Volkswagen pro vývoj Conceptu BlueSport definoval dva základní cíle: maximální potěšení z jízdy a minimální spotřebu paliva. Výsledkem je nekompromisní sportovní vůz s motorem uprostřed, který se vyznačuje nízkou hmotností a maximální svižností. Ačkoli má Concept BlueSport nejtužší karoserii ve své třídě, váží necelých 1200 kg. Nízké hmotnosti bylo dosaženo důslednou aplikací všech metod lehké konstrukce. Plátěná skládací střecha je například nejlehčí ve své třídě a váží pouhých 27 kg, kapota a výklopná víka jsou z hliníku. Nemalou roli hrají také kompaktní rozměry: Concept BlueSport má rozvor 2,43 m a jeho karoserie je dlouhá 3,99 m, široká 1,75 m a vysoká 1,26 m.
Za dvěma sportovními sedadly Conceptu BlueSport mohou být uloženy výhradně technicky vyspělé přeplňované motory TDI a TSI, které jsou zárukou neobvyklé kombinace dynamiky a hospodárnosti. V případě verze Conceptu BlueSport představené v USA se jedná o vznětový motor Clean Diesel, který poskytuje největší výkon 132 kW/180 k a je vybaven přímým vstřikováním common rail a zásobníkovým katalyzátorem na oxidy dusíku. Již při velmi nízkých otáčkách 1750 ot./min nabízí tento dvoulitrový turbodiesel maximální točivý moment ve výši 350 N.m. Výkon motoru přenáší na zadní kola šestistupňová dvouspojková převodovka DSG. Concept BlueSport vyrazí z klidu na 100 km/h za 6,6 sekundy a dosáhne nejvyšší rychlosti 226 km/h.