Vozy Mitsubishi Lancer Evolution byly hned od začátku koncipovány jako pojítko mezi světem sériových automobilů a soutěžních strojů bojujících o titul mistra světa v rallye. Téměř soutěžní technika se prodávala za relativně příznivé ceny s možností běžného provozu na veřejných komunikacích. Nový Lancer Evolution je zcela novou konstrukcí, ačkoli se nijak zvlášť nezměnila ani základní koncepce technického řešení, ani výše zmíněné pojetí. Dvoukomorovým turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2.0 MIVEC Turbo nového typu 4B11 nahradil již zastaralou jednotku 4G63. Především díky hliníkovému bloku místo litinového je o 12,5 kg lehčí. Je vyladěn na největší výkon 217 kW/295 k při 6500 ot./min a nabízí maximum točivého momentu 366 N.m při 3500 ot./min, což je o 11 kW/15 k a 11 N.m víc než u předchůdce (při shodných otáčkách). Systém proměnného časování ventilů MIVEC je nyní nejen na straně sání, ale i výfuku. Působivou hnací sílu, kterou vyjadřuje hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,4 s (5MT), přenáší na vozovku propracovaný systém pohonu všech kol S-AWC. Ten dokáže rozdělovat točivý moment nejen mezi přední a zadní nápravu v závislosti na provozních podmínkách a zvoleném jízdním režimu, ale i mezi pravé a levé kolo zadní nápravy, čímž aktivně ovlivňuje chování vozu při průjezdu zatáčkou. Sportovní podvozek spoléhá na brzdovou soustavu Brembo s mohutnými vnitřně chlazenými kotouči (vpředu průměr kotoučů 350 mm, vzadu 330 mm) a na tuhé odpružení, u modelu MR s vinutými pružinami Eibach a tlumiči Bilstein.
Převodovka je standardně pětistupňová Mitsubishi s přímým řazením. Na přání se dodává zcela nová dvouspojková převodovka TC-SST s šesti převodovými poměry pro jízdu vpřed od firmy Getrag, která se ovládá pákou voliče na středovém tunelu a páčkami na volantu. Převodovka TC-SST umí pracovat i v automatizovaném režimu, přičemž je na řidiči, aby si zvolil jeden ze tří režimů řazení: Normal, Sport nebo Super-Sport. Ty se liší rychlostí a rozdílnými okamžiky řazení. Je zajímavé, že verze s manuálním řazením je o 0,9 s rychlejší ve sprintu z 0 na 100 km/h, ačkoli její řazení by mělo být teoreticky pomalejší a zpřevodování je o poznání těžší. Výhodu má jen v nižší pohotovostní hmotnosti, a to o 30 až 40 kg. Karoserie čtyřdveřového sedanu je na několika klíčových místech důkladně vyztužena, zatímco střecha a kapota motoru jsou vyrobeny z hliníku, aby se ušetřila hmotnost a snížilo těžiště. V porovnání s vozy Lancer Evolution IX je karoserie údajně o 40 % pevnější v krutu a o 60 % v ohybu. Pokud s vozy, jako je Lancer Evolution, nejezdíte každý den, pak čtyři kolečka kratičkého okruhu v Sosnové, které jsme mohli obkroužit během prezentace připravené českým importérem vozů Mitsubishi, nestačí ani na sžití se s vozem, natož pak na posouzení jeho schopností. V porovnání s běžnými modely Lancer se z hlediska jízdních vlastností jedná samozřejmě o naprosto odlišnou osobnost, kterou řidič pocítí ostatně již při usednutí za volant do skvěle tvarovaného sportovního sedadla Recaro. Pro některé řidiče může být ovšem nedostatkem skutečnost, že sedadlo není možné seřizovat výškově a volant podélně. Ovládání i odpružení je příjemně tuhé, přičemž řazení automatizované převodovky TC-SST se vyznačuje příkladnou plynulostí a rychlostí. Na českém trhu se prodávají modely GSR a MR za základní ceny 1 149 900 Kč, resp. 1 359 900 Kč.