AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Iveco Czech Republic, a.s.
Mercedes-Benz
Scania Czech Republic s.r.o.


Málo nahuštěné pneumatiky zatěžují životní prostředí

Nové výsledky bezpečnostní kampaně “Přemýšlej, než vyjedeš” ukazují, že každý osmý motorista jezdí s vysokým bezpečnostním rizikem.

Každý třetí motorista v Evropské unii běžně jezdí na podhuštěných pneumatikách (s tlakem nejméně o 0,5 baru nižším, než je hodnota doporučená výrobcem) nebo na pneumatikách s nedostatečnou hloubkou dezénu (pod zákonem přípustnou hranicí 1,6 mm) případně má na svém vozidle oba tyto nedostatky.

Každý osmý motorista podstupuje vysoké riziko pramenící ze snížené životnosti v důsledku kritického podhuštění pneumatik (0,75 baru a více pod doporučenou hodnotou). Kromě toho se kvůli tomu každý rok předčasně vyhodí 29,6 milionu pneumatik a zbytečně se spotřebuje 3,9 miliardy litrů paliva za celkem 7,8 miliardy eur, což znamená zatížení životního prostředí 9,2 miliony tun CO2.

To jsou závěry z loňského ročníku bezpečnostní kampaně společnosti Bridgestone „Přemýšlej, než vyjedeš”, během níž bylo ve 14 zemích EU zkontrolováno 31 178 osobních vozů.

Bezplatné kontroly prováděla firma Bridgestone u nákupních center a na veřejných parkovištích. Jsou součástí celosvětové bezpečnostní kampaně „Přemýšlej, než vyjedeš”, kterou pořádá koncern Bridgestone od roku 2005 ve spolupráci s Nadací FIA (Fédération Internationale de l’Automobile/Me­zinárodní automobilová federace) a národními automobilovými klu­by.

Málo nahuštěné pneumatiky a nepřípustná hloubka dezénu ohrožují bezpečnost

Výsledky dokládají, že mnozí motoristé netuší nic o přirozeném poklesu tlaku vzduchu v pneumatice, k němuž dochází úplně stejně jako u fotbalového míče, a o nebezpečí, jemuž se vystavují při jízdě s nesprávně nahuštěnými pneumatikami. S klesajícím tlakem vzduchu v pneumatice prudce stoupá pravděpodobnost ztráty kontroly nad vozidlem a nebezpečí smyku.

Ze všech zkoumaných pneumatik mělo 33 % hloubku dezénu na hranici zákonem předepsaného minima 1,6 mm či dokonce ještě menší. U vozidla obutého do takových pneumatik se začíná akvaplaning projevovat v rychlosti o 40 % nižší.

Malý tlak v pneumatikách se také velmi negativně projevuje na jejich životnosti, protože dochází k extrémnímu namáhání jejich ramen a značnému zahřívání v důsledku deformací bočních stěn. Motoristé, u jejichž vozů byl zjištěn extrémně nízký tlak v pneumatikách, riskují v důsledku působení těchto faktorů defekt pneumatiky.

Zbytečné emise významně zatěžují životní prostředí

Neméně dramatické jsou důsledky používání málo nahuštěných pneumatik pro životní prostředí. Tlak vzduchu v pneumatikách významně ovlivňuje velikost valivého odporu, který patří mezi klíčové faktory určující velikost spotřeby paliva. V závislosti na typu vozovky a na jízdním stylu představuje valivý odpor 18 až 26 % celkové hodnoty jízdních odporů působících na vůz. Protože nízký tlak vzduchu v pneumatikách zvyšuje valivý odpor, ovlivňuje tím také spotřebu paliva a množství emisí.

Na základě údajů z roku 2008 vypočetlo Evropské technické středisko koncernu Bridgestone, že vozidla provozovaná s podhuštěnými pneumatikami zbytečně spotřebují 3,9 miliardy litrů paliva v ceně 5,1 miliardy eur. Za jeden rok! Na to samozřejmě doplatí i naše životní prostředí, neboť do atmosféry každý rok zbytečně vypustíme 9,2 milionu tun CO2. To odpovídá ročnímu zvýšení emisí o 3,45 g CO2/km u každého vozu provozovaného na evropských silnicích!

Bridgestone pokračuje v bezpečnostní kampani také v roce 2009

Bezpečnostní kampaň „Přemýšlej, než vyjedeš” si klade za cíl zvýšit bezpečnost silničního provozu důrazem na jednoduchá pravidla, mezi něž patří také správná kontrola a údržba pneumatik. Ta zabere jen několik okamžiků a dokáže zachraňovat životy. Aktivity v Evropě se zaměřují na šíření letáků s doporučeními pro bezpečnou jízdu, rozdávání milionů měřičů tlaku a hloubky dezénu a demonstraci účelu bezpečnostních pásů pomocí nárazových simulátorů, které dává firma Bridgestone veřejnosti k dispozici na Velkých cenách F1 a na autosalonech.

Firma Bridgestone je přesvědčena, že tato iniciativa pomůže zlepšit povědomí o důležitosti pravidelné kontroly stavu pneumatik, a proto bude v roce 2009 pokračovat v bezplatných bezpečnostních kontrolách. Cílem marketingové komunikace je přesvědčit spotřebitele, aby se pro ně pneumatiky staly místo nenadálého výdaje plánovanou investicí do bezpečnosti. Správná kontrola a údržba pneumatik snižuje náklady, emise – a především zachraňuje životy. Z celosvětového počtu 1,2 milionu obětí dopravních nehod jich každý rok připadá 50 tisíc na 27 členských států Evropské unie.

Bezpečnostní kampaň „Přemýšlej, než vyjedeš” se pravidelně koná také v České republice, a to od roku 2005. V letech 2005, 2006 a 2007 bylo celkově zkontrolováno 4766 automobilů, z nichž mělo zbývající hloubku dezénu pod zákonnou hranicí 4,7 % kontrolovaných vozů a na hranici zákonného minima (1,6 až 3,2 mm) 10,1 % vozů. Nízký tlak v pneumatikách mělo 33,6 % kontrolovaných vozů a naopak příliš vysoký (nad 2,7 baru) 4,2 % vozů.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Standox
Scania Czech Republic s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.
Mitsubishi Motors Česká republika
Siems & Klein