Společnosti Bosch a Daimler dosáhly milníku na cestě k automatizované jízdě: obě společnosti nyní získaly souhlas od příslušných orgánů v Bádensku-Württembersku na jejich automatizovaný parkovací systém v garážích muzea Mercedes-Benz ve Stuttgartu. Automatizovaný parkovací systém je přístupný přes aplikaci v chytrém telefonu a nevyžaduje žádný bezpečnostní ovladač. To z něj činí první zcela automatizovanou parkovací funkci bez řidiče úrovně 4 (SAE) na světě, která bude oficiálně schválena pro každodenní použití.
„Toto rozhodnutí úřadů ukazuje, že inovace, jakou je automatizované parkování v parkovacích domech, umožní nejdříve Německo,“ říká Dr. Markus Heyn, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH. „Jízda bez řidiče a parkování jsou důležitými pilíři mobility zítřka. Automatizovaný parkovací systém je příkladem toho, jak daleko už jsme se na této vývojové cestě dostali.“
„Toto schválení ze strany orgánů Bádenska-Württemberska představuje do budoucna precedens pro získání souhlasu s parkovací službou v garážích po celém světě,“ říká Dr. Michael Hafner, vedoucí technologií v oblasti řízení a automatizované jízdy společnosti Daimler AG. „Náš projekt dláždí jako průkopník v oblasti automatizované jízdy cestu pro budoucí sériovou výrobu automatizovaného parkování v parkovacích domech.”
Sázka na bezpečnost: dva partneři se společným cílem
Nejdůležitější prioritou společnosti Bosch a Daimler pro parkovací službu bez řidiče byla od samého začátku bezpečnost. Vzhledem k tomu, že dosud neexistuje oficiální schvalovací proces pro automatizované funkce řízení, které nevyžadují řidiče, dohlížely na projekt od samého začátku místní úřady – regionální správní úřad ve Stuttgartu a ministerstvo dopravy Bádenska-Württemberska – spolu s odborníky z německé certifikační autority TÜV Rheinland. Jejich cílem bylo posoudit provozní bezpečnost automobilové a parkovací technologie v garážích.
Výsledkem je komplexní bezpečnostní koncepce s příslušnými testovacími a schvalovacími kritérii, která mohou být uplatněna i mimo tento pilotní projekt. V tomto konceptu definovali vývojáři, jakým způsobem vozidlo bez řidiče detekuje chodce a další vozidla na jeho cestě a spolehlivě zastaví v případě, že narazí na překážku. Rovněž nastavili bezpečnou komunikaci mezi všemi součástmi systému a podnikli kroky k zajištění spolehlivé aktivace parkovacího manévru.
Technologie, která umožnuje parkování bez řidiče
Vjet do garáže, vystoupit a poslat automobil na parkovací místo pouhým poklepáním na displej chytrého telefonu – automatizované parkování nepotřebuje řidiče. Jakmile řidič opustí garáž, a může se tak věnovat jiným věcem, dojede vůz do vyhrazeného prostoru a zaparkuje. Později se automobil stejným způsobem vrátí do výchozího bodu. Tento proces se opírá o souhru inteligentní infrastruktury parkovací garáže, kterou dodává automobilová technika Bosch a Mercedes-Benz. Snímače Bosch v garáži sledují koridor a jeho okolí a poskytují informace potřebné pro navádění vozidla. Technologie v automobilu převádí příkazy z infrastruktury na jízdní manévry. Tímto způsobem se mohou vozidla dokonce sama pohybovat po nájezdech a výjezdech mezi jednotlivými podlažími parkovací garáže. Pokud senzory infrastruktury zaznamenají překážku, vozidlo se včas zastaví.
Milníky projektu
Společnosti Bosch a Daimler začaly vyvíjet zcela automatizované parkování bez řidiče v roce 2015. V létě 2017 jejich pilotní řešení v parkovací garáži muzea Mercedes-Benz ve Stuttgartu dosáhlo důležitého milníku: veřejnosti bylo poprvé představeno automatizované parkování v parkovacích domech v reálných podmínkách – s řidiči a bez řidičů za volantem. Po této premiéře následovala intenzivní testovací a startovací fáze. Počínaje rokem 2018 mohli návštěvníci muzea využít parkovací službu v přímém provozu, za doprovodu vyškoleného bezpečnostního personálu, a podělit se o své zkušenosti. Součástí jednoho z aspektů pilotního projektu bylo testování koncepcí osvětlení na vozidlech. Tyrkysové osvětlení znamená, že je vozidlo v automatickém režimu jízdy a informuje kolemjdoucí a ostatní účastníky silničního provozu o tom, že vozidlo řídí samo. Zkušenosti z těchto zkoušek se odrážejí v nedávno vydaném standardu SAE 3134. Získání konečného schválení ze strany úřadů je dalším významným mezníkem pro společnosti Bosch a Daimler: brzy budou mít zainteresované strany možnost zažít inovativní parkovací službu v každodenním provozu parkovací garáže muzea Mercedes-Benz, aniž by byl zapotřebí další dohled bezpečnostního řidiče.