Třída S modelového roku 2009 přesvědčuje nejen příkladným komfortem v oblasti valení kol a odpružení, ale nejvyšší nároky plní i v oblasti dynamiky jízdy a agility. Tomu přispívají různé nově vyvinuté nebo vylepšené funkce jako např. přímé řízení využívající variabilní převod měnící se v závislosti na úhlu natočení kol nebo modifikovaný systém Active Body Control (ABC) se stabilizací účinků bočního větru pro modely vybavené osmi- a dvanáctiválcovými motory. Základ příkladné úrovně komfortu třídy S vytváří osvědčená kombinace přední nápravy vycházející ze čtyřramenného závěsu kol, prostorové zadní nápravy a vzduchového tlumení AIRMATIC. Inteligentní propojení všech systémů, jejich precizní odladění a bezvadná souhra umožňují stuttgartské automobilce u svého špičkového modelu docílit pozoruhodný náskok. Přímé řízení: větší požitek z projíždění zatáček a přesnost řízení. Nové přímé řízení bylo vyvinuto ze známého řízení parametrického, kterým vybavuje Mercedes-Benz celou řadu modelů. U něho je síla vynaložená řidičem na řízení závislá na rychlosti – s jejím nárůstem se zvětšuje. V praxi znamená tento komfort řízení jednak menší silové zatížení řidiče při parkovacích manévrech a na druhé straně nárůst bezpečnosti při vyšších rychlostech, jako je např. jízda na dálnici, kdy požadavek větší síly na řízení garantuje bezpečné udržení přímého směru.
Nové přímé řízení si zachovává pozitivní vlastnosti parametrického řízení a ty doplňuje ještě proměnným převodem. Ten se mění v závislosti na výchylce volantu. Kolem střední polohy je převod řízení normální, to znamená stabilní, v přímém směru přinášející zvýšenou bezpečnost jízdy. Již od výchylky kol pět stupňů se začíná velice rychle převod měnit do ještě přímějšího poměru. Pro korekci směru jízdy tedy stačí poměrně malé pohyby volantu. U nového přímého řízení se zmenšuje počet otáček volantu od jedné krajní polohy do druhé o asi 25 procent. Důležitější než naměřené hodnoty je citelný účinek přímého řízení. Již v nízkých rychlostech při jízdě ve městě nemusí řidič tolik otáčet volantem, změny směru jízdy jsou tedy rychlejší a s menším silovým zatížením. Také silnice plné zatáček se stávají doménou luxusních limuzín s trojcípou hvězdou na přídi. Pro řízení tady stačí pouze mírné pootočení volantem. Rychle za sebou následující zatáčky se tak zvládají již malým pohybem volantu bezpečně, přesně a přitom s příjemným jízdním prožitkem. Variabilní převod řízení docílený mechanickou cestou Přes jeho pozoruhodný účinek tvoří základ přímého řízení použitá ozubená tyč, přičemž její tajemství je skryto v ozubení. Vycházejíce od střední polohy pro přímý směr jízdy přecházejí jednotlivé zuby na větší rozteče. Ke změně převodového poměru řízení dochází tedy ryze mechanickou cestou. Náročné přestavovací členy a komplikovaná senzorika používaná u jiných variabilních systémů řízení v tomto případě není zapotřebí. K výhodám mechanického řešení patří jeho minimální poruchovost a nízká hmotnost. Torque Vectoring Brake: ESP® pomáhá řízení Pro bezpečné zvládnutí mezních jízdní situací pomáhá řidiči modernizované třídy S cílený zásah brzdy na zadním kole sledující vnitřní poloměr zatáčky s podnětem od stabilizačního systému ESP®. Jakmile ten rozpozná hrozící neotáčivost vozu, nově vyvinutá funkce Torque Vectoring Brake vyvolá definované natočení vozu kolem jeho svislé osy. Jeho důsledkem je, že asymetrické rozdělení hnací síly na zadní kola třídu S bez ztráty dynamiky stabilizuje a zatáčku projede s naprostou suverenitou. Výhodou tohoto řešení oproti náročným mechanickým způsobům jako jsou řízená zadní náprava, přídavné lamelové spojky nebo aktivní diferenciál je, že jeho realizace není spojená s nárůstem hmotnosti vozu, takže nedochází ke zvýšení spotřeby paliva. Funkce Torque Vectoring Brake patří u modelů třídy S ke standardní výbavě. Active Body Control zmírňuje vliv bočního větru Pro modely S 450 a S 500 s osmilitrovými motory a pohonem pouze zadních kol nabízí Mercedes-Benz jako zvláštní výbavu aktivní podvozek Active Body Control (ABC). U modelu S 600 poháněného dvanáctiválcovým motorem je ABC součástí standartního provedení. Tento systém, který během několika zlomků sekundy přizpůsobí odpružení vozu aktuální situaci, byl inženýry Mercedesu dále zdokonalen a doplněn o stabilizaci směru jízdy při působení bočního větru. Přídavná funkce při silném bočním větru, který na automobil působí, rozloží podle jeho směru a intenzity zatížení jednotlivých kol tak, aby byl jeho vliv téměř vyrovnán nebo alespoň omezen na minimum. Řídící jednotka systému ABC vychází v tomto případě z hodnot natáčení vozu kolem jeho svislé osy, příčného zrychlení, úhlu natočení řídících kol a rychlosti, které snímají čidla stabilizačního programu ESP®. Slabé účinky větru systém neregistruje a aktivuje se teprve poté, co překročí určitou hranici. V tomto případě spočívá pomoc řidiči v nastavení zatížení kol podle diagonály, např. se jedná o levé přední kolo a zadní kolo na pravé straně (tzv. ukotvení ABC). Tento zásah vyvolá řídící efekt, který vliv bočního větru redukuje. Boční stabilizace je aktivní od rychlosti 80 km/h při jízdě v přímém směru resp.do mírné zatáčky. Pokud řidič sám v této situaci začne rychle směr jízdy korigovat, automatická funkce se deaktivuje. Jízdní testy při simulaci bočního větru až do síly orkánu byly vybranými řidiči hodnoceny velice pozitivně.
