Nový Forester je v porovnání s předchůdcem o poznání větší a jeho design se přiblížil k hlavnímu proudu kompaktní třídy SUV. Rozvor vzrostl o 90 mm na 2615 mm a výška vozu včetně podélných lišt pro střešní nosiče je dokonce o 110 mm větší. Není tedy divu, že i uvnitř došlo k významnému zvětšení prostoru pro cestující (zejména pro ty na zadních sedadlech) i jejich zavazadla. Základní objem zavazadlového prostoru je 450 l a po sklopení zadních sedadel se zvětší na 1660 l (1610 l u modelů se střešním oknem). Zcela nová přístrojová deska vychází stylisticky z nové Imprezy, jejíž upravený technický základ Forester využívá. Novinkou ve Foresteru je seřizování volantu ve svislé i podélné ose. Mezi prvky volitelné výbavy patří například mlhovky, audiosystém s integrovaným měničem na 6 CD, kožené čalounění, xenonové světlomety, navigační systém, bezklíčový přístup se spouštěním motoru tlačítkem a velké skleněné střešní okno. Modelovou řadu tvoří na českém trhu modely 2.0 X, 2.0 XS a 2.5 Turbo. Základní model má plechové ráfky s průměrem 16“, u ostatních jsou sériově hliníková kola, u dvoulitru šestnáctipalcová, u Turba o palec větší. V porovnání s předchůdcem došlo ke zvýšení cen přibližně o 10 tisíc Kč, takže nejlevnější Forester 2.0 X Trend stojí 648 800 Kč, zatímco na opačném konci cenového spektra se nalézá model 2.5 XT Executive s cenovkou 1 038 800 Kč. Standardně se montuje pětistupňová mechanická převodovka, čtyřstupňová samočinná zvýší cenu o 40 tisíc Kč.
Přestože Forester povyrostl do výšky a zachoval si velkou světlou výšku, která nyní dosahuje hodnoty 215 mm, podařilo se konstruktérům ještě víc snížit těžiště vozu uložením poháněcího ústrojí o 10 mm níž. Průchodnost Foresteru terénem o něco zlepšily také optimalizované nájezdové úhly vpředu a vzadu (25° a 27°). Tradiční součástí dvoulitrových Foresterů s pětistupňovou mechanickou převodovkou je dvoustupňová redukční převodovka Dual Range. Konstrukce obou náprav je obdobná jako u Imprezy, stabilizační systém VDC se montuje standardně do všech modelů a novinkou je elektrický posilovač řízení. Jízdní vlastnosti jsou na vysoké úrovni, jen je třeba počítat s mnohem větším bočním náklonem než u Imprezy. Oba nabízené ploché čtyřválec EJ20 a EJ25 prošly modernizací, jejímž cílem bylo kromě zlepšení výkonové charakteristiky především snížení škodlivých emisí a spotřeby paliva. Atmosférický dvoulitr (110 kW/150 k) má nové hlavy válců, proměnné časování sacích ventilů AVCS a optimalizované výfukové potrubí. Motor 2.5 Turbo (169 kW/230 k) pracuje také s proměnným časováním sacích ventilů AVCS, přičemž u této jednotky došlo k změnám na konstrukci turbodmychadla a chladiče stlačovaného vzduchu.