S novým kombi rozšiřuje Mercedes-Benz od listopadu 2009 modelovou rodinu třídy E o dalšího charakteristického člena. Obdobně jako limuzínu a Coupé spojuje také nový vůz kombi jak svébytný design, tak oprávněný požadavek na čelní pozici v oblasti bezpečnosti, komfortu, kvality a funkčnosti. S novou třídou E se objevila na startu celá řada technických inovací, které žádný automobil této třídy na světě nenabízí – počínaje detekcí únavy řidiče přes systém automatického plného brzdění aktivovaný při akutním nebezpečí srážky, asistenční funkci adaptivního dálkové světla až po aktivní kapotu. Všechny tyto inovace se týkají samozřejmě i verze kombi. K nim patří také sériové vzduchové odpružení s regulací výšky karoserie na zadní nápravě a zajímavá řešení zvyšující funkčnost prostoru pro náklad.
Třída E kombi platí za základ segmentu prémiového lifestylového vozu kombi, vzniklého před více než 30 lety. Od startu prvního kombi v roce 1977 zvolilo více než milion zákazníků tuto praktickou variantu limuzíny Mercedesu vyšší automobilové třídy. V této úspěšné tradici chce pokračovat i pátá generace Mercedesu kombi a zároveň také hodlá navázat na zdařilý start limuzíny. Ta byla v Evropě uvedena teprve na jaře 2009 a již v květnu se ve svém segmentu usadila na špičce světového prodeje. Dnes hovoří statistika o tom, že novou třídu E si pořídilo na 40 000 zákazníků.
Design: nový rukopis Mercedesu propojený se stylistickými prvky třídy E
Charakter vozu určuje nový styl Mercedesu, který vytvořila třída S a mezitím se jejím reprezentantem stala i třída C. Jedním z jeho znaků jsou prostřídané konkávní a překlenovací plochy, ohraničené jasně definovanými hranami. Boční pohled odhaluje nové prvky a nedává žádné pochyby o identitě nového kombi. Díky lesku černého lemování se sloupky B a C dostávají opticky do pozadí a celá boční prosklená plocha působí jako jednolitý celek. To vede k filigránskému pojetí partie nad pontonem tvořené úzkými A-sloupky, do oblouku tvarovanou střechou se zadním sloupkem zakotveným v atletické boční linii kombi třídy E.
Při vytváření zadní části vozu kladli designéři Mercedesu velký důraz na jeho vysokou funkčnost. To vedlo ke zvýraznění horizontálních linií, jakým je například pás tvořený zadním osvětlením a chromovanou lištou držadla. Nová sdružená svítilna s diodami LED je dvoudílná a opticky přechází z boku do zadního víka.
Funkčnost: nejlepší hodnocení prostoru pro náklad včetně jeho ovládání
Při manipulaci se zavazadly, může být sériově dodávané víko zavazadlového prostoru EASY-PACK otevřeno automaticky buďto prostřednictvím dálkového ovládání na klíčku nebo tlakem na držadlo. Inovační systém „Quickfold“ umožňuje sklopení opěradel zadních sedadel ze zavazadlového prostoru. Není k tomu nutná jakákoliv manipulace s hlavovými opěrkami ani se sedáky. Prostřednictvím lankového mechanismu se obě opěradla odjistí a sklopí tak, že vnikne zcela rovná ložná plocha. Výhodné je, že sklopení každého z opěradel je možné buď individuálně nebo společně. Odjištění a sklopení opěradel lze provést i ze strany. Výrazně jednodušší je také manipulace se sériovou zdvojenou roletkou integrující kryt prostoru pro náklad a síťku pro zajištění nákladu. Dvojitá roletka je poprvé zamontována pevně do boční hrany a nechá se nyní jednodušeji nastavit.
