V letošním pátém ročníku soutěže LA Design Challenge se designéři automobilek Audi, BMW, GM, Honda, Mazda, Mitsubishi, Mercedes-Benz, Toyota a Volkswagen zamysleli nad možnou podobou automobilových závodů v roce 2025. Jednotlivé návrhy posoudila porota složená z odborníků v oboru designu působících na významných amerických designérských školách. Vítězný návrh byl pak vyhlášen na konferenci Design Los Angeles, která se konala v rámci Los Angeles Auto Show. Vítězem soutěže Design Challenge se stala Mazda KAAN navržená oddělením Mazda R&D of North America. Porota ocenila nejen jedinečný design, ale také použití neobvyklých inovací a technologií. Tvůrci tohoto návrhu slibují největší rychlost přes 400 km/h a ekologický provoz bez emisí díky elektropohonu. Ani ostatní návrhy nešetřily optimismem: podle nich bude motoristický sport za 17 let na zcela nové technologické úrovni, která umožní dosahovat dnes neuvěřitelných výkonů, a to vše zcela bezpečně a bez škodlivého vlivu na životní prostředí, přičemž zkrátka nepřijdou ani diváci, kteří se mohou těšit na ještě intenzivnější zážitky zprostředkované vyspělou technikou.
Zatímco některé návrhy vypadají i z dnešního pohledu poměrně konvenčně, například Audi R25, nemusel by se za některé stroje stydět ani James Bond. Vize návrhářů od Hondy například předpokládá v roce 2025 velký závod kolem zeměkoule za 24 hodin – po zemi v USA, po moři kolem Asie, vzduchem nad Evropou. Oddělení General Motors Advanced Design zase navrhlo stroj GM Chaparral Volt pro ekologický triatlon, v němž závodní vůz získává energii pro svou jízdu ze tří přírodních zdrojů dostupných v Kalifornii ve velkém množství – země, vzduch a oheň. Mercedes-Benz vidí budoucnost v kombinaci vzrušujících zážitků z Formule 1, dynamiky jízdy sportovního bobu a kouzla a efektivity jachtařských závodů. Volkswagen se ve svém konceptu Bio Runner zaměřil na interakci pilota se strojem. Jezdec sedí na sedle jako u motocyklu a ovládací prvky má připevněny k rukám a nohám, jimiž ovládá všechna kola pomocí syntetického zavěšení propojeného se svaly. Audi navrhuje inovaci v podobě vysokorychlostních klopených zatáček a speciálních tunelů, v nichž bude možné jezdit i hlavou dolů a předjíždět na kterémkoli místě. Toyota si myslí, že v roce 2025 uspěje ve známém vytrvalostním závodě 24 h Le Mans s vozem na vodíkové palivové články, který nebude muset zastavovat v boxech. Značka Mitsubishi zase navrhla všestranný stroj do nejrůznějších terénů s koly, které umožňují jízdu vpřed při jakémkoli natočení volantu. A nakonec BMW hodlá ustavit rychlostní rekord na slavných solných pláních vodíkem poháněným „cigárem“ vyrobeným ze znovu použitých komponentů, jako jsou například staré sudy.
Na snímku: Vítězným strojem letošní soutěže Design Challenge se stala Mazda KAAN. Je to elektromobil pro novou královskou třídu závodů E1, v níž závodníci dosahují rychlostí přes 400 km/h. Elektromotory získávají elektrickou energii z povrchu vozovky skrze speciální pneumatiky.