Technické řešení této stabilizační funkce v rámci ABC U aktivního podvozku vyvinutého inženýry Mercedesu jsou jeho pružící jednotky vybaveny mikroprocesory ovládanými tzv.plunžrovými válci, které jsou schopny téměř dokonale kompenzovat pohyby karoserie ve všech směrech. Řídící jednotka získává informace od senzorů zrychlení, které mapují aktuální jízdní situaci a porovnává je s tlakovými senzory v pružících jednotkách a senzory polohy na ramenech vedení kol. Z těchto hodnot jsou vyhodnoceny řídící signály pro servohydraulické ventily, které ovládají průtok oleje směřovaný k přední a zadní nápravě. Jakmile olej protéká plunžrovým válcem, upraví patní body integrované ocelové pružiny a vytvoří tak potřebnou sílu, která působí proti pohybu karoserie. Vzhledem k tlaku oleje, který dosahuje průběžně až 200 bar, je systém ABC schopen tento stabilizační úkon provést ve zlomcích sekundy. Krátká propojení a rychlý počítač umožňují, že ABC sníží náklon karoserie při rychlé jízdě do zatáčky až o 60 procent. V rozpětí rychlostí 65 až 140 km/h snižuje ABC plynule karoserii až o 15 milimetrů, což pozitivně ovlivňuje aerodynamický odpor. Pokud se na cestě vyskytnou nerovnosti a je třeba zvětšit světlost vozu, může to zmáčknutím příslušného tlačítka učinit sám řidič. Zdvih karoserie je v tomto případě 40 milimetrů. Vzduchové odpružení AIRMATIC s adaptivním systémem odpružení V modelech S 350, S 400 HYBRID, S 450, S 500, S 350 CDI BlueEFFICIENCY, S 450 CDI a také u variant 4MATIC je vzduchové odpružení AIRMATIC součástí vozu již z výrobního závodu. Mercedes-Benz ho kombinuje s adaptivním tlumícím systémem (ADS), který podle stavu vozovky, stylu jízdy a zatížení vozu účinek tlumičů reguluje. Během 50 milisekund systém přizpůsobí tlumení každého z kol individuálně momentální situaci.
Příslušnými tlačítky „S“, „C“ a „M“ na střední konzoli má řidič možnost si charakter podvozku sám naprogramovat. V módu „Comfort“ se karoserie po překročení rychlosti 120 km/h automaticky sníží až o 20 mm, což platí i o zvolení programu „Sport“, kde navíc dochází ke změně charakteristiky řazení automatické převodovky z komfortní na sportovní. Program „Manual“ umožňuje ruční řazení převodovky 7G-TRONIC na volantu. ADAPTIVE BRAKE: brzdy nejvyšší technické úrovně pro maximální bezpečnost Také u brzdového systému vytváří Mercedes-Benz třídy S nejvyšší technologická měřítka. ADAPTIVE BRAKE patřící do standardní výbavy umožňuje svým elektronickým řízením asistenční funkce, které zvyšují jak bezpečnost, tak komfort. Sem patří např. příprava systému na nouzové brždění. Jakmile řidič v kritické situaci náhle uvolní plynový pedál a začne brzdit, zvýší ADAPTIVE BRAKE tlak v brzdovém systému a tak přiblíží brzdové destičky ke kotoučům. Ty při sešlápnutí brzdového pedálu mohou rychle vyvinout plný brzdný účinek. Podobným způsobem je také zdokonalena funkce brzdového asistentu resp. brzdového asistentu PLUS. ADAPTIVE BRAKE se projevuje také při brždění na mokré vozovce. Pravidelnými krátkými brzdovými impulzy je dosaženo odstranění vodního filmu vytvořeného na brzdových kotoučích a brždění pak může mít již od počátku vysokou účinnost. Tato automatická funkce se aktivuje, jakmile je stěrač limuzíny třídy S po určitou dobu v činnosti. Jemné brzdné impulzy řidič samozřejmě vůbec nevnímá. Po zastavení limuzíny třídy S stačí brzdový pedál ještě krátce stlačit a dojde k aktivaci funkce HOLD. Vůz je pak brzdou dále blokován, i když řidič pedál povolí. ADAPTIVE BRAKE tak zabraňuje neúmyslnému rozjetí např. po zastavení u dopravní signalizace, při přerušované jízdě v koloně nebo při zastavení v kopci. Tato funkce se vypíná automaticky s rozjezdem.
Velkoryse dimenzované brzdy zaručují dosažení maximálního brzdného účinku Velkorysé rozměry brzdových kotoučů na kolech přední a zadní nápravy vytvářejí technický základ pro bezpečné a spolehlivé brždění prostřednictvím ADAPTIVE BRAKE. Průměr těchto kotoučů je podle motoru vpředu až 360 a vzadu až 330 milimetrů. Přední brzdové kotouče všech modelových variant jsou děrované. Tyto otvory odvádějí vodu a nečistoty, takže optimální hodnoty brzdného účinku vozu jsou dosahovány i za nepříznivých povětrnostních podmínek.