Svým objemem prostoru pro náklad 1 950 litrů vytváří nová třída E kombi (délka/šířka/výška: 4 895/1 854/1 471 mm) ve své třídě nová měřítka. Kromě velikosti zavazadelníku svědčí o kompetenci Mercedesu ve stavbě vozů kombi i další špičkové míry hrající při manipulaci s nákladem důležitou roli: vyklopení zadního víka, výška nakládací hrany a délka předmětů protažených ze zavazadelníku do kabiny.
Ale velkorysé míry zavazadlového prostoru svého předchůdce byly překonány i v dalších důležitých partiích. Dva příklady z kabiny: šířka v loketní oblasti vzadu se zvětšila o 50 milimetrů na 1 505 milimetrů, výška v oblasti hlavy vzadu s velkou posuvnou/vyklápěcí střechou se vylepšila o 50 milimetrů a je s 1 010 milimetry nyní téměř tak bohatá jako u verze bez posuvné střechy (1 012 mm).
K sériové výbavě vozu patří příkladné ovládání jako je automaticky vyklápěcí a sklápěcí EASY-PACK zadní víko s automatickou roletkou nebo EASY-PACK skládací podlahou, která dovoluje zvětšit skladovací výšku a další. Podlahu lze rozložit a v různých výškových polohách zajistit. Součástí základní výbavy jsou také EASY-PACK kryt nákladního prostoru a síť pro zabezpečení nákladu. Po vytažení krytu je možné ho zavěsit na elektricky posuvný unášeč, který je součástí sloupku D. Při otevírání zadního víka vyjíždí kryt automaticky do horní polohy a umožňuje tak snazší manipulaci s nákladem. V tomto automobilovém segmentu je také neobvyklá skládací lavice pro využití v nákladovém prostoru patřící do výbavy na přání.
Bezpečnost: devět airbagů v sérii a inovační asistenční systémy pro řidiče
S novou třídou E ještě více rozšiřuje Mercedes-Benz svůj náskok v oblasti bezpečnosti. Řada nových nebo dále vylepšených asistenčních systémů řidiče přispívá k tomu, aby k dopravním nehodám vůbec nedošlo nebo jejich následky nebyly tak těžké. Patří k nim sériově zavedený ATTENTION ASSIST, který rozpozná únavu řidiče nebo DISTRONIC PLUS z výbavy na přání regulující vzdálenost mezi vozy a PRE-SAFE®- Bremse dovolující autonomní dílčí i plné brždění. Poprvé může PRE-SAFE® také samostatně na základě informací radarových čidel pro blízkou vzdálenost umístěných v předním nárazníku v posledním okamžiku před nevyhnutelně rozpoznaným střetem přitáhnout bezpečnostní pásy předních sedadel a tak snížit silové zatížení řidiče a spolujezdce vzniklé jako důsledek nárazu.
S devíti sériově zavedenými airbagy, čtyřmi napínači bezpečnostních pásů a omezovači jejich síly, dále pak aktivními NECK-PRO opěrkami hlavy pro řidiče a spolujezdce nabízí nová třída E ještě rozsáhlejší bezpečnostní výbavu, než měl její předchůdce. K nafukovacím polštářům, které se při nehodě mohou rozvinout během několika milisekund, patří dva adaptivní airbagy pro řidiče a spolujezdce, kolenní airbag pro řidiče, dva boční airbagy umístěné v opěradlech předních sedadel a ještě dva velkoplošné okenní airbagy, které se rozprostřou mezi střešními sloupky A až C. Poprvé byly zavedeny pro cestující na předních sedadlech další airbagy snižující při boční kolizi zatížení horní části těla a pánevní oblasti.
Na přání je možné získat boční airbagy také pro cestující na zadních sedadlech. Další inovací v tomto směru jsou adaptivní omezovače síly v bezpečnostních pásech pro osoby sedící vzadu, které se dovedou přizpůsobit jejich velikosti a hmotnosti. Ty jsou po zavedení ve verzi kombi k dispozici i pro limuzínu.
