Mercedes-Benz již 60 let záměrně ničí své automobily. Dne 10. září 1959 se uskutečnil první nárazový test v historii značky. Zkušební vozidlo narazilo čelně do pevné překážky. Tím začala nová éra výzkumu bezpečnosti. Od tohoto okamžiku bylo totiž možné přesněji zkoumat chování vozidla a cestujících při nehodách automobilů pomocí zkušebních vozů a figurín. V současnosti probíhá v technickém centru pro bezpečnost vozidel TFS (Technologiezentrum Fahrzeugsicherheit) v Sindelfingenu přibližně 900 nárazových zkoušek vozidel ročně, plus 1700 dílčích zkoušek nejrůznějších částí vozidel. Při nich se na zkušební pohyblivou stolici připevní zkoušená část vozidla (například skelet karoserie nebo jiná rozměrná část vozidla), která je tak vystavena zatížení reálného nárazu. Mercedes-Benz stále znovu stanovuje nová měřítka v oblastech průběhu nárazových testů i zkušebních zařízení, které následně platí pro celý automobilový průmysl, a tím trvale zvyšuje bezpečnost automobilů ku prospěchu všech účastníků silničního provozu.
Mercedes-Benz systematicky uskutečňuje nárazové zkoušky od roku 1959. Dosud jim bylo podrobeno více než 14 000 automobilů. Kromě osobních vozů absolvují důkladné nárazové zkoušky také lehké užitkové vozy a těžká užitková vozidla Mercedes-Benz.
„Mercedes-Benz jako průkopník bezpečnosti zásadním způsobem přispěl k tomu, že jsou dnes nárazové zkoušky etablovány v automobilovém průmyslu na celém světě,“ říká Markus Schäfer, člen představenstva společnosti Daimler AG, odpovědný za koncernový výzkum a vývoj divize Mercedes-Benz Cars. „Je nesporné, že i v éře počítačových simulací jsou nárazové zkoušky nepostradatelné a přispívají k vysoké úrovni bezpečnosti, kterou naše vozidla nabízejí cestujícím i ostatním účastníkům silničního provozu.“
Konstrukce vozidel Mercedes-Benz bere v úvahu reálné nehody pro všechny naše modelové řady. V nárazových testech to znamená, že je zohledňováno cca 40 druhů nehod. Proto také dosahují modely značky vynikajících výsledků v nezávislých nárazových testech. Na začátku září 2019 prošly nárazovými testy Euro NCAP s výborným hodnocením v podobě pěti hvězdiček modely EQC 400 4MATIC (vážený průměr spotřeby elektrické energie: 20,8 – 19,7 kWh/100 km; vážený průměr emisí CO2: 0 g/km) a nové CLA. Nejlepší možnou známku získaly v červenci 2019 také nové modely Třídy B a GLE. V roce 2018 byla navíc Třída A oceněna organizací Euro NCAP jako nejlepší vozidlo testované v uvedeném roce a nejlepší model v segmentu „malých rodinných automobilů“.
Mercedes-Benz uskutečňuje více nárazových zkoušek, než je požadováno legislativou nebo nezávislými organizacemi
Oproti vyhodnocování automobilů po skutečných nehodách spočívá velká výhoda nárazových zkoušek v možnosti zaznamenávat naměřené hodnoty v průběhu kolize. Vozidla jsou za tímto účelem vybavena mnoha senzory a vysokorychlostními kamerami. K dispozici jsou různé druhy zkušebních figurín, vybavených měřicími přístroji, které poskytují reprodukovatelná data o zatíženích, jimž by byla vystavena lidská těla při skutečné automobilové nehodě.
Mercedes-Benz výrazně překonává legislativní požadavky na nárazové zkoušky jak z hlediska jejich počtu, tak i jejich náročnosti. Vývojový proces je přitom podporován nejmodernějšími simulačními metodami. Až 15 000 velmi realistických simulací nárazů a cca 150 nárazových zkoušek se skutečnými automobily se musí uskutečnit, než zcela nové vozidlo dosáhne zralosti pro provoz v rukách zákazníka. Některé konfigurace nárazových zkoušek jsou předepsány pro globální homologaci vozidla, další testy jsou definovány nezávislými organizacemi, a to vše doplňují mimořádně náročné, interní nárazové zkoušky. Příkladem je test dopadu vozidla na střechu.
Nárazové zkoušky v budoucnosti: ještě preciznější a ještě efektivnější díky rentgenovému snímání a digitálním metodám
Mercedes-Benz spolupracuje s Fraunhoferovým institutem pro krátkodobou dynamiku, Institutem Ernsta Macha (EMI), na dynamických nárazových zkouškách, sledovaných pomocí rentgenu. Pomocí této zobrazovací metody mohou odborníci na pasivní bezpečnost sledovat a analyzovat proces deformace během nárazové zkoušky také uvnitř vozidla. Díky tomu je možné mnohem rychleji zjistit příčinu chování určitého dílu. Data z rentgenově snímané nárazové zkoušky jsou kombinována s počítačovými simulačními modely. Na základě toho jsou vytvářeny velmi dynamické simulace 3D. Vysokorychlostními rentgenovými snímky lze dále vylepšovat již v současnosti vysokou kvalitu simulací.
