AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Scania Czech Republic s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.
Interaction s.r.o.


Renault představil zcela nový turbodiesel V6 dCi

Dalším plodem alianční spolupráce mezi Renaultem a Nissanem, která v roce 2009 oslaví deset let svého trvání, je zcela nový vznětový šestiválec V6 dCi (typ V9X), jenž měl premiéru v nové Laguně Coupé.

Na vývoji nového motoru V6 dCi se podílel jak Renault, tak Nissan, ačkoli většinu práce odvedlo Renaultovo středisko pro vývoj motorů, jež sídlí v městě Rueil-Malmaison nedaleko Paříže. Montáž bude probíhat v Renaultově motorárně v Cléonu (130 km od Paříže) a zákazníci se s touto poháněcí jednotkou budou moci setkat ve vozech Renault, Nissan a Infiniti. Teprve v tomto měřítku využití se vývoj a výroba takové jednotky oběma partnerům vyplatí i po ekonomické stránce. Díky společnému úsilí se podařilo snížit náklady na vývoj a investice do výroby tohoto motoru na 180 milionů eur. Uspořádání válců do V umožňuje zástavbu do nejrůznějších typů vozů podélně i napříč, s pohonem předních, zadních i všech kol. Vozy poháněné tímto novým turbodieselem se budou prodávat po celém světě: nejen v Evropě, ale například i v USA. Jako první přišla na trh Laguna Coupé a počátkem roku 2009 budou následovat sedany a kombi Laguna. Nissan bude tento motor montovat do sedanů Maxima (USA) a do vozů Pathfinder a Navara (Evropa). V Evropě zvýší motor V6 dCi rovněž atraktivitu modelových řad Infiniti EX, FX a M. Ve vzdálenější budoucnosti se samozřejmě počítá i s dalšími aplikacemi.

Renault využil během vývoje nového šestiválcového turbodieselu o objemu 3,0 litru zkušenosti získané se svými vznětovými čtyřválci, především pak s jednotkou 2.0 dCi, s níž nový motor sdílí některé komponenty. Tvar spalovacích prostorů je však optimalizován z hlediska nutného kompromisu mezi emisemi a hospodárností. V kombinaci s filtrem pevných částic a katalyzátorem SCR bude tento motor patřit mezi nejčistější na světě, neboť vyhoví nejen evropské normě Euro 5, ale i mnohem přísnějším emisním limitům v Kalifornii. Blok motoru je vyroben z šedé litiny, zatímco hlavy válců jsou hliníkové. Motor 3.0 V6 dCi 235 (V9X) je vybaven čtyřmi ventily na válec a dvojitou soustavou přímého vstřikování common rail s maximálním tlakem 160 MPa a sedmiotvorovými piezoelektrickými vstřikovači. Vrtání 84 mm a zdvih 90 mm dává zdvihový objem 2993 cm3. Kompresní poměr je 16:1. Přeplňování zajišťuje turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek. V Renaultu Laguna Coupé je motor V6 dCi vyladěn na výkon 173 kW/235 k při 3750 ot./min a maximální točivý moment 450 N.m při 1500 ot./min, takže tento model vybavený šestistupňovou samočinnou převodovkou zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,3 s a z 80 na 120 km/h za 6,1 s (v režimu D). Emise CO2 jsou 192 g/km, což odpovídá kombinované spotřebě nafty ve výši 7,2 l/100 km. Vozy s podélně uloženým motorem budou vyladěny na výkon až 195 kW/265 k a točivý moment 550 N.m.

Autor: Pavel Olivík

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Iveco Czech Republic, a.s.
Interaction s.r.o.
Scania Czech Republic s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.
auto MOTOL BENI a. s.