AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Siems & Klein
Scania Czech Republic s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.


Škoda Superb: jak jezdí druhá generace?

V malebném okolí rakouského Salzburgu jsme měli příležitost vyzkoušet poprvé jízdní vlastnosti nové Škody Superb. Tato vlajková loď mladoboleslavské značky se začne prodávat v červnu a zákazníci se mohou těšit na řadu technických inovací.

Druhá generace Škody Superb přichází se zcela originálním designem a řadou inovativních prvků, a tak je více než pravděpodobné, že ji čekají ještě výraznější prodejní úspěchy než u prvního novodobého Superbu, jichž se v letech 2001 až 2007 vyrobilo téměř 130 tisíc vozů. Velmi rafinované je celosvětově patentované řešení přístupu do zavazadlového prostoru nazvané výstižným výrazem Twindoor. V základním nastavení se otvírá pouze malé víko jako u klasických sedanů se stupňovitou zádí. Pokud je však nutné naložit do objemného zavazadlového prostoru (565 litrů, po sklopení zadních sedadel až 1670 litrů) rozměrnější předměty, stačí jen aktivovat otvírání celé výklopné zádě včetně zadního okna. Twindoor je součástí standardní výbavy všech modelů a svým způsobem nejzásadnějším rysem mladoboleslavské novinky.

Druhou významnou inovací je nejnovější generace adaptivních světlometů AFS, které se dodávají standardně u modelů Elegance a pro ostatní modely na přání. Škoda Superb je prvním koncernovým vozem vybaveným tímto druhem světlometů, k jejichž repertoáru patří kromě již běžných natáčecích a odbočovacích funkcí (tuto funkci plní mlhové světlomety) také čtyři speciální režimy pro jízdu ve městě, mimo město, na dálnici a v dešti. Jednotlivé režimy se výrazně odlišují rozdělením světelného paprsku, ale přechody mezi nimi jsou za jízdy zcela plynulé, aby systém nepůsobil na řidiče rušivě. Jede-li řidič do země s levostranným provozem, stačí aktivovat prostřednictvím palubního počítače tzv. turistickou funkci a světlomety změní rozdělení světelného paprsku, aby nedocházelo k oslňování protijedoucích řidičů.

Na testovacích jízdách v rakouských Alpách jsme vyzkoušeli nejdříve provedení s motorem 1.4 TSI (92 kW/125 k) a šestistupňovou mechanickou převodovkou. Relativně nízká hmotnost tohoto modelu a příznivý průběh točivého momentu v širokém rozsahu provozních otáček zaručují slušnou dynamiku. Překvapila nás také nízká spotřeba paliva, která jen o několik desetin litru přesáhla sedmilitrovou hranici, ač jsme se o ekonomickou jízdu nesnažili. Na podobné úrovni se z hlediska spotřeby pohyboval také dvoulitrový turbodiesel 2.0 TDI PD (103 kW/140 k) ve spojení s převodovkou DSG. O něco větší dynamika jízdy tohoto vznětového provedení je vykoupena větší hlučností a o poznání větší hmotností tohoto motoru, která se citelně projevuje v zatáčkách. Jízdní vlastnosti nového Superbu jsou na velmi vysoké úrovni. Výrobce zvolil relativně tuhou charakteristiku odpružení, takže ovladatelnosti vozu nelze nic vážnějšího vytknout. Daní je pouze mírně snížený komfort při přejezdu větších nerovností. Vyzkoušeli jsme také funkci parkovacího asistenta. Parkovací asistent měří po stlačení příslušného tlačítka na středovém tunelu velikost mezer mezi podélně zaparkovanými vozidly a pokud najde vhodnou příležitost k parkování, vyzve řidiče, aby zastavil a zařadil zpětný chod. Řidič pak ovládá pouze pedály plynu a brzdy a řízení probíhá zcela automaticky. Je to zvláštní pocit, když se volant sám od sebe roztočí velkou rychlostí na jednu stranu, záhy zase bleskurychle na druhou, ale celý parkovací manévr proběhl zcela bezchybně. Tento systém údajně potřebuje k zaparkování mezeru jen o 55 cm delší než je délka vozu, což je dokonce o něco méně než u podobného parkovacího asistenta ve Volkswagenu Touran, jehož techniku Škoda Auto převzala a upravila pro použití v Superbu.

Kromě výše uvedených motorů se bude nová Škoda Superb vyrábět také se zážehovými motory 1.8 TSI (118 kW/160 k) a 3.6 V6 FSI (191 kW/260 k; pohon všech kol se spojkou Haldex čtvrté generace). Paleta vznětových motorů bude zahrnovat rovněž čtyřválcové jednotky 1.9 TDI PD (77 kW/105 k) a nový common rail 2.0 TDI CR (125 kW/170 k). Superb 1.8 TSI je prvním vozem Škoda nabízeným alternativně se sedmistupňovou převodovkou DSG. V nabídce budou stupně výbavy Comfort, Ambition, Elegance a Greenline, ale přesné specifikace a ceny jednotlivých variant nebyly dosud zveřejněny. Jedinou oficiálně ohlášenou cenou je 619 900 Kč za základní model. Podrobné ceníky by měly být schválené do konce května, prodej bude zahájen v červnu.

Autor: Pavel Olivík

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




auto MOTOL BENI a. s.
Interaction s.r.o.
Standox
Mitsubishi Motors Česká republika
Toplac s.r.o.