AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Auto Fit, spol. s r.o.
Interaction s.r.o.
Mercedes-Benz


Honda FC Sport Design Study: budoucnost z LA

Japonská automobilka Honda připravuje výrobu hybridního sportovního vozu na základě studie CR-Z na konec roku 2010. Na letošním autosalonu v Los Angeles představila další studii sportovního vozu, tentokrát s vodíkovými palivovými články.

V reakci na současný vývoj globálního automobilového trhu pod vlivem finanční krize učinila Honda koncem roku 2008 několik radikálních rozhodnutí, která mají zajistit ziskovost této firmy i za situace klesajících prodejů. Mezi ně patří například okamžité ukončení účasti v závodech Formule 1 nebo zastavení vývoje nástupce supersportovního vozu NSX s desetiválcovým motorem. Dojde rovněž k výraznému pozdržení či zpomalení výstavby několika výrobních závodů a vývoje nových produktů (s výjimkou malých vozů, u nichž Honda očekává nárůst poptávky). Nicméně i v této situaci klade Honda velký důraz na ekologické technologie, jako jsou hybridní pohony nebo palivové články. Rodinný hybridní sedan Honda Insight se proto začne vyrábět podle plánu, přičemž v Japonsku by měl stát necelé 2 miliony jenů (k 29.12.2008 ca. 420 tisíc Kč). Honda by měla také dodržet termín zahájení výroby sportovního hybridního kupé plánovaný na konec roku 2010.

Na listopadovém autosalonu v Los Angeles představený koncept třímístného kupé Honda FC Sport Design Study je dalším krokem do vzdálenější budoucnosti, v níž některé automobilky očekávají přechod od konvenčních vozidel poháněných spalovacími motory, mezi něž patří i vozy s hybridními poháněcími jednotkami, k vozidlům poháněným elektrickou energií vyráběnou na palubě vozu palivovými články, které jako palivo používají vodík. Tato technika prochází bouřlivým vývojem, nicméně hlavní překážkou v jejím rozšíření se zřejmě stane vodík, jehož vlastnosti nejsou pro všeobecné využití jako palivo nijak vhodné. Honda FC Sport využívá techniku palivových článků Honda V Flow z již malosériově vyráběného sedanu Honda FCX Clarity. Jeho konstrukce je zaměřena na extrémně nízkou polohu těžiště a vysoký výkon elektromotorů. To vše samozřejmě s nulovými emisemi (myšleno přímými emisemi – o množství nepřímých emisí všichni propagátoři tzv. čistých pohonů taktně mlčí už jen z toho důvodu, že jsou velmi obtížně vyčíslitelné a vzájemně porovnatelné. Nikdy však nejsou nulové, ani nepatrné.). Palivové články jsou umístěny mezi zadními sedadly, sada akumulátorů uprostřed vozu a elektromotor před zadní nápravou, nad níž leží dvě nádrže na vodík. Ve třímístné kabině sedí řidič uprostřed jako v závodním vozu. Koncept Honda FC Sport Design Study vytvořilo americké studio Advanced Design Studio společnosti Honda R&D Americas v kalifornské Pasadeně. Šéfdesignérem tohoto projektu byl Jason Wilbur.

Autor: Pavel Olivík

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Scania Czech Republic s.r.o.
Toplac s.r.o.
Mitsubishi Motors Česká republika
Siems & Klein
Standox