Koncern Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), výrobce automobilů Subaru, oznámil úspěšné dokončení vývoje prototypu elektromobilu Subaru STELLA s technologií Plug-in, který se již letos v létě poprvé objeví na veřejných komunikacích v Japonsku. FHI poskytne japonskému Ministerstvu životního prostředí patnáct kusů prototypu Plug-in STELLA k ověřovacím zkouškám, které budou spočívat v běžném užívání pěti prefekturami a magistráty.
Nový prototyp má vylepšené jízdní výkony, neboť došlo ke zvýšení výkonu motoru z dřívějších 40 na současných 47 kW, přičemž k lepší hospodárnosti přispívá odlehčení karoserie a vyladění řídicí jednotky motoru. Kromě optimalizace bateriového modulu a jeho celkového zmenšení se rovněž změnil přístrojový panel a design interiéru. Technické specifikace sériově vyráběného elektromobilu, který bude představen letos v létě, jsou prakticky shodné se současným prototypem. Japonské Ministerstvo životního prostředí nyní propaguje vozidlo příští generace s cílem podpořit širší používání elektromobilů. Do letošního června bude propůjčeno celkem 15 prototypů s označením Plug-in STELLA: čtyři zamíří do prefektury Kanagawa, tři do prefektury Aichi, tři do prefektury Osaka, další tři do prefektury Hyogo, jeden vůz na magistrát města Yokohama a jeden vůz do užívání japonské pošty (Japan Post Service Co., Ltd.).
Koncern FHI se věnuje výzkumu technologií lithium-iontových baterií, ke kterým se upírá pozornost coby k možnému budoucímu zdroji energie, zejména pak k jejich použití v elektromobilu příští generace poháněného těmito bateriemi. FHI od června 2006 ve spolupráci s Tokyo Electric Power Co., Inc. vyvíjí model Subaru R1e. Díky využití pohonu elektromobilu R1e a poznatkům získaným vývojem tohoto modelu pak FHI v červnu úspěšně dokončil vývoj studie „Subaru Plug-in STELLA“ a prvních pět kusů bylo poskytnuto v rámci summitu ve městě Toyako na ostrově Hokkaido, stejně tak jako japonským poštám k běžnému použití při zajišťování poštovních služeb. FHI od letošního července plánuje v Japonsku testovat sériově vyráběné elektromobily a přibližně 170 těchto elektromobilů by se mělo objevit na veřejných komunikacích již v průběhu tohoto fiskálního roku. Nastavení cen, způsob prodeje a zajišťování poprodejního servisu se v současnosti řeší.
FHI staví vývoj nových vozů na dokonalé harmonii příjemného a spolehlivého provozu s nízkými dopady na životní prostředí. I v kontextu zdokonalování aktuálních pohonných jednotek pak FHI staví elektromobily do pozice jednoho ze životaschopných řešení a klíčových technologií pro ochranu životního prostředí. FHI se bude výzkumu a vývoji elektromobilů i nadále věnovat.
Tab.: Základní technické údaje
Délka x šířka x výška 3 395×1 475×1 660 mm Pohotovostní hmotnost 1 010 kg Počet cestujících 4 Nejvyšší rychlost 100 km/h Dojezd na jedno dobití 80 km Elektromotor Synchronní motor s permanentním magnetem Max. výkon 47 kW Max. točivý moment 170 Nm Systém pohonu Pohon předních kol Typ baterií Lithium-iontové baterie Celkové napětí 346 V Energie celkem 9 kWh