Otázku, zda zvolit sedan nebo kombi, museli zájemci o Citroën C5 řešit i u předchozí generace, ale volbu mezi ocelovým a legendárním vzduchokapalinových odpružením dává Citroën svým zákazníkům poprvé, neboť ocelové pružiny používala tato francouzská automobilka dosud jen u levnějších modelových řad C1 až C4. Jakou verzi tedy zvolit? Nakonec nijak překvapivou odpověď na tuto otázku nám poskytl test obou variant – sedanu C5 Dynamique odpruženého ocelovými vinutými pružinami a kombi C5 Exclusive s podvozkem Hydractive III+. Další zajímavé porovnání přinesla skutečnost, že oba vozy byly sice vybaveny shodným motorem, dvoulitrovým turbodieselem, ale rozdílnými převodovkami. Sedan měl šestistupňovou mechanickou převodovku, zatímco luxusněji pojaté kombi bylo vybaveno samočinnou převodovkou se stejným počtem převodových stupňů. Citroën ve svých podkladech hovoří o tom, že ocelové pružiny zavedl do modelové řady C5 proto, aby mohl oslovit i sportovněji zaměřenou klientelu. Naše zkušenosti ovšem ukazují, že jediným důvodem pro toto řešení mohla být jen úspora nákladů, neboť verze s vinutými pružinami má nejen celkově horší jízdní vlastnosti než podvozek Hydractive III+, ale navíc jsme po sportovních vlastnostech nenašli v jejím jízdním projevu ani stopy.
Citroën C5 je totiž vozem, který je ve všech ohledech zaměřený na klidné cestování s vysokou mírou jízdního komfortu. S vinutými pružinami je odpružení měkké a při rychlejším průjezdu zatáčkou začíná vůz příliš brzy projevovat nedotáčivý charakter za doprovodu pískajících pneumatik a horlivě zasahujícího stabilizačního systému. Varianta se vzduchokapalinovým odpružením Hydractive III+ je v tomto ohledu lepší, což platí i pro chování vozidla při přejezdu opravdu velkých nerovností. V kombi jsme za jízdy upřednostňovali u ocelového odpružení nenabízený režim Sport, který úspěšně potlačuje houpání karoserie na hrbolaté vozovce, aniž by cestující pocítili úbytek komfortu. Pokud tedy nemusíte šetřit na pořizovací ceně, doporučujeme volbu dražších stupňů výbavy Confort a Exclusive s podvozkem Hydractive III+, jehož výhodou je i možnost regulace světlé výšky vozu, což oceníte například při manipulaci s těžkými zavazadly.
Volba samočinné převodovky má na úroveň komfortu dvojaký vliv. Řidiči sice usnadňuje řízení, protože řadí místo něj (a to velmi kvalitně), ale v porovnání s variantou vybavenou manuálním řazením proniká zvuk turbodieselu mnohem výrazněji do jinak skvěle odhlučněného interiéru. Vzhledem k relativně velké pohotovostní hmotnosti vozu a nijak velkému výkonu motoru nás příjemně překvapila živost obou variant a hospodárný provoz. Sedan v testu spotřeboval průměrně 6,2 l/100 km, kombi s „automatem“ si řeklo o 7,0 l/100 km.