BMW Group je jednou z průkopnických společností v oblasti elektromobility a současně se připravuje na rozmanité požadavky budoucí mobility. To dokládá i vývoj vozu poháněného palivovými články BMW i Hydrogen NEXT, který čeká na návštěvníky autosalonu IAA 2019 ve Frankfurtu. BMW Group má představu, že v budoucnu budou vedle sebe existovat různé alternativní typy pohonů. Neexistuje totiž jediné řešení, které by pokrývalo celé spektrum potřeb mobility zákazníků po celém světě. Vodíková vozidla představují důležitou alternativu a doplněk k systémům napájeným z akumulátorů. Tato pestrá rozmanitost technologií elektrifikovaných poháněcích systémů, jejíž součástí jsou i externě nabíjitelné hybridní pohony, ukazuje způsob, kterým hodlá BMW Group v rámci své promyšlené strategie docílit zcela bezemisní mobility.
BMW Group plánuje v roce 2022 představit malou sérii současného BMW X5 vybavenou novou generací elektrického pohonu s vodíkovými palivovými články. BMW i Hydrogen NEXT je prvotní ukázkou toho, co tento model nabízí. BMW Group chce začít zákazníkům poskytovat vozidla s palivovými články nejdříve v roce 2025, ale načasování do značné míry závisí na požadavcích trhu a celkových podmínkách.
Design BMW i Hydrogen NEXT
BMW i Hydrogen NEXT ukazuje, že technologii vodíkových palivových článků lze efektivně integrovat do vozidla, jakým je BMW X5. Díky mírným úpravám v oblasti designu je tento vůz záměrně identifikovatelný jako model BMW i. BMW i je průkopníkem inovací a působí jako inkubátor pro všechny nové technologie v rámci společnosti BMW Group.
V přední části vozu jsou úpravy nejvíce patrné na kapotě a jejím charakteristickém modrém ozdobném vzoru BMW i. Tento motiv se znovu objevuje v trojrozměrné podobě v nasávacích otvorech a jeho barevné provedení vytváří dynamický prvek přes přední část a boky vozu lakovaného bílou barvou Mineral White. Detaily na kolech z lehké slitiny jsou dalším potvrzením genů BMW i tohoto modelu.
Inovativní charakter vývojového vozu je evidentní také v jeho zadní části, kde má u difuzoru umístěné BMW i modré ozdobné prvky. Zaslepený design bez výfukových koncovek jasně zdůrazňuje, že poháněcí systém automobilu neprodukuje žádné lokální emise.
Velký potenciál a významný přínos pro zákazníka
Elektromobily poháněné vodíkovými články FCEV jsou schopny nabídnout neomezenou mobilitu s nulovými emisemi a podobné využití, jaké nabízejí konvenční vozidla: čerpání paliva v čase menším než 4 minuty, dlouhý dojezd, žádné kompromisy v oblasti komfortu, schopnost táhnout přívěsy a velmi malá omezení vyplývající z aktuálních klimatických podmínek. To znamená, že zákazníci si mohou užívat dlouhý dojezd automobilu jak v létě, tak i v zimě. K tomu je však zapotřebí vodíková infrastruktura. Ve většině zemí jsou tyto infrastruktury stále v počátečních fázích vývoje.
Vývojové partnerství s Toyotou
BMW Group již prokázala použitelnost této technologie pro každodenní využití. Společnosti BMW Group a Toyota Motor Corporation v roce 2013 spojily své síly, aby společně vyvinuly poháněcí systém využívající technologii vodíkových palivových článků. Výzkumné oddělení společnosti BMW Group od léta 2015 testuje malou flotilu prototypů BMW řady 5 GT poháněných technologií vodíkových palivových článků, které byly vyvinuty ve spolupráci s automobilkou Toyota.
V roce 2016 obě společnosti podepsaly dohodu o partnerství na vývoji produktů. Od té doby spolupracují na budoucích generacích poháněcích systémů s palivovými články a na modulárních komponentech pro vozidla s vodíkovými palivovými články. Spojení se společností Toyota Motor Corporation ukazuje, jak společnost BMW Group zintenzivnila své úsilí v oblasti vývoje alternativních technologií pohonu pro bezemisní jízdu. Oba partneři technologii palivových článků velmi věří a budou i nadále spolupracovat na jejím dalším vývoji, protože infrastruktura a trh po celém světě rostou.
V lednu 2017 se BMW Group a Toyota spojily s jedenácti předními energetickými, dopravními a průmyslovými společnostmi, aby zahájily globální iniciativu známou jako Hydrogen Council. Jejím cílem je vytvořit jednotnou vizi a realizovat další kroky v rámci dlouhodobých ambicí týkajících se vodíkové energetické revoluce. Od června 2019 čítá rada Hydrogen Council 60 členských společností.