Podvozek: sériová automatická regulace výšky na zadní nápravě
O vynikající komfort při jízdě na dlouhých tratích se u E kombi stará nově vyvinutý DIRECT CONTROL podvozek s adaptivním tlumícím systémem. Kromě toho zajišťuje sériové vzduchové odpružení na zadní nápravě, takže vůz udržuje svoji výšku i při plném zatížení. Zároveň bylo odladění podvozku kombi přizpůsobeno změněné geometrii karoserie, o něco tužší je účinek tlumičů a zkrutných stabilizátorů.
Motory: zřetelné snížení spotřeby a emisí
S novými motory spolu s řadou úprav (aerodynamika, hmotnost, energetická bilance, redukované jízdní odpory) došlo u E kombi ke zřetelnému snížení spotřeby a emisí. Příkladný je v tomto směru vůz E 250 CDI s výkonem 150 kW a točivým momentem 500 Nm při spotřebě 5,7 l/100 km (150 g CO2/km).
Při uvedení nového kombi na trh je v jeho nabídce pět motorů v rozmezí výkonů od 125 kW/170 k až po 285 kW/388 k. Nové a dále přepracované agregáty dávají při nižším pracovním objemu větší výkon než motory dosavadní a jejich hodnoty spotřeby jsou na úrovni, která byla dosud obvyklá u kompaktních vozů. Umožnila to řada inovací, jako například u benzínového modelu E 350 CGI BlueEFFICIENCY s přímým vstřikem nasměrovaného paprsku benzínu. Motory CDI vděčí za své výjimečné postavení kromě jiného nově vyvinutým piezoelektrickým vstřikovačům a dvoustupňovému přeplňování. Všechny motory splňují ekologickou normu EU 5.
Třídu E kombi je možné již nyní objednat u autorizovaných dealerů. Všechny motory, které jsou k dispozici včetně převodovek v sériové kombinaci udává následující přehled:
Naftová verze • E 220 CDI BlueEFFICIENCY: Ř4, 2143 cm3, 125 kW/170 k, 5,7 – 5,8 l/100 km, 150– 153 g CO2/km, 6ti stup. man. převodovka • E 250 CDI BlueEFFICIENCY: Ř4, 2143 cm3, 150 kW/204 k, 5,7 – 5,8 l/100 km, 150 – 153 g CO2/km, 6ti stup.man. převodovka • E 350 CDI BlueEFFICIENCY: V6, 2987 cm3, 170 kW/231 k, 7,0 – 7,3 l/100 km, 185–192 g CO2/km, 7mi stup. automat.převodovka Benzínové verze • E 350 CGI BlueEFFICIENCY: V6, 3498 cm3, 215 kW/292 k, 8,6 – 8,9 l/100 km, 200– 208 g CO2/km, 7mi stup.automat. převodovka • E 500: V8, 5461 cm3, 285 kW/388 k, 11,1 – 11,2 l/100 km, 258– 260 g CO2/km. 7mi stup. automat.převodovka
Od prvního čtvrtletí 2010 budou k dispozici další motorizace: Naftové verze • E 200 CDI BlueEFFICIENCY: Ř4, 2143 cm3, 100 kW/136 k, 5,7٭l/100 km, 150٭g CO2/km, 6ti stup.man.převodovka • E 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY: V6, 2987 cm3, 170 kW/231 k, 7,6 – 7,7 l/100 km, 200– 203 g CO2/km, 7mi stup.automat.převodovka Benzínové verze • E 200 CGI BlueEFFICIENCY: Ř4, 1796 cm3, 135 kW/183 k, 7,7٭ l/100 km, 179٭g CO2/km, 6ti stup.man.převodovka • E 250 CGI BlueEFFICIENCY: Ř4, 1796 cm3, 150 kW/204 k, 8,0 – 8,2 l/100 km, 185– 191 g CO2/km. 5ti stup. automat.převodovka • E 350 4MATIC: V6, 3498 cm3, 200 kW/272 k, 10,2 – 10,3 l/100 km, 238– 241 g CO2/km. 7mi stup.automat.převodovka ٭ předběžné údaje