Právě dnes automobilka Opel představila novou elektřinou poháněnou
dodávku, která neprodukuje žádné emise a přitom její natankování trvá
jen několik málo minut – nový Opel Vivaro-e HYDROGEN je totiž plug-in
elektromobil s vodíkovými palivovými články (FCEV).
Skříňová dodávka Vivaro-e HYDROGEN nabízí prostor pro náklad
o objemu až 6,1 m3, což ke stejná kapacita jako u tohoto modelu se
vznětovým motorem nebo u elektromobilu Opel Vivaro-e. K doplnění vodíku
potřebuje dodávka Opel Vivaro-e HYDROGEN jen tři minuty, což je téměř
stejný čas jako pro doplnění benzinu či nafty u konvenčního automobilu.
Dojezd nové vodíkové dodávky činí více než 400 kilometrů (dle WLTP).
Opel nabídne Vivaro-e HYDROGEN v délkách 4,95 a 5,30 metrů, první
zákazníci se svých vodíkových dodávek dočkají už letos na podzim.
„Vodík by mohl být stěžejním prvkem energetického systému
budoucnosti bez fosilních paliv,“ říká Michael Lohscheller, ředitel
automobilky Opel. „Máme více než 20 let zkušeností s použitím
vodíkových palivových článků v automobilech. Na světě asi neexistuje
jiný pohonný systém, který nabízí kombinaci nulové emise, dlouhý dojezd
a dobu tankování pouhé tři minuty.“
Efektivní, spolehlivý, prostorově nenáročný: Výhody Plug-In
konceptu s vodíkovými palivovými články
Nový elektromobil Opel Vivaro-e HYDROGEN s vodíkovými palivovými
články (FCEV) vychází z akumulátorového modelu Opel Vivaro-e.
Konstruktérům automobilky Opel se podařilo integrovat celý systém
vodíkových palivových článků i s trakčním elektromotorem pod přední
kapotu. Tři nádrže z uhlíkových vláken, které schraňují vodík
stlačený na 700 barů, jsou uloženy pod podlahou, tam, kde má elektromobil
Vivaro-e trakční baterii. Válcové nádrže na vodík lze naplnit za pouhé
tři minuty, přičemž množství natankovaného vodíku umožňuje dojezd
přes 400 km. Bez jakýchkoli zásadních úprav se tak z čistě
akumulátorového elektromobilu Opel Vivaro-e stává elektřinou poháněnou
dodávka s vodíkovými palivovými články, která nabídne 5,3, resp.
6,1 m3 prostoru pro náklad a její užitečná hmotnost činí až
1100 kg.
Sada vodíkových palivových článků Opelu Vivaro-e HYDROGEN generuje
elektrický výkon 45 kW, což je dostačující pro běžný provoz
i v dálničním režimu. V situacích, kdy řidič potřebuje krátkodobě
vyšší výkon (například při dynamických rozjezdech nebo při
předjíždění), připojí se do napájecího okruhu trakčního elektromotoru
ještě Li-ion baterie kapacity 10,5 kWh, která je uložená pod předními
sedadly. Díky tomu, že výkonové špičky vykrývá tato Li-ion baterie,
může systém vodíkových palivových článků pracovat stále
v optimálním (a tedy nejefektivnějším) režimu. Li-ion baterie se dobíjí
při rekuperačním brzdění, pokud je to potřeba lze ji dobíjet i externě,
například na dobíjecích stanicích. Samotná 10,5 kWh baterie umožní
jízdu v elektrickém režimu na vzdálenost 50 km.
Nový Opel Vivaro-e HYDROGEN bude vyjíždět z provozů divize OSV (Opel
Special Vehicles), která je integrální součástí mateřského závodu
automobilky Opel v německém Rüsselsheimu. V Rüsselsheimu sídlí
i globální „Competence Centre“ celého koncernu Stellantis, které je
odpovědné za vývoj technologie vodíkových palivových článků pro
všechny značky koncernu.