Shell Eco-Marathon je soutěž pořádaná v současné podobě v Evropě od roku 1985 společností Shell, ale její tradice sahá až do roku 1939, kdy se pracovníci výzkumné laboratoře Shellu v USA rozhodli zjistit, kdo z nich dokáže se svým vozem ujet největší počet mil na jeden galon paliva (míle = 1609 m; US galon = 3,78 l). A na tomto principu stojí Shell Eco-Marathon dodnes: kdo navrhne a postaví vozidlo, které s nejmenším množstvím paliva ujede největší vzdálenost? Tuto výzvu každý rok přijmou tisíce studentů nejrůznějších škol z celé Evropy, přičemž se mohou rozhodnout pro diametrálně odlišné koncepce. Nejlepších absolutních výsledků samozřejmě dosahují vozy z kategorie prototypů (rozchod kol 0,5 až 1,1 m; rozvor min. 1 m; max. délka 3,5 m, šířka 1,3 m a hmotnost bez řidiče 160 kg), které jsou stavěné s jediným cílem: minimalizovat veškeré jízdní odpory a maximalizovat účinnost.
To zajisté platí také pro kategorii vozů nazývaných UrbanConcept, ale do ní spadají výhradně čtyřkolová vozidla podobná svým vzhledem i možnostmi praktického využití silničním vozům, takže jejich výsledky za prototypy dost zaostávají. Především musí být vozidla UrbanConcept schopná provozu na veřejných komunikacích (rozvor min. 1,2 m; d x š x v 2,2 až 3,5×1,2 až 1,3×1,0 až 1,3 m; rozchod kol min. 1,0 m vpředu a 0,8 m vzadu; max. hmotnost bez řidiče 160 kg). V každé z uvedených kategorií vozů se jednotlivé týmy mohou rozhodnout pro různé druhy poháněcích jednotek, ať již jde o spalovací motory, palivové nebo solární články, a také pro druh použitého paliva (benzin, nafta, LPG, alternativní zdroje energie). Hodnotí se pouze týmy, jejichž vozy ujedou sedm kompletních kol závodního okruhu v Nogaru na jihozápadě Francie o délce 3,636 km průměrnou rychlostí nejméně 30 km/h. Minimální věk pilota je stanoven na 13 let a jeho hmotnost nesmí být pod 50 kg. Dosažené výsledky se přepočítávají na dojezd na ekvivalent jednoho litru benzinu Shell s oktanových číslem 95 při teplotě 15 °C. A jaké byly letošní výsledky?
Kategorie UrbanConcept | |||||
---|---|---|---|---|---|
1. | De Haagse Hogeschool/TH Rijswijk Academie voor Egineering | Nizozemí | 848 km/l | Palivový článek | Vodík |
2. | NTNU | Norsko | 729 km/l | Palivový článek | Vodík |
3. | University of Sakarya | Turecko | 453 km/l | Palivový článek | Vodík |
4. | Lulea University of Technology | Švédsko | 299 km/l | Spalovací motor | Etanol |
5. | FEUP Porto | Portugalsko | 291 km/l | Spalovací motor | Benzin |
Kategorie Prototypů | |||||
---|---|---|---|---|---|
1. | Lycée La Joliverie | Francie | 3382 km/l | Spalovací motor | Benzin |
2. | University of Applied Sciences | Německo | 3198 km/l | Palivový článek | Vodík |
3. | Université Paul Sabatier Insa Toulouse | Francie | 3036 km/l | Spalovací motor | Benzin |
4. | Ecole Polytechnique de l’Université de Nantes | Francie | 2830 km/l | Palivový článek | Vodík |