AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Iveco Czech Republic, a.s.
BusPoint
Mercedes-Benz


Renault Laguna GT: Jak se jezdí s řízením všech kol?

Díky své základní ceně 989 900 Kč to nebude mít Renault Laguna GT v provedení Grandtour se vznětovým motorem 2.0 dCi 16V snadné, byť jako jediný osobní vůz na českém trhu nabízí standardně řízení všech kol. Jeho přínosy jsme vyzkoušeli v praxi.

Jak jsme již pravidelné čtenáře magazínu Autojob informovali, byla modelová řada sedanů a kombi střední třídy Renault Laguna v dubnu rozšířena o špičkové provedení s označením GT, které je v současnosti jediným osobním automobilem na českém trhu s řízením všech kol. Může natáčení zadních kol maximálně o 3,5 stupně zcela změnit charakter jízdních vlastností tohoto vozu? Odpověď na tuto otázku nám dala více než tisícovka kilometrů za volantem kombi Grandtour poháněného vznětovým čtyřválcem 2.0 dCi 16V (v nabídce jsou i sedany a zážehový motor 2.0 Turbo o výkonu 150 kW/204 k).

Laguna GT, na jejímž vývoji se podílelo oddělení Renault Sport Technologies, dává své schopnosti najevo poměrně decentním způsobem. Od běžných Lagun se navenek odlišuje především poněkud agresivnější přídí s většími vstupy vzduchu v novém nárazníku, upravenými natáčecími bi-xenonovými světlomety s černými vnitřními rámy, osmnáctipalcovými koly obutými do speciálních pneumatik Bridgestone Potenza, leskle černými pouzdry vnějších zpětných zrcátek s integrovanými směrovými ukazateli, aerodynamicky tvarovanými bočními prahy, dvěma koncovkami výfuků a zatmavenými koncovými svítilnami. Uvnitř pak posádku přivítají sportovní sedadla čalouněná kombinací kůže a Alcantary. Očekávání radosti z jízdy dále zvýší pohled na sportovní kulatou hlavici řadicí páky, odvrtávané hliníkové pedály a dole zploštělý volant s tlustým věncem obšitým kůží.

Nyní se dostáváme k odpovědi na úvodní otázku. Na základě našich zkušeností můžeme prohlásit, že označení podvozku Laguny GT „Active Drive“ je plně v souladu s reálným přínosem systému řízení všech kol. Jízdní projev Laguny GT je v porovnání s „civilními“ verzemi Laguny na výrazně vyšší úrovni z hlediska ovladatelnosti, přesnosti a spontánnosti řízení a stability jízdy. Do 60 km/h se zadní kola natáčejí v opačném smyslu než přední, takže se snižuje nutný úhel natočení volantu . Citelně se zmenšil také průměr otáčení, a to z 12,05 m na 10,8 m. Ve vyšších rychlostech se zadní kola natáčejí ve stejném směru (ve většině situací maximálně o dva stupně), aby se podpořila stabilita jízdy. Navíc je se systémem řízení zadních kol funkčně propojen stabilizační systém ESP, jehož činnost byla upravena pro sportovní styl jízdy. I při velmi razantních průjezdech prudkými zatáčkami jsme funkci ESP vůbec nezaznamenali a vůz se choval, jako by jel po kolejích. Je zřejmé, že i pro Lagunu GT platí meze dané fyzikálními zákony, ale ty jsou díky řízení všech kol a výborným pneumatikám Bridgestone Potenza posunuty tak vysoko, že se k nim zodpovědný řidič v běžném provozu na veřejných komunikacích za dobrých adhezních podmínek nikdy nepřiblíží. Skvělé hodnocení si zaslouží také citlivost řízení i dalekosáhlá absence negativního vlivu mohutného točivého momentu na řízení, což je při 400 N.m a pohonu pouze přední nápravy úctyhodné. Zdrojem slušné dynamiky je kultivovaný dvoulitrový turbodiesel o výkonu 131 kW/178 k, který si v testu řekl v průměru o 7,9 l/100 km. To samo o sobě není nepřijatelné, ale mnohé konkurenční motory srovnatelných parametrů jsou úspornější. Při jízdě je nutné počítat s určitou nevyvážeností výkonové charakteristiky této jednotky v nízkých otáčkách, neboť do skvělé formy se motor probouzí až po překročení hranice otáček kolem 1800 ot./min. Pak ovšem nastoupí velmi razantním způsobem a prakticky nepolevuje až do 5000 ot./min.

Autor: Pavel Olivík

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Standox
Interaction s.r.o.
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
Mitsubishi Motors Česká republika
Scania Czech Republic s.r.o.