Mazda představila novou modelovou řadu Mazda 3 ve dvou krocích. Nejdříve měla koncem listopadu premiéru karosářská varianta sedan na autosalonu v Los Angeles a začátkem prosince ji následoval pětidveřový hatchback na autosalonu v Boloni. Podobně jako u nové Mazdy 2 a Mazdy 6 se japonský výrobce i u nové Mazdy 3 zaměřil na snižování hmotnosti, které přináší nejen nižší spotřebu paliva, ale i zlepšení jízdních vlastností. Snaze o snižování emisí CO2 odpovídá také jedna z nejnižších hodnot součinitele odporu vzduchu v tomto segmentu: u sedanu 0,28 a u hatchbacku 0,30. Ačkoli se vnějšími rozměry řadí současná Mazda 3 mezi největší vozy nižší střední třídy, nová generace znovu povyrostla: sedan je nyní dlouhý 4580 mm, hatchback 4460 mm. V interiéru výrobce slibuje snížení hladiny hluku o 6 až 11 procent.
Součástí palety nabízených motorů je i zcela nový vznětový motor Mazda MZR-CD o objemu 2,2 litru (136 kW/185 k a 110 kW/150 k), který měl premiéru nedávno v Mazdě 6. Výkonnější varianta nabízí řidiči působivé maximum točivého momentu 400 N.m v rozsahu otáček od 1800 do 3000 za minutu, zatímco kombinovaná spotřeba paliva je jen 5,6 l/100 km. Slabší provedení je o další 0,2 litru hospodárnější. Dvoulitrový zážehový motor o výkonu 110 kW/150 k se může pochlubit inovativním katalyzátorem, který využívá ve své konstrukci velmi jemné struktury materiálu vyrobené speciální nanotechnologií. Díky ní je možné používat menší množství vzácných kovů, zejména platiny a palladia. Dalšími nabízenými jednotkami budou zážehová a vznětová „šestnáctistovka“ (1.6 MZR o výkonu 77 kW/105 k, resp. 1.6 MZ-CD o výkonu 80 kW/109 k). Z bezpečnostních prvků je nová Mazda 3 vybavena stabilizačním systémem s ABS, EBD a signalizací nouzového brzdění. Úplnou novinkou je sledování provozu za vozidlem pomocí radarového čidla s dosahem 50 m. Nová Mazda 3 se začne na evropských trzích prodávat na jaře 2009.