„I přes náročnou ekonomickou situaci jsme neztratili ze zřetele naše cíle v oblasti ochrany životního prostředí,“ uvedl Andrea Formica, viceprezident Toyota Motor Europe (TME). „Náročnější ekologická kritéria v normách pro naše dealery sníží dopady na životní prostředí celé prodejní sítě a z dlouhodobého pohledu se odrazí v nižších provozních nákladech. Všichni prodejci vozů Toyota nesou zodpovědnost za své konání.“
Prodejní místo v La Rochelle bylo navrženo podle ekologických kritérií představujících samotnou špičku v oboru. „Zelená střecha“ bude přirozeným způsobem ochlazovat interiéry, zachytávat a udržovat dešťovou vodu a zároveň sloužit jako útočiště pro živočichy žijící ve volné přírodě. Trubky ohřívané teplem ze země uložené hluboko pod povrchem zajistí v zimním období ventilaci předehřátým vzduchem. Předpokládá se, že po otevření v roce 2010 díky uvedeným opatřením společně s dalšími ekologickými technologiemi poklesne v La Rochelle spotřeba vody a energie o úctyhodných 60 % (v porovnání s průměrným prodejcem vozů Toyota).
Srovnatelné úspory vody a energie se očekávají i v případě dalšího trvale udržitelného prodejního místa Toyoty v rakouském Salzburgu, které se otevře v závěru roku 2010. Nový dealer si předsevzal ambiciózní plán dosáhnout „nulových emisí“ díky využití fotovoltaických panelů, dálkového vytápění a pokrokovému způsobu osvětlení.
Podobná je situace i u třetího pilotního projektu ve slovinském Mariboru, kde se budou používat vysoce účinná tepelná čerpadla k vytápění i chlazení a zároveň budou posíleny izolace, aby spotřeby energií poklesly přibližně o 65 %.
Stejně jako všechny nové stavby v rámci tohoto programu budou prodejní místa v La Rochelle, Salzburgu a Mariboru podrobena tzv. ekologickému hodnocení prodejců Toyota, které staví na přísných mezinárodních kritériích pro trvale udržitelnou výstavbu a návrh budov. Prodejci budou hodnoceni v devíti různých oblastech: spotřeba energií, odpady, spotřeba vody, materiály, znečištění, zábor půdy a ekologie, zdraví a blaho společnosti, plus management a doprava.
Stávající prodejci sice hodnoceni nebudou, ale očekává se, že zlepší ekologické parametry svých provozů zapojením se do tzv. „energetického kaizen auditu“, kde zjistí, jaká okamžitá smysluplná řešení se nabízejí. Předpokládá se, že do roku 2013 se auditu zúčastní 100 % prodejců, kteří by si do roku 2015 měli zajistit certifikát ISO 14001.
Snahy o splnění těchto cílů jsou již vidět. Například Toyota Deutschland (TDG) spojila síly s organizací DEKRA s cílem provést do roku 2012 nezávislé energetické audity u všech dealerů na území Německa. Přípravné práce zahájilo na 18 německých prodejců vozů Toyota a první audity započnou již tento měsíc. Zkušební audity rovněž provádí Toyota Great Britain (TGB) u 16 britských dealerů, přičemž další by měli následovat.
Snahy prodejců snížit dopady na životní prostředí se neomezují pouze na efektivitu provozu. Majitelé prodejních zastoupení jsou rovněž povzbuzováni k zapojení do činností místní komunity, například formou vedení a podpory seminářů ekologické jízdy.