Automobilka a.d. Tramontana pochází stějně jako dvě slavná jména ze španělské automobilové historie – Hispano-Suiza a Pegaso – z Katalánska. Nit příběhu značky a.d. Tramontany vede až do roku 1997, kdy se tehdy ještě studující designér Josep Rubau setkal s jedním významným britským sběratelem automobilů, který si mu s nostalgií postěžoval, že „automobily se již nevyrábějí tak jako v minulosti.“ Rubau působil po studiích na Royal College of Art v Londýně jako designér v Německu, kde vytvořil například studii Volkswagen New Beetle Dune 4×4, jež měla světovou premiéru v roce 2000 na autosalonu v Detroitu. Po svém návratu do své španělské vlasti začal Rubau s kontruktérem Albertem Foncillasem pracovat na projektu a.d. Tramontana, v jehož rámci měl vzniknout po všech stránkách výjimečný a velmi exkluzivní automobil využívající nejmodernějších technologií.
V roce 2005 byl na autosalonu v Ženevě představen první model ve skutečné velikosti. O rok později již mohla veřejnost na stejném místě obdivovat prototyp s hliníkovým podvozkem. Pozitivní ohlas automobilových nadšenců přivedl mladý tým konstruktérů k vývoji nového modelu s podvozkem i karoserií z uhlíkových kompozitů. V rámci tohoto kroku došlo také k dalšímu zdokonalení podvozku a aerodynamického řešení. Koncem loňského roku začala výroba tohoto provedení s využitím tradičních výrobních postupů v malé obci Palau de Santa Eulàlia nedaleko Barcelony na pobřeží Costa Brava. Supersportovní vůz a.d. Tramontana je ztělesněním nezvyklého konceptu, v němž se má pojit elegantní styl italských sportovních vozů s britskou konstrukční školou, která vládne motoristickému sportu. Svým vzhledem i koncepcí připomíná a.d. Tramontana závodní monoposty formule 1 (má ovšem dvě sedadla, umístěná za sebou) a díky dvanáctiválcovému vidlicovému motoru o objemu 5,5 l s přeplňováním dvěma turbodmychadly – úroveň výkonu v rozpětí od 404 kW/550 k až 529 kW/720 k může řidič měnit spínačem na přístrojové desce – k nim nemá tento zajímavý vůz daleko, ani co se týče jízdních výkonů: po sprintu z 0 na 100 km/h za 3,7 s si lze užívat opojného zrychlení až do největší rychlosti 345 km/h.
Zájemci si ovšem musí připravit nejméně 700 tisíc eur, přičemž každý rok by mělo vzniknout jen 12 těchto exkluzivních vozů, jejichž konečná podoba i technické specifikace jsou v rukách samotného zákazníka. Do letošního jara bylo vyrobeno osm vozů. Pro koho je skutečná a.d. Tramontana příliš velkým finančním soustem nebo kdo si chce jen zkrátit čekací lhůtu, ten si může za 4000 eur pořídit přesný model 1:5 s dálkovým ovládáním. Všechny ceny se rozumí samozřejmě bez daně z přidané hodnoty.