AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Scania Czech Republic s.r.o.
Mercedes-Benz
Auto Fit, spol. s r.o.


International Engine of the Year 2008: motor roku

Anketa Mezinárodní motor roku (International Engine of the Year) vznikla v roce 1999 a organizuje ji významné britské nakladatelství odborné technické literatury UKIP Media & Events. Letošnímu ročníku opět dominovaly motory BMW.

Letos se konal desátý ročník, který opět potvrdil technickou převahu mnichovské automobilky BMW, která má slovo „motor“ přímo ve svém názvu (Bayerische Motoren Werke). Nejenže pošesté dosáhla na celkové vítězství, ale její motory dominovaly v pěti z jedenácti dílčích kategorií. BMW vede před ostatními značkami s velkým náskokem v počtu získaných ocenění udělovaných v rámci této ankety (43). Následuje Honda s 23 vítězstvími, Toyota (18), Volkswagen (15, včetně Audi), Mazda (4) a Mercedes-Benz (4).

Motory nominované do ankety Mezinárodní motor roku hodnotí porota složená z 65 odborných motoristických novinářů pocházejících z 32 zemí celého světa. Českou republiku v této porotě zastupuje Tomáš Hyan, šéfredaktor měsíčníku Automobil Revue. Výsledek by měl odrážet celkovou vyspělost motoru, neboť mezi hodnocenými kritérii je vše od výkonových parametrů, přes spotřebu paliva, kultivovanost běhu, zvukový projev, jízdní charakteristiky až po technické inovace. Na základě svých zkušeností pak porotci podle stanovených pravidel rozdělují 25 bodů mezi pět svých favoritů v každé objemové kategorii. Z vítězných motorů v jednotlivých objemových kategoriích pak vzejde hlavní vítěz, který si odnese cenu Mezinárodní motor roku.

Z letošních výsledků je více než patrný současný trend k motorům s menším zdvihovým objemem, u nichž požadovanou úroveň výkonových parametrů zajišťuje přeplňování, zpravidla výfukovým turbodmychadlem. Přeplňované motory zvítězily v sedmi z jedenácti kategorií. Často bývá přeplňování motoru kombinováno s přímým vstřikováním benzinu, které umožňuje výrazné zvýšení účinnosti. Zvětšuje se také počet motorů přeplňovaných dvojicí různě velkých turbodmychadel, která mají zajistit vysoký stupeň plnění už od nejnižších otáček, a tím předcházet nepříjemné prodlevě v reakci motoru na sešlápnutí pedálu plynu (tzv. turboefekt). Volkswagen dokonce vyrábí motory TSI Twincharger, které mají místo menšího turbodmychadla mechanické dmychadlo Roots. To zajišťuje plnění motoru v nízkých otáčkách, zatímco s rostoucími otáčkami se postupně připojuje turbodmychadlo optimalizované pro činnost ve vysokých otáčkách, v nichž napomáhá k vysokému výkonu. Touto strategií tzv. downsizingu se sleduje plnění ekologických cílů za současného zachování vysoké úrovně výkonových parametrů. Jedná se především o nižší spotřebu paliva v normovaných režimech EU a s ní související pokles sledovaných emisí oxidu uhličitého v porovnání s víceválcovými velkoobjemovými atmosférickými motory obdobného výkonu. V kategorii velkoobjemových motorů ovšem nadále vládnou atmosféricky plněné motory BMW s technikou odvozenou ze světa motoristického sportu. Tyto jednotky dosahují extrémních výkonů díky vysokootáčkové koncepci. Například BMW M3 dosahuje největšího výkonu 420 koní až při 8300 otáčkách za minutu!

Výsledky ankety Mezinárodní motor roku 2008
Mezinárodní motor roku 2008 BMW 3.0 Twin Turbo (135i/335i/535i/X6)
Nejlepší nový motor BMW 2.0 Diesel Twin Turbo (123d)
Nejlepší úsporný/ekologický motor Toyota 1.5 Hybrid Synergy Drive (Prius)
Nejlepší sportovní motor Porsche 3.6 Turbo (911 Turbo/GT2)
Do 1 litru Toyota 1.0 VVT-i (Yaris/Aygo/Peugeot 107/Citroën C1)
1,0 až 1,4 l Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (Golf/Touran/Ti­guan/Jetta)
1,4 až 1,8 l BMW/PSA 1.6 Turbo (Mini Cooper S/Peugeot 207/308)
1,8 až 2,0 l VW/Audi 2.0 FSI Turbo (Audi/Volkswa­gen/Seat/Škoda)
2,0 až 2,5 l Subaru 2.5 Boxer Turbo (Impreza/Forester)
2,5 až 3,0 l BMW 3.0 Twin Turbo (135i/335i/535i/X6)
3,0 až 4,0 l BMW 4.0 V8 (M3)
Nad 4,0 l BMW 5.0 V10 (M5/M6)

Autor: Pavel Olivík

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mercedes-Benz
Mitsubishi Motors Česká republika
BOSCH
Toplac s.r.o.
auto MOTOL BENI a. s.