AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Auto Fit, spol. s r.o.
Siems & Klein
ContiTrade Services s.r.o.


Bridgestone na závodech MotoGP tento víkend v Brně

Po třítýdenní přestávce se seriál motocyklového mistrovství MotoGP vrací opět na závodní trať. Tento víkend bude intenzivní boj o letošní titul mistra světa pokračovat na Masarykově okruhu v Brně.

Brněnská trať dostala pro letošní závody nový povrch, který bude pro výrobce pneumatik představovat novou výzvu. Firma Bridgestone ovšem může čerpat ze zkušeností získaných v minulých úspěšně absolvovaných závodech na české trati. V roce 2006 zde zvítězil Loris Capirossi na Ducati poté, co získal i první místo na startu a zajel nejrychlejší kolo závodu. Casey Stoner zopakoval tento výkon o rok později, kdy na pneumatikách Bridgestone dojeli do cíle první dva závodníci, neboť za Stonerem se umístil ještě John Hopkins na Suzuki, což byl jeho dosud nejlepší výkon v kariéře.

Bridgestone vstupuje do poslední třetiny letošní sezóny se dvěma svými jezdci v čele klasifikace mistrovství světa. Valentino Rossi zvýšil vítězstvím na okruhu Laguna Seca počet získaných bodů na 212 a Casey Stoner pokračuje v boji o obhajobu svého loňského titulu ze druhé pozice.

Od roku 1965 se v Brně konalo již 31 motocyklových Velkých cen. Tímto počtem se Automotodrom Brno řadí na druhé místo na světě. Jedenáct z nich se jelo na starém okruhu, který se pro Grand Prix používal až do roku 1977. Po desetileté přestávce se mistrovství světa motocyklů vrátilo na nově vybudovaný okruh o délce 5,4 km, na němž s výjimkou jediné sezóny v roce 1992 zůstalo dodnes.

Hiroshi Yamada – Bridgestone Motorsport manažer sportovního oddělení pro motocykly: „Pneumatiky značky Bridgestone byly v posledních letech na brněnské trati vcelku úspěšné a v předchozích dvou sezonách jsme zde slavili s týmem Ducati vítězství, které získal nejprve v roce 2006 Loris Capirossi a loni Casey Stoner. V čele průběžného pořadí máme dva velmi talentované jezdce Valentina a Caseyho, ale v následujících sedmi závodech se bude bojovat o 175 bodů, takže konečný výsledek mistrovství světa ještě zdaleka není rozhodnutý. Závod o tomto víkendu bude komplikovat nový povrch tratě, ale přesto jsem přesvědčen, že uvidíme skvělý souboj o vítězství, zvlášť, když naši rivalové se budou moci pustit do svého boje o mistrovský titul s novými silami.”

Tohru Ubukata – Bridgestone Motorsport manažer oddělení vývoje závodních pneumatik: „Brněnský okruh má letos nový povrch, takže jsme museli přehodnotit naši strategii pro tento závodní víkend. Ačkoli jsme zde byli v minulých sezónách úspěšní, museli jsme pro letošní závod připravit odlišné složení směsi pneumatik než obvykle, abychom se přizpůsobili novému povrchu. V souladu se sportovními pravidly a díky testům IRTA měli výrobci pneumatik v červnu k dispozici dva testovací dny na brněnském okruhu, což nám umožnilo získat důležitá data o tomto novém asfaltu, který se zřejmě vyznačuje menší přilnavostí než dosud. Samotná trať je proslulá svým velkým převýšením, které vyžaduje skvěle naladěný motocykl a velmi sebevědomého jezdce, takže každý element celku motocykl-jezdec-pneumatiky bude o tomto víkendu podroben náročnému testu.”

Vzpomínka na rok 2007 Casey Stoner, John Hopkins a Loris Capirossi začali loňský závodní víkend v Brně pěkně zostra a byli jedinými jezdci, kteří v pátek dosáhli na závodních pneumatikách času pod hranicí 1:59 min. Stoner si v sobotní kvalifikaci zajistil svoji pátou pole position v sezoně, zatímco Hopkins na Suzuki a Randy de Puniet na Kawasaki dosáhli 4. a 5. nejlepšího času, takže startovali ze druhé řady. Stoner závod suverénně vyhrál, ale po většinu závodu ho těsně pronásledoval Hopkins, který skončil nakonec na druhém místě. Chris Vermeulen doložil skvělou formu týmu Suzuki pátou pozicí v cíli.

