AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
BusPoint
ContiTrade Services s.r.o.
Mercedes-Benz


Toyota: nový motor 1,33 l pro Auris a Corollu

V průběhu let 2008 a 2009 se v modelových řadách Auris a Corolla Sedan objeví celá rodina zcela nových motorů využívajících technologii Toyota Optimal Drive. Prvním z nových agregátů je zážehový motor 1.33 Dual VVT-i.

Dva roky po uvedení nového Aurisu a Corolly Sedan na trh přichází do nabídky první člen nové rodiny moderních poháněcích jednotek s technologií Toyota Optimal Drive. Tyto motory budou nabízet vyšší výkon při nižší spotřebě paliva a současně podpoří snahu Toyoty dosáhnout do roku 2009 snížení průměrných emisí CO2 u vozového parku této značky v Evropě na 140 g/km. Čtyřválcová zážehová jednotka využívající nejmodernější systém proměnného časování ventilů Dual VVT-i (Variable Valve Timing-intelligent) má ze zdvihového objemu 1,33 l výkon 74 kW/101 k. Moderní technologie Toyota Optimal Drive přispěla u motoru 1,33 l ke snížení spotřeby paliva o 17 % oproti aktuálnímu modelu Auris se zážehovým motorem 1,4 l. K dalším zlepšením došlo ve všech oblastech poháněcího ústrojí. Konstruktéři Toyoty zkrátili délku motoru 1,33 l o 54 mm a jeho šířku o plných 127 mm, přičemž hmotnost poklesla o 13 kg. Díky uvedeným zlepšením se tento motor může pochlubit stejnými rozměry jako zážehový tříválec 1,0 l VVT-i.

K rychlému a účinnému spalování paliva přispívají zcela nové písty. Zmenšením kontaktních ploch došlo ke snížení třecích sil a zvýšení účinnosti. Dále se výrazně zmenšila hmotnost pístů z 280 na 180 g (tj. o 36 %), a tak je k jejich pohybu zapotřebí méně energie. Nový motor se vyznačuje velmi plochou křivkou točivého momentu, kterou řidič ocení při běžné každodenní jízdě. Vyspělá konstrukce se odráží ve skvělé hodnotě 100 N.m na litr zdvihového objemu, přičemž maximum točivého momentu dosahuje 132 N.m při cca 3 800 ot/min. K nižší spotřebě paliva přispívá také systém inteligentního dobíjení akumulátoru. Při zrychlování vozidla se snižuje generované napětí a při zpomalování se naopak zvyšuje. Tímto způsobem se omezuje zatížení motoru vlivem funkce alternátoru. Pro nový zážehový motor 1,33 l je charakteristické intenzivní využití pokrokových technologií v oblasti motorů. Konstruktéři firmy Toyota vhodně upravili sací kanál, použili počítačové simulace k optimalizaci proudění nasávaného vzduchu, vyhladili všechny povrchy, aby se snížilo aerodynamické víření a také zaoblili všechny hrany.

K výrazným úsporám hmotnosti došlo díky použití speciálního krytu hlavy válců a sacího potrubí z plastu. Byl použit zcela nový profil vačkového hřídele, snížilo se tření ve ventilovém rozvodu i celková hmotnost. Dále zde byl použit systém automatického seřizování ventilové vůle na hydraulickém principu. Konstruktéři firmy Toyota dokázali zmenšit rozměry šestistupňové převodovky o 11 % a snížit počet dílů o 15 %. Současně došlo k jejímu přizpůsobení pro vyšší točivý moment, zvýšila se kultivovanost projevu při změně převodových stupňů a snížila se úroveň tření. Nová převodovka se dvěma hřídeli se bude vyrábět v polském závodu Toyoty. Bude využívat zdokonaleného profilu zubů, čímž se zajistí vyšší stabilita a současně sníží hladina hluku, vibrací a rázů. Ke snížení hmotnosti převodovky přispělo použití dutého výstupního hřídele. Únikům oleje brání instalované odlučovače oleje. Na závěr několik čísel: nová Toyota Auris 1.33 Dual VVT-i dosahuje výkonu 74 kW/101 k a s šestistuňovou mechanickou převodovkou by měla v kombinovaném režimu EU spotřebovat jen 5,9 l/100 km, čemuž odpovídají emise CO2 ve výši 139 g/km. V porovnání se současným modelem Auris 1.4 VVT-i o výkonu 71 kW/97 k (pětistupňová převodovka) klesla spotřeba paliva o celý litr a emise CO2 se snížily o 24 g/km.

Autor: Pavel Olivík

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mercedes-Benz
Interaction s.r.o.
Mitsubishi Motors Česká republika
Standox
BOSCH