V segmentu kompaktních SUV nemohla mít evropská větev Fordu dlouho vlastní želízko v ohni, a tak musela čelit náporu sofistikované japonské a posléze i korejské konkurence s nijak zvlášť výrazným Maverickem z americké produkce. Nicméně díky zdařilým konstrukcím, jako je Fiesta, Focus, Mondeo, Galaxy, S-MAX a další, dosahuje evropský Ford mnohem lepších výsledků než americká centrála, a tak se mu konečně podařilo prosadit si pro tuto kategorii vlastní konstrukci, která je šitá na míru potřebám a preferencím evropských zákazníků. Novinka dostala jméno Kuga a na český trh byla uvedena začátkem června. Jak jsme si ověřili během krátké testovací jízdy při oficiální prezentaci českého dovozce, nepostrádá nový Ford Kuga typicky živý jízdní projev evropských Fordů. Ten se neomezuje pouze na dosažení výborných parametrů u měřitelných veličin, ale dokáže nabídnout také čísly nepostižitelné zážitky vycházející z intenzivní komunikace mezi ovládaným strojem a řidičem. To je kvalita, která se žel z moderních automobilů stále častěji vytrácí.
Přitom z hlediska konstrukce se Ford nemůže pochlubit ničím, co by už konkurence neznala. Na druhé straně měl Ford situaci usnadněnou tím, že mohl využít stávající platformu modelové řady Focus, která je právě z hlediska jízdních vlastností špičkou ve svém segmentu, a patřičně ji upravil pro vozidlo, od něhož se očekává robustnost a nabídka pohonu všech kol. Ford také během vývoje nenechal ležet ladem zkušenosti automobilky Volvo (patří Fordu), což je zřejmé jak z volby systému pohonu všech kol od švédského dodavatele Haldex, tak i z nedávno publikovaných výsledků nárazových testů Euro NCAP, v nichž byl Ford Kuga oceněn pěti hvězdičkami za bezpečnost dospělých cestujících, čtyřmi hvězdičkami za bezpečnost dětí a třemi hvězdičkami za ochranu chodců. Zatím se tato novinka prodává pouze s jediným motorem, dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 103 kW/140 k, ale koncem roku by měl nabídku rozšířit zážehový pětiválec 2.5 Turbo (147 kW/200 k). Zákazníci mají na výběr mezi verzemi s pohonem pouze předních nebo všech kol a ze dvou stupňů výbavy Trend a Titanium. Ford ovšem, vědom si skvělých vlastností své novinky, nasadil ceny poměrně vysoko: nejlevnější Kuga stojí 799 990 Kč, nejdražší pak 914 990 Kč.