Historie pneumatik Bridgestone v MotoGP Společnost Bridgestone začala dodávat závodní pneumatiky pro motocykly v 80. letech, nejprve v kubaturách 250 cm3 a 500 cm3 japonského mistrovství. Tadayuki Okada získal první mistrovský titul pro Bridgestone v roce 1989. Ve Velké ceně Suzuki v sezoně 1987 jel Dai Kobayashi, tovární jezdec Hondy, na divokou kartu v kubatuře 250 cm3 a vybojoval senzační vítězství, díky němuž se pneumatiky Bridgestone dostaly poprvé na stupně vítězů v závodě mistrovství světa motocyklů.

Společnost Bridgestone úspěšně pokračovala v MS motocyklů do 125 cm3, v němž získala více než 20 mistrovských titulů jako doklad o mimořádných kvalitách svých pneumatik.

S jídlem roste chuť, a tak nepřekvapí, že se v technickém oddělení začaly objevovat plány na vstup do špičkové kategorie 500 cm3, které dnes odpovídá třída MotoGP. Nicméně již řada technických překážek při přechodu z kubatury 125 cm3 do 250 cm3 ukázala, že dosažení konkurenceschop­nosti v pětistovkách bude podmíněno ještě mnohem větším technologickým pokrokem.

Ale k pozvolnému přechodu do královské třídy nakonec nedošlo. V roce 2000 byl Keisuke Suzuki, tehdejší člen představenstva firmy Bridgestone a v současnosti její poradce, ohromen nadšením 150 000 fanoušků, které viděl na Velké ceně Španělska, a učinil odvážné rozhodnutí pustit se okamžitě do vývoje závodních pneumatik pro třídu 500 cm3.

V rámci spolupráce s týmem Honda Racing (HRC) dostala firma Bridgestone k dispozici motocykl pro testování. Projekt dostal název \„Rey Project\“ – \„Rey\“ znamená ve španělštině \„král\“.

Členové vývojového týmu neměli záměrně žádné zkušenosti z vývoje závodních pneumatik, aby byl zajištěn nezaujatý přístup. Cílem bylo založit vývoj pneumatik více na vědeckých postupech. V lednu 2001 proběhly první jízdní testy na španělském závodním okruhu v Jerezu. Kromě praktických zkoušek byla pro vývojové účely zhotovena také speciální válcová zkušebna. Osm měsíců po prvních testech padlo rozhodnutí o vstupu do mistrovství světa v sezoně 2002.

Firma Bridgestone zažila křest ohněm, neboť rozdíly mezi testováním a skutečnými závody byly ihned viditelné. Testování probíhalo na pěti nebo šesti okruzích Velkých cen, ale další závody se konaly na tratích, na nichž nebyly pneumatiky nikdy testovány. Navíc došlo v roce 2002 v MotoGP k výrazným změnám předpisů, které umožnily použití čtyřdobých i dvoudobých motorů.

Týmy, používající pneumatiky Bridgestone, měly dvoudobé motory a jejich horší výkony byly v porovnání se čtyřdobou konkurencí zcela zřejmé. Ve druhé polovině sezony však došlo k postupnému zlepšování a tento proces pokračoval i v následujícím roce, když již měly všechny motocykly na pneumatikách Bridgestone čtyřdobé motory. Japonský jezdec Tamada na Hondě vybojoval v roce 2003 v Brazílii třetí a v Itálii čtvrté místo. O rok později se již firma Bridgestone dočkala prvních dvou vítězství a tří prvních míst na startu, opět díky Tamadovi na Hondě. V sezoně 2005 začal pneumatiky Bridgestone používat také tým Ducati, jehož jezdec Loris Capirossi vybojoval dvě vítězství. Ještě úspěšnější byla pátá sezona firmy Bridgestone v MotoGP, v níž japonský výrobce pneumatik dosáhl čtyř vítězství a šesti prvních míst na startu. Capirossi na Ducati se umístil v celkovém pořadí na třetím místě.

V roce 2007, kdy došlo ke změně pravidel v oblasti pneumatik (každý jezdec smí za víkend použít maximálně 31 pneumatik), už pneumatiky Bridgestone používaly kromě Ducati, Kawasaki a Suzuki také týmy Gresini Honda a Pramac D’Antin. Firma Bridgestone v této sezoně oslavila svůj stý závod v MotoGP (20 z nich vyhrála) a Casey Stoner na Ducati pro ni vybojoval první mistrovský titul v královské třídě. Šest z deseti nejlepších jezdců a pět ze sedmi nejlepších týmů se v sezoně 2007 spoléhalo na Bridgestone.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mitsubishi Motors Česká republika
Mitsubishi Motors Česká republika
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.
Mercedes-Benz