AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Scania Czech Republic s.r.o.
ContiTrade Services s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.


Audi R15 TDI: „druhá“ generace vznětového závodního vozu

• Audi představuje nový závodní vůz třídy LMP1 • Nový motor TDI a velký počet inovací • Závodní debut 21. března v Sebringu (USA)

AUDI AG je prvním výrobcem automobilů na světě, který vyvinul druhou generaci vznětového závodního vozu. Se zcela novým závodním strojem Audi R15 TDI hodlá Audi znovu zdůraznit svou převahu a posílit své postavení v oblasti automobilové techniky v legendárním závodě 24 h Le Mans.

Pro francouzský vytrvalostní závod 24 h Le Mans jsou obzvlášť vhodné efektivní a hospodárné závodní stroje. Lehká konstrukce a propracovaná aerodynamika patří k hlavním bodům vývoje závodních vozů pro Le Mans stejně jako u sériově vyráběných automobilů. V tomto ohledu dávají předpisy konstruktérům záměrně obrovský prostor pro inovace.

Závodní oddělení Audi Sport tuto tvořivou svobodu plně využilo a postavilo nový závodní vůz třídy LMP1, který se výrazně odlišuje od všech předchozích strojů pro Le Mans. „U R15 TDI najdete mnoho drobných technických řešení, která nebyla dosud u sportovních prototypů použita,“ vysvětluje Dr. Wolfgang Ullrich, šéf oddělení Audi Motorsport. „Do určité míry jsme se vydali zcela novými cestami.“

Vysoce hospodárný motor TDI

Srdcem vozu R15 TDI je nově vyvinutý motor V10 TDI s výkonem přesahujícím 441 kW (600 k) a maximálním točivým momentem přes 1050 N.m. Tento turbodiesel využívá nejnovější poznatky z vývoje motorů TDI od Audi, takže je lehčí a kompaktnější než dvanáctiválce používané dosavadními modely R10 TDI. Rovněž došlo ke snížení měrné spotřeby paliva a souvisejících emisí CO2. Současně se zlepšila reakce motoru díky inovacím v oblasti přeplňování a vstřikování paliva. R15 TDI je také vybaven novou generací ještě lehčích filtrů pevných částic DPF.

U nového sportovního vozu pro Le Mans hraje důležitou roli aerodynamika, která byla opět významným způsobem vylepšena. Podobně jako u Audi A4, které vyhrálo mistrovství DTM 2008, bylo proudění vzduchu kolem a uvnitř vozu optimalizováno pomocí počítačových simulací CFD (Computational Fluid Dynamics). Mezi celou řadu inovativních detailů, které jsou patrné na první pohIed, patří nahoře zavěšené zadní přítlačné křídlo a vysoko umístěná příď.

Inovativní koncept elektrické výbavy

Sportovní prototyp pro Le Mans dostal zcela novou elektrickou výbavu, jejíž součástí je poprvé akumulátor Li-Ion, známý z některých hybridních vozů. K jeho výhodám v porovnání s konvenčním akumulátorem patří nižší hmotnost a vyšší napětí.

Rovněž světlomety vozu R15 TDI mají větší výkon. Audi bude v Le Mans poprvé závodit s potkávacími světly LED, které představují novou generaci technologie LED od Audi pro silniční vozy.

Inovace v oblasti podvozku

Velké množství inovativních řešení se skrývá také v podvozku a zavěšeních kol vznětového závodního vozu. Nová aerodynamická koncepce si vyžádala zvýšení podvozku vpředu i vzadu. Díky delšímu rozvoru a optimalizované výšce je R15 TDI výrazně agilnější než jeho předchůdce.

Audi je jediným výrobcem automobilů, který zvítězil ve slavném závodě 24 h Le Mans s vozem poháněným vznětovým motorem. „S novým typem R15 TDI máme skvělý základ pro vítězství i v roce 2009,“ říká Dr. Wolfgang Ullrich, šéf oddělení Audi Motorsport.

Audi R15 TDI bude mít závodní premiéru 21. března ve dvanáctihodinovém závodě v Sebringu na Floridě (USA). Tým Audi Sport Team Joest počítá s nasazením tří vozů v závodě 24 h Le Mans, který se koná ve dnech 13. až 14. června.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Standox
Auto Fit, spol. s r.o.
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
Mercedes-Benz
Toplac s.r.o.