Toyota poskytne až 20 speciálně navržených vozidel e-Palette „Tokyo 2020 Version“ pro potřeby mobility sportovců v rámci olympijských a paralympijských her v Tokiu 2020, kde by vozidla měla zajistit automatizovanou přepravu sportovců a personálu na okružní lince olympijské a paralympijské vesnice. Bateriové elektromobily s autonomním řízením byly upraveny speciálně pro potřeby her, částečně i na základě zpětné vazby od sportovců, kteří informovali o svých potřebách.
„Sportovci účastnící se olympijských a paralympijských her neúnavně pracují na tom, aby dosáhli nemožného, a proto jsme jim pro Tokio 2020 chtěli poskytnout vozidlo speciálně navržené a uzpůsobené pro jejich potřeby,“ uvedl Takahiro Muta, šéf vývoje jedinečné verze vozidla e-Palette. „Během celého vývoje jsme spolupracovali se sportovci, zejména para sportovci, kteří nám pomáhali lépe pochopit, jak upravit a vylepšit vozidla e-Palette po potřeby jednoduché, praktické a pohodlné mobility. Jsme hrdí na to, že s nimi spolupracujeme na vývoji vozidla, které bude sportovce nejen fyzicky převážet v rámci olympijských a paralympijských vesnic, ale rovněž jim nabídne nové příležitosti, jak komunikovat s ostatními a sdílet nové zkušenosti.“
Model e-Palette, poprvé představený v roce 2018, je prvním vozidlem od Toyoty vyvinutým speciálně pro aplikace autonomní mobility jako služby („Autono-MaaS“). Je odrazem probíhající proměny automobilky Toyota ve firmu poskytující služby mobility a vozidlo samo o sobě spojuje elektrifikaci, propojené sítě a vyspělé technologie řízení na podporu nových aktivit sdílené mobility a obchodních modelů.
Provedení „Tokyo 2020 Version“ bylo upraveno pro jedinečné potřeby olympijských a paralympijských vesnic – je vybaveno velkými dveřmi a elektrickými rampami pro snadné a rychlé nastupování a vystupování skupinek sportovců, včetně para sportovců. Vozidlo bude ovládat systém autonomního řízení s maximální rychlostí až 20 km/h (úroveň autonomie SAE level 4) za dohledu pracovníka obsluhy na palubě vozu pro zajištění bezpečnosti.
Nasazení vozidel e-Palette na podporu mobility sportovců a personálu je klíčovou součástí programu Toyoty poskytovat vyspělá řešení mobility v rámci her Tokio 2020 v roli prvního celosvětového partnera pro mobilitu v době konání olympijských a paralympijských her. Toyota má dále v plánu využívat poznatky získané provozováním vozidel e-Palette během her Tokio 2020 k dalšímu vývoji vozidla na podporu budoucích aplikací MaaS (Mobility-as-a-Service). Vozidlo e-Palette bude odhaleno a poté vystaveno na stánku Toyota mezinárodního autosalonu v Tokiu 2019, pořádaném v Japonsku od 23. října do 4. listopadu 2019.
e-Palette „Tokyo 2020 Version“:
- Navrženo pro pohodlnou mobilitu
- Vozidlo navržené jako symetrické (identická příď i záď) se vyznačuje markantním hranatým tvarem a koly v samotných rozích; nabízí tak velký vnitřní prostor pro pohodlné cestování.
- Model odrážející zasazení Toyoty poskytovat „Mobilitu pro všechny“ je vybaven madly a sedadly pro snadné používání bez ohledu na výšku uživatele; vozidlo též používá výrazný barevný kontrast podlahy, obkladů, sedadel a dalších součástí pro snazší orientaci barvoslepých uživatelů.
- Snadné a rychlé nastupování i vystupování cestujících
- Model e-Palette je vybaven velkými posuvnými dveřmi, nízkou podlahou, elektrickými rampami a systémem Arrival Control k použití před cílovou zastávkou pro snadné a rychlé nastupování i vystupování všech cestujících (včetně vozíčkářů) s nejmenší možnou mezerou mezi zastávkou a vozidlem.
- Díky dlouhému rozvoru a ploché podlaze uveze vozidlo až čtyři cestující na vozíku společně s dalšími stojícími cestujícími.
- Autonomní řízení nízkou rychlostí s důrazem na bezpečnost
- Toyota e-Palette je vybavena speciálně navrženým systémem autonomního řízení, jenž zahrnuje řídicí hardware, software a vyspělé senzory, jako např. kamery a LiDAR. Ten v kombinaci s vysoce přesným 3D mapováním a dohledovým provozním systémem propůjčuje Toyotě e-Palette schopnost autonomního řízení nízkou rychlostí na úrovni SAE Level 4.
- V zájmu bezpečného provozu je e-Palette vybaveno externím rozhraním HMI, navrženým na podporu komunikace s osobami kolem vozidla (včetně chodců) během autonomního řízení. Světlomety na přídi a zádi vozidla imitují oční kontakt, a informují tak chodce o zamýšleném manévru vozidla.
- Systém autonomního řízení nepřetržitě sleduje překážky v okruhu 360° kolem vozidla a zajišťuje pohyb odpovídající rychlostí v souladu s okolním prostředím. Z důvodu prevence je na palubě jako záloha pracovník obsluhy, jenž rovněž sleduje pohyby vozidla a je připraven podle potřeby převzít nad řízením kontrolu.