AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Scania Czech Republic s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.
ContiTrade Services s.r.o.


Dotace na CNG autobusy jen do 20. 6. 2008

Žádosti o poskytnutí dotace pro rok 2008 z Programu obnovy vozidel veřejné autobusové dopravy přijímá ministerstvo dopravy od dopravců nejpozději do 20. června.

Ministerstvo dopravy zveřejnilo Program obnovy vozidel veřejné autobusové dopravy pro rok 2008. Dopravci mohou o dotace požádat do 20. června. Program je rozdělen na dva podprogramy, obnova vozidel veřejné linkové dopravy a obnova vozidel městské hromadné dopravy, a celkově by mělo být na něj vymezeno okolo 360 mil. Kč pro tento rok. Pro další období se počítá s 500 mil. Kč na každý rok až do roku 2013.

„Mezi kritéria hodnocení žádostí o dotace letos poprvé patří i použití alternativního pohonu“, říká Markéta Schauhuberová, manažerka obchodních činností České plynárenské unie. Celkově lze na nový nízkopodlažní plynový autobus pro veřejnou linkovou dopravu získat dotaci až 1,8 mil. Kč dle délky a na nový nízkopodlažní plynový autobus pro MHD dotaci až 2,6 mil. Kč dle délky.

Autobusy s pohonem CNG mají z hlediska emisí nižší hodnoty než autobusy naftové splňující emisní normu EURO V. Podle studie Centra dopravního výzkumu produkuje pohon CNG dokonce o více než 50 % méně prachových částic, než stanovuje norma EURO V. Přitom nedochází ani ke snížení výkonu, vyrábějí se autobusy CNG, které mají vyšší výkon než naftové.

Jak vyplývá ze studie proveditelnosti Centra dopravního výzkumu v Brně, zemní plyn využívaný v dopravě obecně poskytuje nižší emise CO, NOx i pevných částic (PM). V tabulce je porovnání emisních vlastností autobusů Ekobus a Iveco CNG s limitními hodnotami normy EURO V. Kromě toho, že autobusy CNG produkují nižší množství emisí CO, NOx a HC, uniká z jejich výfukových plynů do ovzduší o více než 50 % méně prachových částic než stanovuje norma EURO V (platná od podzimu 2009).

Norma EURO V Ekobus Iveco CNG
CO (g/kWh) = 1,5 0,012 0,54
HC (g/kWh) = 0,46 0,25 0,16
NOx (g/kWh)= 2,00 2,08 1,18
PM (g/kWh) = 0,02 0,005 0,01

„Všechna vozidla využívající ropné PHM, aby splňovala stále přísnější evropské normy, musejí být neustále dovybavovány lepšími, výkonnějšími a právě proto i dražšími zařízeními, které snižují produkci emisí škodlivin, ale neustále zvyšují cenu dieselových autobusů. CNG autobusy splňují normu EURO V bohatě již dnes pouze na základě vlastností a složení paliva. Budou tedy splňovat další budoucí ještě přísnější evropské normy, a to bez nutnosti přidávání ekologických prvků do vozidla,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie.

„CNG autobusy splňují emisní limity hluboko pod emisními normami, zejména v oblasti emisí pevných částic, které jsou pro velkoměsta největším problémem. CNG autobusy nepotřebují žádná dodatečná zařízení, aby byl jejich provoz ekologický,“ říká generální ředitel Tedomu, Josef Jeleček. Autobusy s pohonem CNG nabízejí nejen nižší emise i oproti limitům uvedených v EURO V, ale i sníženou hladinu hluku, což je důležité především v městských aglomeracích. Při použití stlačeného zemního plynu nedochází ani ke snížení výkonu. „V nabídce společnosti Tedom máme i motory s vyšším výkonem oproti naftovým autobusům. Výkon motoru můžeme přizpůsobit požadavkům zákazníka, tedy ani např. kopcovitý terén není problémem,“ dodává Jeleček.

Špatná kvalita ovzduší je největším problémem českého životního prostředí. Obdobně jako v předchozích letech přetrvává jako hlavní problém kvality ovzduší znečištění prachovými částicemi PM10 a PM2,5. V oblastech, kde koncentrace PM10 v roce 2006 překročily imisní limity, žije více než 62 % populace. Znečištění ovzduší částicemi PM10 se podílí na úmrtnosti české populace z 5 až 13 %. MŽP už i upozornilo vládu, že v případě prachových imisí neplníme národní ani evropské imisní limity. Týká se to zejména oblasti Prahy a Brna. Za překračování imisních limitů přitom hrozí České republice sankce ze strany Evropské komise. „U řidičů pražské MHD bylo pozorováno zvýšené oxidační poškození DNA, lipidů i proteinů. Výsledky jednoznačně ukázaly, že vystavení znečistěnému ovzduší ovlivňuje zdravotní stav řidičů autobusů, říká Radim Šrám, vedoucí oddělení genetické ekotoxikologie Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR. Lidé si toto také uvědomují, což potvrzuje průzkum agentury Ipsos Tambor z března 2008 (reprezentativní vzorek 1000 obyvatel ČR). Z něj vyplynulo, že autobusy na stlačený zemní plyn (CNG) by ve svém městě či obci uvítalo 88 % obyvatel ČR.

Stlačený zemní plyn, který obsahuje přes 98 % methanu, tedy nejjednoduššího uhlovodíku, se v motoru spaluje společně se vzduchem. Jelikož methan a vzduch jsou plyny, tvoří dokonale promíchanou (tedy homogenní) směs a spalování probíhá téměř za ideálních podmínek. Spalováním methanu vzniká pouze minimum emisí. Oproti tomu spalování aerosolu motorové nafty se dokonalému spalování může různými úpravami pouze přibližovat.

Autor: TZ ČPU

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Standox
Toplac s.r.o.
Interaction s.r.o.
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
BOSCH