AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
BusPoint
Interaction s.r.o.
Siems & Klein


KTM: rakouský úspěch po velkém pádu

Rakouský výrobce motocyklů KTM začínal po druhé světové válce v poměrně skromných podmínkách, ale postupně se vypracoval na světovou špičku v oboru terénních a jim podobných motocyklů. Pak přišel pád a po něm nebývalý růst.

Přestože začátkem devadesátých let byla rakouská firma KTM na pokraji krachu, dokázala se tato společnost vypracovat po úspěšné revitalizaci na pozici druhého největšího evropského výrobce motocyklů. V obchodním roce 2006/2007 bylo prodáno 90 306 kusů více než dvaceti různých typů motocyklů KTM, zatímco před deseti lety to bylo pouhých 20 554 kusů. Terénní motocykly, které jsou tradiční součástí výrobního programu rakouské značky se na výsledku obchodního roku 2006/2007, kdy firma KTM dosáhla obratu 566,1 milionu eur, podílely 64 procenty, necelá čtvrtina celkového odbytu připadla na silniční stroje, jejichž nabídku KTM postupně rozšiřuje, více než desetinu tvořily závodní motokrosové stroje pro děti a juniory a zbytek byly terénní čtyřkolky.

Značka KTM vznikla jako zkratka jmen dvou společníků Kronreifa a Trunkenpolze a názvu obce Mattighofen (severně od Salzburgu), v níž Hans Trunkenpolz založil v roce 1934 původní zámečnické dílny. Současně byl také prodejcem motocyklů DKW. V roce 1953 spatřil světlo světa první prototyp vlastního motocyklu, jehož sériová výroba na sebe nenechala dlouho čekat. V sedmdesátých letech již firma KTM vyráběla rovněž vlastní motory a kromě motocyklů, mopedů a jízdních kol také chladiče, které dodávala mimo jiné japonské firmě Suzuki. To se však už začínala objevovat ostrá konkurence z Japonska, na niž nedokázal rakouský výrobce účinně odpovědět, mimo jiné díky chybným rozhodnutím tehdejšího managementu firmy. V roce 1991 se firma KTM dostala do konkurzu. O rok později převzala výrobu motocyklů v Mattighofenu nová společnost KTM Sportmotorcycle GmbH pod ambiciózním vedením Stefana Pierera a Rudolfa Knünze. Design nových výrobků byl svěřen rakouskému studiu Kiska Design GmbH ze Salzburgu. Novým vlastníkům a managementu se podařilo zvednout skomírající značku na nohy a od poloviny devadesátých let prožívá KTM poměrně razantní vzestup. V roce 1999 byla otevřena nová továrna, kde se vyrábí terénní a nově i silniční stroje KTM, o tři roky později ji doplnila moderní motorárna a v roce 2003 rozsáhlé vývojové středisko. U KTM se dokonce pustili do vývoje puristického sportovního vozu, který se pod názvem X-Bow začal nedávno vyrábět a prodávat.

V roce 1992 se základem revitalizačního plánu stala vize vyrábět nejlepší endura na světě a tyto stroje měly být vždy „Ready to Race“, tedy připravené na závod. Toto heslo dodnes slouží jako slogan rakouské značky, u níž se sportovní prvek prolíná celým výrobním programem. Ten se sice točí stále z větší části kolem endur a motokrosových strojů, s nimiž je KTM již desítky let úspěšná po celém světě na závodních tratích a v rallye (od roku 2001 dominuje legendární Rallye Dakar), ale postupně se rozrůstá také nabídka silničních strojů (KTM s nimi samozřejmě závodí na okruzích), čímž se rakouská firma pomalu posouvá od specializovaného k všestrannému výrobci. Letos na jaře vstoupila firma KTM s typem 1190 RC8 (na snímku) dokonce do světa superbiků. Tento stroj se vyznačuje vidlicovým dvouválcem o výkonu 113 kW/154 k, jehož výfuk je vyveden pod motorem, což je stylistický prvek, který najdete i u některých dalších motocyklů KTM. Vlajková loď značky přijde na 440 tisíc Kč. Vývoj zásadních komponentů, jako je motor, rám a podvozek, probíhá plně v režii KTM, přičemž mezi dodavatele dalších dílů patří například renomované značky WP Suspension, Brembo, Excel, Renthal a Acerbis. Součástí skupiny KTM je kromě značky KTM také švédský výrobce motocyklů Husaberg a nizozemská firma WP Suspension. Koncem loňského roku získala více než pětinový podíl v holdingu KTM Power Sports AG indická společnost Bajaj Auto Ltd., s níž KTM podepsala dohodu o spolupráci na vývoji čtyřdobých vodou chlazených motocyklových motorů o objemu 125 a 250 ccm, zatímco indický partner převzal distribuci rakouských motocyklů v Indii a dalších regionech jihovýchodní Asie.

Autor: Pavel Olivík

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Auto Fit, spol. s r.o.
Mitsubishi Motors Česká republika
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
Standox
Iveco Czech Republic, a.s.