BMW M1 bylo jednou z největších hvězd podzimního Pařížského autosalonu v roce 1978. Bylo vysoké jen 1140 mm a jeho největší rychlost přesahovala 260 km/h. Cena? Přesně 100 tisíc západoněmeckých marek, tedy přibližně čtyřnásobek tehdejší ceny dobře vybaveného modelu BMW 323is. Zájem byl přesto obrovský. Vývoj tohoto vozu byl zahájen v roce 1976 pod kódovým označením E 26. Byl to první zcela samostatný projekt sportovního oddělení BMW Motorsport GmbH založeného v roce 1972. Skutečným účelem BMW M1 bylo nasazení na závodních okruzích, ale tehdejší homologační předpisy vyžadovaly výrobu alespoň 400 kusů během 24 po sobě jdoucích měsíců, takže musela existovat také varianta pro běžný silniční provoz. Východiskem se stala studie BMW Turbo navržená v roce 1972 designérem Paulem Bracqem. Giorgio Giugiaro ji přetvořil v ostřeji pojatou „em jedničku“, jejíž celkové proporce vycházejí z konstrukce s motorem uloženým uprostřed před poháněnou zadní nápravou. Krátce se uvažovalo o motoru V10, ale nakonec padla volba na osvědčený řadový šestiválec, který z objemu 3,5 litru poskytoval v sériovém provedení největší výkon 204 kW/277 k. Závodní varianty byly vyladěné na výkon 345 kW/470 k až 360 kW/490 k, takže s vhodnými převody dosahovaly největší rychlosti až 310 km/h. V pozdějších úpravách došlo dokonce k přeplňování dvěma turbodmychadly, čímž se výkon vyšplhal až k hranici jednoho tisíce koní (735 kW). Finální montáž sériového provedení měla probíhat u Lamborghini, nicméně kvůli problémům na italské straně byla tato zakázka nakonec svěřena stuttgartské karosárně Baur, která přebírala částečně vybavené karoserie od ItalDesignu a montovala do nich veškeré mechanické systémy a komponenty. Nakonec do roku 1981 vzniklo 399 silničních BMW M1 a 46 závodních ve specifikaci Procar.
Vzpomínkou na tuto legendu je studie BMW M1 Hommage, jejíž světová premiéra se odehrála koncem dubna na soutěži automobilové elegance v italském Cernobbiu na břehu jezera Como. Tento koncept zachovává základní rozměry originálu s výjimkou delšího rozvoru a také typické proporce supersportovního vozu s velmi nízkou a širokou karoserií. Od původního BMW M1 se koncept M1 Hommage odlišuje například propracovaným ztvárněním ploch a mnoha různých detailů jako jsou například přední světlomety. Přestože nejsou vyklápěcí, zůstávají ve vypnutém stavu do značné míry skryty před zraky kolemjdoucích, neboť jsou uložené v hluboké tmavé štěrbině po obou stranách charakteristických dvojitých ledvinek, které plní aerodynamickou a bezpečnostní funkci. Příznivci pravých sportovních vozů a značky BMW mohou jen litovat, že mnichovská automobilka s výrobou podobného vozu zatím nepočítá.