Peugeot 205 byl uveden na trh začátkem roku 1983 jako nástupce modelové řady 104 a vyráběl se dlouhých 15 let. Za tuto dobu sjelo z montážních linek celkem 5,278 milionu tří- a pětidveřových hatchbacků, kabrioletů a užitkových variant. Výrobu zajišťovaly čtyři továrny: kromě francouzských Mulhouse, Sochaux a Poissy vznikala „dvěstěpětka“ také ve španělském Villaverde. Dnes jsou dobře zachované exempláře v originálním stavu velmi vyhledávané, což platí zejména pro sportovní modely GTI a CTI (na snímku je kabriolet CTI z roku 1989).
Vůz o délce 3,70 m si získal značnou oblibu díky široké nabídce variant, mezi nimiž byl také často poptávaný vznětový motor o objemu 1,8 l, k jehož vlastnostem nepatřila pouze úspornost, ale také vysoký točivý moment a robustní konstrukce. V roce 1984 byla představena dokonce verze „Électrique“ poháněná elektromotorem. Od roku 1986 byla v nabídce také samočinná převodovka a v létě téhož roku měl premiéru kabriolet s typickým ochranným obloukem navržený italským studiem Pininfarina. Jeho půvabu podlehlo téměř 72 tisíc zákazníků. Sportovní model GTI se vyráběl od roku 1984 s motorem 1,6 l o výkonu 76 kW (104 k), později následovaly výkonnější varianty s motorem 1,9 l/94 kW (128 k), který záhy dostal katalyzátor (výkon snížen na 88 kW/120 k). V počtu pouhých 200 kusů vznikl legendární model 205 Turbo 16, jehož motor o objemu 1,8 l byl uložen uprostřed a poháněl všechna kola. Tato varianta vznikla za účelem homologace soutěžního vozu. V sériovém provedení byla vyladěna na výkon 147 kW (200 k), závodní verze dosahovala hodnoty 260 kW (350 k) a dosáhla celé řady úspěchů, včetně titulů v MS rallye a v pouštní Rallye Paříž-Dakar.