Společnost Bridgestone Corporation oznámila, že úspěšně dokončila vývoj nových technologií, které v praxi zvýší úroveň jízdního komfortu pneumatik run-flat. Bridgestone začne prodávat „třetí generaci“ pneumatik run-flat v roce 2009, přičemž se zaměří na dodávky výrobcům nových osobních vozů.
Po celém světě vzrůstá povědomí zákazníků o ekologii a automobilky na tuto skutečnost reagují zaváděním lehčích a menších vozů do výroby. Společnost Bridgestone je v souvislosti s tímto trendem přesvědčena o tom, že se třetí generace pneumatik run-flat stane v širokém měřítku součástí originální výbavy osobních vozů, z níž vytlačí klasická rezervní kola. Bridgestone věří, že další popularizace bezpečných a ekologických pneumatik run-flat přispěje výrazným způsobem k rozvoji lidské společnosti.
Podle společnosti Bridgestone jsou pneumatiky run-flat nejlepší volbou z různých způsobů, jak nahradit rezervní kolo, neboť nabízejí následující přednosti: (1) lepší stabilitu při jízdě s defektní pneumatikou (2) větší bezpečnost, neboť odpadá nutnost měnit kolo na rizikových místech, jako jsou dálnice (3) zaručenou mobilitu nejen v případě proražení pneumatiky v oblasti běhounu, ale i při poškození bočních stěn.
Kdyby všechna vozidla jezdila bez rezervních kol, znamenalo by to úsporu přibližně 59 milionů pneumatik ročně. Kdybychom brali v úvahu celou životnost rezervních pneumatik od těžby surovin až po likvidaci, pak by kromě toho mohlo dojít ke snížení emisí CO2 přibližně o 2 miliony tun za rok. Další snížení emisí CO2 by přinesla eliminace samotných rezervních kol. S výhodami třetí generace pneumatik run-flat přispívá Bridgestone k vytvoření mobilní společnosti, která bude cestovat bezpečněji a bude lépe chránit své životní prostředí.
Třetí generace pneumatik run-flat se od svých předchůdců odlišuje jízdním komfortem, který je srovnatelný s konvenčními pneumatikami. Následují souhrnné informace o nových produktech a podrobný popis technologií, z nichž vycházejí.
1. Evoluce třetí generace pneumatik run-flat Většina pneumatik run-flat značky Bridgestone má vyztužené bočnice. V roce 1987, kdy společnost Bridgestone zahájila hromadnou výrobu pneumatik run-flat, měl tento druh plášťů sklon k horšímu pérování v porovnání s konvenčními pneumatikami, protože boční stěny pneumatik run-flat byly tlusté a poněkud nepoddajné. Společnost Bridgestone představila v roce 2005 druhou generaci pneumatik run-flat, která nabízela lepší jízdní komfort díky zdokonalenému složení pryžové směsi ve výztuhách bočních stěn.
Třetí generace pneumatik run-flat Bridgestone využívá nové technologie, které dále zlepšují jízdní komfort. Výsledkem je nižší index vertikální tuhosti pneumatiky v porovnání s pneumatikami run-flat druhé generace a jízdní komfort srovnatelný s konvenčními pneumatikami. Kromě toho bylo možné vyvinout pneumatiky run-flat ve větší škále rozměrů včetně těch, jejichž realizace byla dosud obtížná.
2. Nové technologie pro třetí generaci
Klíčová technologie třetí generace pneumatik run-flat se zaměřuje na „regulaci teploty“. Nejjednodušším způsobem, jak zlepšit jízdní komfort pneumatik run-flat s vyztuženými bočnicemi, je navrhnout boční stěny, které jsou tenčí a měkčí. Avšak v tomto případě by docházelo k větším deformacím bočních stěn při jízdě s proraženou pneumatikou a v odpovídající míře by se v této oblasti tvořilo více tepla. Hlavní výzvou v úsilí o zlepšování jízdního komfortu se tedy stala regulace tvorby tepla, která by zajistila požadovanou nebo ještě větší odolnost pneumatik run-flat po ztrátě tlaku vzduchu. Společnost Bridgestone vyvinula tři technologie, které řeší tento hlavolam:
- novou směs pryže pro výztuhy bočních stěn snižující tvorbu tepla,
- novou kordovou vložku pneumatiky omezující rozšiřování deformací do dalších oblastí,
- technologii COOLING FIN, která ochlazuje boční stěny pneumatik.
Vzhledem k tomu, že každá z těchto technologií zlepšuje jízdní komfort sama o sobě, bude společnost Bridgestone používat jednotlivá řešení v závislosti na vyvíjeném komerčním produktu s ohledem na rozměry pneumatiky, hmotnost vozidla a dostupnost technologií pro praktické využití.
Historie pneumatik typu run-flat
Počátek pneumatik run-flat sahá až do první poloviny 80. let, kdy Bridgestone začal vyrábět pneumatiky pro vozidla pro tělesně postižené s cílem zajistit bezproblémovou mobilitu dokonce i po ztrátě tlaku vzduchu. V roce 1987 předznamenalo zařazení pneumatik run-flat od Bridgestone do sériové výbavy supersportovního kupé Porsche 959 zahájení produkce tohoto typu pneumatik pro velkosériově vyráběné vozy. Od roku 1999 reagují automobilky na měnící se potřeby mobilní společnosti a uvádějí na trh vzrůstající počet modelů s pneumatikami run-flat. Tuto skutečnost dokládají i výrobní statistiky. Zatímco do srpna 2006 bylo vyrobeno pět milionů pneumatik run-flat, stačilo společnosti Bridgestone k výrobě dalších pěti milionů pouhých dvacet měsíců. Milník deseti milionů pneumatik run-flat předaných výrobcům automobilů oslavoval Bridgestone již v dubnu 2008. První generace pneumatik run-flat se vyráběla v období od roku 1987, kdy byla zahájena produkce pro sériově vyráběné vozy, do roku 2004. Druhá generace pneumatik run-flat je na trhu přítomna od roku 2005 do současnosti a vyznačuje se zdokonalenou pryžovou směsí pro výztuhy bočnic, která zaručuje vyšší úroveň jízdního komfortu.