AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Iveco Czech Republic, a.s.
ContiTrade Services s.r.o.
Siems & Klein


Shell Eco-Marathon: 3382 kilometrů na litr paliva!

Ano, opravdu jste se nepřehlédli a my se nepřepsali. Slovy: tři tisíce tři sta osmdesát dva kilometrů ujetých na litr paliva. To je výsledek letošního vítěze pravidelné soutěže Shell Eco-Marathon, v níž se studenti škol předhánějí ve stavbě úsporných vozi

Shell Eco-Marathon je soutěž pořádaná v současné podobě v Evropě od roku 1985 společností Shell, ale její tradice sahá až do roku 1939, kdy se pracovníci výzkumné laboratoře Shellu v USA rozhodli zjistit, kdo z nich dokáže se svým vozem ujet největší počet mil na jeden galon paliva (míle = 1609 m; US galon = 3,78 l). A na tomto principu stojí Shell Eco-Marathon dodnes: kdo navrhne a postaví vozidlo, které s nejmenším množstvím paliva ujede největší vzdálenost? Tuto výzvu každý rok přijmou tisíce studentů nejrůznějších škol z celé Evropy, přičemž se mohou rozhodnout pro diametrálně odlišné koncepce. Nejlepších absolutních výsledků samozřejmě dosahují vozy z kategorie prototypů (rozchod kol 0,5 až 1,1 m; rozvor min. 1 m; max. délka 3,5 m, šířka 1,3 m a hmotnost bez řidiče 160 kg), které jsou stavěné s jediným cílem: minimalizovat veškeré jízdní odpory a maximalizovat účinnost.

To zajisté platí také pro kategorii vozů nazývaných UrbanConcept, ale do ní spadají výhradně čtyřkolová vozidla podobná svým vzhledem i možnostmi praktického využití silničním vozům, takže jejich výsledky za prototypy dost zaostávají. Především musí být vozidla UrbanConcept schopná provozu na veřejných komunikacích (rozvor min. 1,2 m; d x š x v 2,2 až 3,5×1,2 až 1,3×1,0 až 1,3 m; rozchod kol min. 1,0 m vpředu a 0,8 m vzadu; max. hmotnost bez řidiče 160 kg). V každé z uvedených kategorií vozů se jednotlivé týmy mohou rozhodnout pro různé druhy poháněcích jednotek, ať již jde o spalovací motory, palivové nebo solární články, a také pro druh použitého paliva (benzin, nafta, LPG, alternativní zdroje energie). Hodnotí se pouze týmy, jejichž vozy ujedou sedm kompletních kol závodního okruhu v Nogaru na jihozápadě Francie o délce 3,636 km průměrnou rychlostí nejméně 30 km/h. Minimální věk pilota je stanoven na 13 let a jeho hmotnost nesmí být pod 50 kg. Dosažené výsledky se přepočítávají na dojezd na ekvivalent jednoho litru benzinu Shell s oktanových číslem 95 při teplotě 15 °C. A jaké byly letošní výsledky?

Kategorie UrbanConcept
1. De Haagse Hogeschool/TH Rijswijk Academie voor Egineering Nizozemí 848 km/l Palivový článek Vodík
2. NTNU Norsko 729 km/l Palivový článek Vodík
3. University of Sakarya Turecko 453 km/l Palivový článek Vodík
4. Lulea University of Technology Švédsko 299 km/l Spalovací motor Etanol
5. FEUP Porto Portugalsko 291 km/l Spalovací motor Benzin
Kategorie Prototypů
1. Lycée La Joliverie Francie 3382 km/l Spalovací motor Benzin
2. University of Applied Sciences Německo 3198 km/l Palivový článek Vodík
3. Université Paul Sabatier Insa Toulouse Francie 3036 km/l Spalovací motor Benzin
4. Ecole Polytechnique de l’Université de Nantes Francie 2830 km/l Palivový článek Vodík

Autor: Pavel Olivík

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Toplac s.r.o.
BMW Group Česká republika
Auto Fit, spol. s r.o.
BOSCH
Mitsubishi Motors Česká republika