AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Iveco Czech Republic, a.s.
Mercedes-Benz
Siems & Klein


25. ročník evropského Shell Eco-marathonu

207 týmů se v tomto ročníku postaví nástrahám neznámého okruhu. Patronem Shell Eco-marathonu Europe 2009 se stal José Manuel Barroso, předseda Evropské komise. Vzrostl počet zapsaných vozidel v kategorii UrbanConcept a alternativními zdroji energie.

V Praze, 29. dubna 2009 – Do zahájení výročního dvacátého pátého Shell Eco-maratonu Europe zbývá jen devět dní a všichni studenti dokončují poslední úpravy na svých vozech ještě před cestou do německého Lausitzu. Zde se mezi 7. a 9. květnem utká 207 týmů z Evropy, severní Afriky, Středního východu a Asie o to, čí vozidlo urazí na dané množství paliva největší vzdálenost při nejnižší produkci emisí. Jediný zástupce z České republiky, tým HydrogenIX z VŠB-Technické univerzity v Ostravě, včera testoval svůj prototyp na letištní ploše Letiště Leoše Janáčka v Ostravě před odjezdem na okruh EuroSpeedway.

Zaštítěno předsedou Evropské komise Shell dnes oznámil, že patronem Shell Eco-maratonu Europe 2009, který letos slaví své dvacáté páté výročí, bude předseda Evropské komise José Manuel Baroso. Tato pocta zároveň ukazuje, jak moc tato každoroční událost znamená pro lepší porozumění evropské energetické problematiky a výzkum nových, energeticky efektivnějších způsobů přepravy.

Příběh dvou okruhů Závod se bude vůbec poprvé konat v areálu Eurospeedway v německém Lausitzu, což znamená pro nováčky i ostřílené matadory novou výzvu; neznámý okruh. Pro obě kategorie, Prototypů a UrbanConcept, byly připraveny dvě rozdílné trasy. Vozy kategorie Prototypů budou závodit na trase ve tvaru oblého trojúhelníku o délce 3,2 km. Vzhledem k menšímu počtu šikan a delším rovinkám než na předcházejícím okruhu v Nogaru bude letos překonání některých rekordů kategorie Prototypů na spadnutí – současný rekord 3 836 kilometrů na jeden litr paliva pochází z roku 2005. Oproti tomu okruh, na kterém budou závodit vozy kategorie UrbanConcept, je zřejmě naopak mnohem náročnější než trasa v Nogaru. Prudké střídání rychlých a pomalých úseků protkaných osmi šikanami představuje náročnější úkol, který je ale zcela v duchu této kategorie soutěže přibližující se mnohem více podmínkám běžného silničního provozu.

Vzrůstající zájem Zájem o kategorii UrbanConcept mezi soutěžícími týmy každoročně vzrůstá. Rok 2009 bude z tohoto hlediska vůbec nejbohatší a závodu se zúčastní padesát osm týmů. Také vozy na alternativní pohon jsou letos silně zastoupeny a tvoří téměř třetinu zapsaných konceptů (67 ze 207).

Technický manažer Shell Eco-maratonu Europe k tomu poznamenal: „Rostoucí počet vozidel v kategorii UrbanConcept ukazuje, že se studenti snaží zaměřovat na konstrukci vozidel, která jsou blíže reálnému provozu na silnicích. Zároveň však také stále více hledají nové cesty pro alternativní zdroje pohonu. Mnoho z těchto studentů představuje budoucnost automobilového průmyslu a ukazuje cestu k udržitelným způsobům přepravy.“

Mezi týmy, které používají alternativní pohon vozítka, nebude letos chybět ani český zástupce z Ostravy – HydrogenIX z Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava pod vedením Ing. Bohumila Horáka Ph.D. Po dvouleté přestávce se na okruh vrací s vozítkem zařazeným do kategorie Prototypů a poháněným vodíkovým článkem.

Typy vozů • 149 v kategorii Prototypů • 58 v kategorii UrbanConcept

Pohonné systémy • 155 vozů se spalovacími motory • 41 vozů s palivovými články • 11 vozů poháněných sluneční energií

Typy paliva • 115 benzin • 41 vodík • 16 nafta • 11 etanol • 11 solární pohon • 10 LPG • 3 GTL (Gas to Liquid, zkapalněný plyn)

Skutečně mezinárodní událost 207 studentských týmů nyní prochází posledními fázemi přípravy – o konkurenci letos nebude nouze. Tohoto ročníku se zúčastní zatím největší počet zemí, své týmy vyslalo 29 států. Jedním týmem budou zastoupeny Čína, Česká republika, Finsko, Lucembursko, Malajsie, Maroko, Rakousko, Slovensko a Thajsko. Dva týmy přijely z Bulharska, Maďarska, Norska, Polska a Švýcarska, tři z Dánska, Řecka, Iránu a Singapuru, čtyři z Pákistánu a Velké Británie. Více týmu vyslalo Švédsko (5), Holandsko (7), Belgie (8), Itálie (11), Portugalsko (12), Turecko (13), Španělsko (14) a Německo (18). Žebříčku kraluje Francie s 80 týmy. Letošního ročníku se zúčastní jak několik nováčků, tak i některé stálice soutěže; za „praotce“ Shell Eco-maratonu lze považovat Tamperskou technologickou univerzitu z Finska, která se již zúčastnila dvaceti čtyř ročníků.

Silní partneři Shell tento rok opět spojil síly s několika vedoucími korporacemi, které pomáhají jak soutěžícím týmům, tak s organizací, aby byl Shell Eco-maraton stejně úspěšný jako v předcházejících letech. Letošními partnery jsou: ADAC, Autodesk, Bosh, Michelin a SKF.

O Shell Eco-maratonu Cílem tohoto závodu je inspirovat mladé designéry a inženýry z celého světa k vývoji nových, udržitelných způsobů přepravy. Stěžejními body jsou: • Napomáhat a rozvíjet inovaci v oblasti využití paliv a nových způsobů přepravy. • Zajistit dostatek talentovaných profesionálů na posty v technicky zaměřených institucích. • Podporovat zájem o technické obory mezi mladými lidmi z celého světa. Shell Eco-maraton se postupem času rozrostl do skutečně mezinárodní iniciativy, která pořádá závody v Evropě i Jižní a Severní Americe. 15. až 18. 4. 2009 se na kalifornském okruhu ve Fontaně konal již třetí ročník Eco-maratonu pro Severní a Jižní Ameriku.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku

Fotogalerie: 25. ročník evropského Shell Eco-marathonu

FotografieFotografieFotografie 



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mitsubishi Motors Česká republika
Auto Fit, spol. s r.o.
Mitsubishi Motors Česká republika
Siems & Klein
BOSCH