Skupina ČEZ se v souladu s nedávno vyhlášenou strategií FutureMotion rozhodla podpořit koncept elektromobility. Kroky, které Skupina ČEZ v tomto směru podniká, se týkají podpory užívání elektromobilů, poskytování komplexních služeb s vazbou na distribuční síť ČEZ a také další podpory výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů. Cílem je přispět k rozvoji zcela „bezemisní“ dopravy v České republice.
„Pro Skupinu ČEZ je koncept elektromobility velkou výzvou. Elektřina se jeví jako dlouhodobě perspektivní řešení problémů dopravy, a její výrobci i dodavatelé jsou tedy logickými partnery celého konceptu. ČEZ se domnívá, že elektromobilita bude jedním z klíčových směrů, kam se energetika bude v budoucnu ubírat. Proto se chce již nyní intenzivně podílet na jejím rozvoji v České republice i v regionu střední Evropy,“ uvedl Martin Roman, generální ředitel a předseda představenstva ČEZ. Podle něj koncept elektromobility pomůže zajistit společnosti ČEZ a české energetice dlouhodobou stabilitu a perspektivu, přispěje k lepšímu a bezpečnému životu lidí, prospěje životnímu prostředí, a současně podpoří orientaci ČR na znalostní ekonomiku, a tím i zvýší konkurenceschopnost České republiky v mezinárodní soutěži.
Zlepšení životního prostředí a kvalita života je součástí municipální politiky mnoha velkých regionů a měst, proto se jejich vedení podílí se na rozvoji elektromobility, ať už formou přímé finanční spolupráce, ale třeba i tím, že elektromobily zvýhodňují (parkování, vjezd do centra atd.). O projekt Elektromobility ČEZ se zajímá i Hlavní město Praha. „Budoucí rozvoj měst se neobejde bez radikálních změn v dopravě, ať již hromadné či osobní.
Jednou z cest, jak částečně eliminovat dopady dopravy na kvalitu života ve městech, je hledání nových řešení typu využívání elektřiny místo spalovacích motorů,“ říká pražský primátor Pavel Bém. Potenciálními uživateli elektromobilů v Praze by mohly být například Magistrát hl. m. Prahy, dále Městská policie, Muzeum hl. m. Prahy, Galerie hl. m. Prahy, Městská knihovna, Dopravní podnik hl. města Prahy, Pražská informační služba, ZOO Praha, Záchranná služba hl. města Prahy, Technická správa komunikací apod.
Elektromobily nabízejí řadu výhod. Předně, při provozu nevypouštějí žádné emise škodlivých plynů (CO2, NOx apod.). Celkové emise CO2 (se započtením emisí z výroby elektřiny) se liší podle způsobu výroby: při využití obnovitelných zdrojů či jádra se pohybují kolem 0,25 gramů na ujetý kilometr, současný energetický mix Skupiny ČEZ generuje 95 g/km. Běžné benzinové vozidlo vypustí na ujetý kilometr 164 gramů CO2. Další významnou výhodou elektromobilů je jejich minimální hlučnost a mnohem menší nároky na údržbu. Z hlediska uživatele jsou náklady na pohonné látky elektromobilů v přepočtu na kilometr již nyní levnější než u běžného auta na spalovací motor. Celkové náklady na provoz elektromobilů jsou srovnatelné s běžnými vozy a do budoucna lze očekávat jejich výrazné snižování.
Elektromobilita ČEZ
Projekt elektromobility Skupiny ČEZ má tři fáze. V úvodní fázi pilotního projektu se ČEZ chystá uvést do poloviny roku 2010 do provozu nejméně 10 elektromobilů formou bezplatného zapůjčení vybraným neziskovým organizacím. Jako první získá model osobního vozu Fiorino Combi a nákladního minivanu Fiorino Cargo pražský Domov Sue Ryder. Data z provozu elektromobilů (spotřeba, dobíjecí praxe atd.) budou monitorována a poznatky ČEZ využije v dalších fázích projektu.
Pokročilá fáze pilotního projektu se uskuteční do roku 2012. Počítá s nákupem 50 až 100 elektromobilů a jejím cílem bude při simulaci reálného dlouhodobého provozu otestovat infrastrukturu pro dobíjení v Praze a Ostravě. V této fázi již ČEZ očekává aktivní zapojení měst, především při budování veřejných dobíjecích stanic. Zároveň se uskuteční jednání s potenciálními strategickými partnery – předními výrobci automobilů – na téma rozvoje společného dlouhodobého projektu. Do pilotního projektu Skupina ČEZ investuje zhruba půl miliardy korun. Zkušenosti z pilotních fází v partnerství s výrobci elektromobilů využije Skupina ČEZ v dlouhodobých plánech profilovat se jako poskytovatel služeb elektromobility (třetí fáze).
Elektromobility v Evropě
Dnes ještě dopravě dominuje ne příliš efektivní spalovací motor. Přestože se ekologické parametry motorů zlepšují, je lokální znečištění a hluk stále palčivějším problémem. Ve snaze zlepšit životní prostředí a život ve městech prosazuje širší uplatnění elektromobilů v dopravě řada evropských i světových velkoměst a regionů. Klíčovými hráči v konceptu elektromobility jsou výrobci baterií, výrobci elektromobilů, uživatelé, města a stát (poskytují rozvoji elektromobilů výhody) a distributoři elektřiny. Některé velké evropské energetické společnosti tyto projekty již podporují a investují peníze do prvních infrastrukturních konceptů v západoevropských městech (např. v Berlíně). Jde pro ně o velmi zajímavou obchodní příležitost. Jde totiž o vytvoření infrastruktury, která je pro elektromobily nezbytná, dále o dodávky elektřiny koncovým zákazníkům, fakturaci a doplňkové služby. Odborníci soudí, že zákazníky – příští uživatele elektromobilů může přilákat jen široce pojatá, bezpečná, snadno dostupná a snadno použitelná infrastruktura.
Hlavním technickým problémem jsou u elektromobilů baterie, zvláště jejich ne zcela dostatečná kapacita, která navíc v průběhu používání klesá. Je třeba zvýšit dojezdovou vzdálenost vozidel a rychlost dobíjení vozidla – obojí jsou ale řešitelné problémy. Na vývoji baterií s vyšší kapacitou a životností se již pracuje, technologie pro rychlé dobíjení již dnes existují.