazuje na svého předchůdce. Továrna v Oxfordu vyrobila také přibližně 179 000 vozů MINI Cabrio, stejně tak jako 79 000 vozů MINI Clubman. Kdyby se tyto výrobní počty sečetly s produkcí původního vozu Mini, došli bychom k závěru, že po celém světě se během padesáti let prodalo 6,8 milionu těchto originálních vozů.

Pohled do budoucnosti

Kromě jiných překvapení se na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu v letošním roce představí dvojice speciálních edicí MINI 50 Camden a MINI 50 Mayfair, jež jsou oslavou a současně upozorněním na významné padesátileté výročí značky MINI. Návštěvníky expozice značky MINI přivítá obrovský nápis „What a Birthday. It’s MINI.“, který jejich pozornost zaměří na právě oslavované výročí. Představení modelů MINI, MINI Clubman a MINI Cabrio ale potenciál značky MINI zcela nevystihuje. Novou výzvou pro návrháře a vývojové pracovníky značky MINI je vstup do zcela nového segmentu. Přestože se koncept Crossover značky MINI může zdát jako typický automobil své značky, jedná se o zcela nový model, který nemá své historické kořeny, a jedná se o vstup značky MINI do zcela nové dimenze. Uvedení vozu MINI Crossover na trh se plánuje na rok 2010.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Iveco Czech Republic, a.s.
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
Mitsubishi Motors Česká republika
Siems & Klein
auto MOTOL BENI a. s.