AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Interaction s.r.o.
Mercedes-Benz
Auto Fit, spol. s r.o.

Kde se právě nacházite:  > Úvodní­ stránka  > Auto - magazín  > Pozor na mikrospánek za volantem

Pozor na mikrospánek za volantem

Mikrospánek je dalším z témat, na které se společnost Wrigley zaměřila v rámci své kampaně “Koncentrace za volantem“. Mikrospánek je velmi častou příčinou dopravních nehod. Jak je možné jeho příznaky rozpoznat nebo se mu úspěšně vyhnout?

Hlavní příčinou chyb, nehod a ztrát na životech na silnicích má na svědomí lidský faktor. Přestože dochází ke zdokonalení ve vybavení automobilů nejrůznějšími prvky aktivní i pasivní bezpečnosti, lidský faktor hraje vždy klíčovou roli a není možné ho vyloučit. Škody, které jeho vinou vznikají, jsou bohužel extrémní. „Podle dostupných statistik působí lidský faktor až 75 % nehod v leteckém provozu a více než 50 % nehod v provozu na silnicích,“ říká prof. Ing. Mirko Novák, DrSc. z Fakulty dopravní při ČVUT. „Podle Evropských údajů činily ztráty na silnicích v EU v r. 2007 více než 200 miliard Euro, při čemž zahynulo přes 40 000 lidí. Vinou lidského faktoru tedy došlo ke škodám přes 100 miliard Euro a zemřelo více než 20 000 lidí,“ doplňuje.

Řidiči nejčastěji chybují z důvodu únavy, ztráty koncentrace nebo mikrospánku. „Mikrospánek je nejlehčí formou spánku,“ vysvětluje MUDr. Martin Pretl, lékař Neurologické kliniky 1. LF UK a VFN. „Jde o první fázi tzv. NREM spánku a podle definice trvá 3 až 15 sekund,“ doplňuje. K mikrospánku jsou náchylnější lidé, jejichž spánek je z důvodu různých onemocnění, nebo i velmi rozšířeného syndromu neklidných končetin, nekvalitní a nepřináší tudíž dostatečný odpočinek.

Projevy poklesu pozornosti a hrozby mikrospánku jsou velmi individuální. Řidiči mohou mít zpožděné reakce, vidět lehce rozmazaně, pociťovat sníženou orientaci na vozovce nebo úzkost při jízdě ve zúženém jízdním pruhu. Dalším signálem může rovněž být leknutí při vjezdu do osvíceného tunelu, zejména pak v noci – poukazuje to na nedostatečné soustředění a přípravu na změnu situace na vozovce.

Kromě mikrospánku jako takového představují po probuzení značné riziko také zmatečné reakce, náhlé zrychlení nebo prudká změna směru jízdy. Aby se snížilo riziko tragických nehod, měl by každý řidič před cestou dostatečně odpočívat. Kliničtí psychologové navíc konstatují, že řidič je povinen během jízdy sledovat příznaky spojené se snížením pozornosti a musí učinit potřebná opatření k zabránění nebezpečí mikrospánku.

„Nedoporučuji snažit se bojovat proti únavě pitím kávy nebo energetických nápojů,“ říká Ing. Jan Bajgar, instruktor profesionálních řidičů a autor učebnic a učebních videokazet pro řidiče kamionů. „Ty povzbudí jen krátkodobě a poté způsobí útlum. Kouření v autě také není vhodné a představuje řadu rizik. Naopak radím přerušovat jízdu (u profesionálních řidičů rozhodně častěji, než je povinností ze zákona), protáhnout se a zacvičit si, nejíst před cestou těžkou stravu a měnit polohu sezení za volantem. Ideálním řešením jsou také mentolové žvýkačky,“ dodává.

Vědecké studie potvrzují pozitivní vliv žvýkání na koncentraci za volantem. „Při žvýkání se zvyšuje proudění krve do mozku, který je tak více okysličován,“ říká Jan Brejcha, manažer značky Airwaves. „Žvýkání navíc není při řízení nebezpečné, protože neodvání pozornost a nerozptyluje.“

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mitsubishi Motors Česká republika
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
Interaction s.r.o.
Siems & Klein
Toplac s.r.o.