Mercedes-Benz rovněž intenzivně pracuje na novém systému a metodice zkoušek dílčích bočních nárazů. Ve spolupráci se společností TÜV Süd v Praze jsou vyvíjeny speciální aktivní pohyblivé moduly pro boční nárazy. Tento systém má v rané fázi vývoje simulovat boční náraz, aniž by bylo zapotřebí kompletního vozidla. Přitom bude možné již v rané fázi vylepšovat kromě dveří dokonce i technickou výbavu, tvarové řešení vnitřních výplní a použité materiály.
Mercedes-Benz zároveň urychluje zavádění digitalizace i v oblasti nárazových zkoušek. Příprava nárazové zkoušky může být ještě efektivnější díky rozšířené realitě AR (Augmented Reality) a virtuální realitě VR (Virtual Reality). Tyto digitální technologie lze využívat například při stanovování souboru bodů, potřebných pro měření na vozidle, ve virtuálním prostoru, a to nanesením až 150 bodů měření na automobil pomocí datových brýlí s rozšířenou realitou.
Nárazové zkoušky v současnosti: rozmanité možnosti v technickém centru pro bezpečnost vozidel TFS (Technologiezentrum Fahrzeugsicherheit)
Mercedes-Benz otevřel v listopadu 2016 v technickém centru pro bezpečnost vozidel (TFS) jedno z nejmodernějších center pro nárazové zkoušky na světě. Jeho koncept flexibilní dráhy pro nárazové testy nabízí nejen možnost klasických nárazových zkoušek, ale vytváří také předpoklady pro zcela nové konfigurace testů, jako jsou vzájemné kolize vozidel ze všech úhlů, hodnocení činnosti systémů PRE-SAFE®, automatizované jízdní manévry s následnou kolizí nebo nárazové zkoušky s nákladními vozidly.
Technické centrum pro bezpečnost vozidel nabízí dostatek prostoru pro budoucí požadavky. Například nejdelší dráha pro nárazové zkoušky má délku více než 200 metrů. Celkem je k dispozici pět druhů překážek, do nichž vozidlo při nárazové zkoušce narazí. Jedna z nich se může v prostoru libovolně pohybovat a další je otočná kolem svislé osy. Pro efektivní provoz centra jsou obě překážky opatřeny na každé ze čtyř stran jinou bariérou. Společně s mobilním systémem přepážek umožňuje toto zařízení nezávislý provoz až čtyř drah pro nárazové zkoušky současně.
Nárazové zkoušky v minulosti: průkopník bezpečnosti Mercedes-Benz stanovuje měřítka již 60 let
Před 60 lety vytyčil Mercedes-Benz hned dva milníky v oblasti automobilové bezpečnosti. Dne 11. srpna 1959 představila značka novinářům nová vozidla vyšší třídy, modelovou řadu W 111. Jako první sériově vyráběná vozidla na světě byla vybavena bezpečnostní karoserií s odolným prostorem pro cestující a deformačními zónami na přídi a zádi. Dne 10. září 1959 zahájil Mercedes-Benz systematické nárazové zkoušky, které se staly pevnou součástí vývoje vozidel s hvězdou. Tím začala nové éra výzkumu bezpečnosti.
Při prvním nárazovém testu v závodě Mercedes-Benz Sindelfingen narazil zkušební vůz čelně do pevné překážky. Tato událost je důležitým technickým milníkem, protože od tohoto okamžiku bylo možné realisticky zkoumat chování vozidel a cestujících při dopravních nehodách pomocí zkušebního vozu a zkušebních figurín.
Nové nárazové zkoušky prokázaly, že bezpečnostní karoserie, jejímž autorem byl inženýr společnosti Daimler-Benz Béla Barényi, v praxi funguje a pohlcuje značnou část kinetické energie, k jejímuž uvolnění dochází při nehodě. Společně s bezpečnostními pásy může tato konstrukce ochránit cestující před těžkými následky kolize. Přesvědčivý koncept se stal v automobilové konstrukci standardem. Mercedes-Benz stanovoval měřítka na mezinárodní úrovni i v následujících desetiletích, a nepřetržitě tak vylepšoval automobilovou bezpečnost ku prospěchu všech účastníků silničního provozu. Zatímco se v prvních letech uskutečňoval relativně nízký počet nárazových zkoušek, od 60. let se tato metoda postupně etablovala jako spolehlivý nástroj pro optimalizaci a testování bezpečnosti vozidel.