Dne 8. dubna 2009 podepsali zástupci společností Robert Bosch, Škoda Auto a Scania CZ smlouvy o spolupráci s reprezentanty 14 krajů a stejného počtu vybraných krajských škol. Dohody zajišťují školám přísun nejnovějších informací z oboru autoopravárenství, které proškolení lektoři mohou ihned aplikovat nejen ve svých školách, ale zároveň přenesou tyto vědomosti i na další odborné školy ve svých regionech.
Úspěšný projekt byl v České republice spuštěn poprvé v roce 2005 jako v druhé zemi po Německu. V první vlně tak Bosch a ŠKODA AUTO během tří let na vlastní náklady proškolily celkem 1618 pedagogů v šesti základních tématech. Průběžnými školeními na nejmodernějších přístrojích reaguje projekt na velmi rychlý vývoj techniky v automobilovém průmyslu. Do autoservisů odcházejí vědomostmi podstatně lépe vybavení technici, kteří se mohou velmi rychle zapracovat. Do druhé vlny přistoupila firma Scania, která vhodně doplňuje školení o témata zaměřená na nákladní automobiliy.
V rámci Evropského projektu koordinovaného vzdělávání pedagogických pracovníků II. budou školena témata:
Elektrika – zabývá se základy měření, el. schématy, dobíjecí a startovací soustavou, palubní sítí 12/24 V, CAN Bus, seriovou/paralelní diagnostikou – vývoj funkce, osvětlení vozu – ovládání, xenon,AFS…., elektrické komponenty vozidel.
Podvozek – konstrukce podvozku, zavěšení, geometrie, brzdy, ABS, ASR, ESP, měření geometrie.
Karoserie – trendy ve výrobě, airbagy, předpínače a bezpečnostní prvky, topení a klimatizace.
Převodovky – mechanické + 4×4, automatické převodovky, diagnostika, nové převodovky (6°a 7°DSG; Haldex). S dalšími tématy zabývajícími se zážehovýmí (motory – 1.6; 1.8; 2.0; 2.0 TSI; 1.4 TSI) či vznětovými motory (diesel motory CRDI), dále komfortní elektronikou se začneme zabývat v průběhu příštího roku.
Konstrukce nákladních vozidel- výrobní program Scania, systém řízení motorů Scania, zpomalovací zařízení vozidel Scania, pneumatické systémy pérování.
Elektronika nákladních vozidel– pneumatické brzdové systémy, elektrické brzdové systémy, elektrická výstroj vozidel, příslušenství, nástavby vozidel, měření výkonu a spotřeby.
Prvním krokem byl nezbytný podpis smlouvy tří zúčastněných firem s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR na konci loňského roku. Dalším krokem je přenos nově nabytých poznatků v rámci projektu do regionů. V této fázi se do projektu zapojují jednotlivé kraje ČR, které se tak po firmách Robert Bosch, Škoda Auto a Scania CZ, po Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy ČR, a vybraných odborných školách stanou dalším aktivním partnerem Evropského projektu koordinovaného vzdělávání pedagogických pracovníků II. Tím se naplní hlavní cíl – plošné zvýšení kvality výuky v automobilních oborech.
Prostřednictvím první skupiny absolventů projektu, se pak nové informace mohou rychle dostat do výuky v rámci všech regionů. Kursy nyní projde 28 pedagogů ze 14 pilotních škol, které byly předem vybrány do projektu krajskými úřady. Ti pak musí uspořádat školení pro pedagogy ostatních odborných škol ve svých regionech. Tím je zaručen přenos informací do všech koutů ČR.
Účastníci první vlny projektu školení systém hodnotí pozitivně. Praxe se ubírá velmi rychle vpřed a pedagogové na to musí reagovat. Sada klíčů a ještě nedávno používané postupy dnes ke kvalitní diagnostice závady a k plnohodnotné opravě nestačí. Pedagogičtí pracovníci musí získávat pravidelně nejnovější informace a ty pak přenášet na žáky odborných škol. Ti pak mohou do praxe nastupovat s kvalitnějšími znalostmi, urychlit svoje zapracování a zlepšit tak práci pro zákazníky autoservisů.
Průzkum mezi všemi proškolenými pedagogy, tedy i těmi, kteří získali nejnovější poznatky zprostředkovaně díky pedagogům z pilotních škol, ukázal, že uvedený projekt je úspěšný. První běh byl dokonce hodnocen učiteli jako dosud nejlepší autoopravárenská odborná školení pro vyučující odborných předmětů a praktické výuky, a to včetně poskytnutí výukových materiálů.