Větší, vizuálně přitažlivější a s ještě větším množstvím funkcí. Digitální displeje se stávají klíčovým prvkem kokpitů vozidel. Řidiči ani cestující nechtějí být bez funkcí displeje a ovládacích prvků, které si nyní užívají na zařízeních, jako jsou chytré telefony a televizory. Ale je toho mnohem víc: na přístrojových deskách budoucnosti budou digitální displeje hrát klíčovou roli v interakci mezi řidiči a jejich vozidly. Bosch se svými novými produkty v oblasti displejů 3D reaguje na tento trend. Produkty využívají pasivní technologii 3D k vytvoření realistického trojrozměrného efektu, který umožňuje oproti zobrazení na běžných displejích rychlejší zachycení vizuálních informací. „Z displejů se ve stále větší míře stávají interaktivní systémy, které mohou lépe předvídat individuální potřeby řidičů,“ říká Dr. Steffen Berns, prezident Bosch Car Multimedia. „To představuje pro Bosch obrovský obchodní potenciál.“ Prognózy naznačují, že globální trh v oblasti displejů ve vozidlech se do roku 2025 zdvojnásobí z 15 miliard dolarů (13,4 miliardy eur) na 30 miliard dolarů (26,7 miliardy eur) (zdroj: Global Market Insights). Ať už jsou zakřivené, vybavené organickými LED (OLED) nebo volně konfigurovatelné, Bosch neustále udává směr vývoje displejů pro automobily.
Prostorový efekt na přístrojových deskách
Displeje 3D představují u přístrojových desek vozidel nejnovější trend. Při přehrávání filmů slouží prostorový efekt především ke zvýšení atraktivity a zábavy. Ve vozidle jde ale o jiný případ. „Hloubka ostrosti displeje znamená, že řidiči mohou rychleji zachytit důležité vizuální informace, ať už z asistenčního systému nebo upozornění na dopravní zácpu,“ říká Berns. „Upozornění, která vypadají, jakoby měla vyskočit z displeje, jsou mnohem přehlednější a naléhavější.“ Při parkování je navíc obraz zadní kamery realističtější, což umožňuje včas zjistit překážky. Díky tomu mohou řidiči lépe odhadnout, kolik mají místa například mezi nárazníkem a stěnou parkovací garáže. Při navigaci složitými městskými ulicemi hraje tento prostorový efekt také rozhodující roli, protože prostorová hloubka zobrazení mapy umožňuje okamžitě zjistit, která budova označuje následující odbočku. Bosch využívá pro svůj nový displej pasivní technologii 3D, která funguje zcela bez dalších funkcí, jako je sledování oči nebo brýle 3D.
Inovativní a interaktivní
Oči jsou zodpovědné za 90 procent všech lidských smyslových vjemů. Pouhé zobrazování informací na displeji automobilu je ale minulostí. Budoucnost je o interakci mezi uživateli a displeji. A společnost Bosch je na to připravena. Její portfolio zahrnuje aplikace všech druhů displejů – od malých a plochých po velké a zakřivené a někdy nabývají i zvláštních tvarů, jako jsou „řezané“ nebo kulaté rohy. Kromě toho může mít interakce podobu hlasového nebo dotykového ovládání – a také s haptickou zpětnou vazbou. „Bosch vyvíjí informační a zábavní systémy tak, aby vyhovovaly každému zákazníkovi,“ říká Berns. A na důležitosti získají zejména tehdy, když řidiči budoucnosti nechají svého autopilota, aby řídil vozidlo. V té chvíli bude mít uživatelské rozhraní pro interakci mezi vozidlem a jeho řidičem zásadní význam.
Na řídicí jednotce záleží
Stále větší, víceúčelovější a inteligentnější displeje s hlasovým a dotykovým ovládáním vyžadují také stále větší výpočetní výkon. To by ale znamenalo řadu dalších řídicích jednotek. Dokonce i dnes ovládá displej a operační systémy na pozadí až 15 záložních procesorů. Bosch používá ke koordinaci celého uživatelského rozhraní pouze jeden řídicí počítač přístrojové desky a deleguje všechny řídicí funkce na jednu centrální řídicí jednotku. „Přinášíme do interiéru inteligenci,“ říká Berns. Méně řídicích jednotek znamená také menší hmotnost a zkrácení doby vývoje vozidel. A díky bezkabelově přenášeným aktualizacím je informační systém navíc možné aktualizovat stejně jednoduše jako chytrý telefon.
Bezpečnost na prvním místě
Displeje vozidel podléhají přísným bezpečnostním normám. Zejména pokud jde o kolísání teploty a vibrace, jsou tyto normy mnohem vyšší než u spotřební elektroniky. Například automobilové displeje musí dokonale fungovat bez ohledu na to, jestli je teplota minus 40 nebo více než 120 stupňů Celsia, a to po celou dobu životnosti vozidla. I v případě částečného selhání se musí řidiči vždy spolehnout na minimální množství důležitých informací. Operační systémy Bosch jsou důkladně testovány, aby byly vhodné pro použití ve vozidle.
Od 80. let minulého století společnost opakovaně udávala milníky pro zobrazovací přístroje ve vozidlech, jako je například první digitální displej na světě, který se objevil na přístrojové desce modelu Audi Quattro. Díky společnosti Bosch se před pěti lety dostal do výroby první volně programovatelný displej pro Audi TT. A Bosch se také zasloužil o světově první zakřivený displej panelu přístrojů na přístrojové desce Innovision ve výbavě nejnovější generace modelu Volkswagen Touareg. Společnost uplatňuje své digitální inovace rovněž v oblasti zobrazovacích nástrojů u motocyklů a elektrických jízdních kol.