Cena osobních automobilů s vodíkovými palivovými články se do deseti let vyrovná ceně hybridních modelů. Očekává to japonská automobilka Toyota, která po světě prodala už 15 milionů hybridních vozů značek Toyota a Lexus a zároveň je výrobcem prvního sériového vozu na vodík pojmenovaného Mirai.
První generace Mirai se zatím prodává na vybraných trzích. Technologie nabízí řidičům podobnou praktičnost a dojezd jako klasické vozy na benzin, avšak bez emisí výfukových plynů. „Realisticky očekáváme, že u třetí generace bude cena palivových článků srovnatelná s hybridními vozy,“ uvedl evropský šéf prodeje a marketingu Toyoty Matt Harrison.
Dodal, že Toyota již není daleko od spuštění prodeje modelu druhé generace, přičemž do deseti let se objeví generace třetí. Současný náskok technologie elektrických vozů je daný delší dobou vývoje i mnohem dostupnější nabíjecí infrastrukturou. Naopak stanic na doplňování vodíku je v Evropě jen několik desítek.
Emisní limity se stále zpřísňují
Výrobce k hledání alternativních paliv nutí stále přísnější politika EU ohledně emisí CO2. Do roku 2021 musí být průměrné množství CO2 v rámci modelové nabídky každé automobilky 95 g/km a v dalších letech má dál výrazně klesat. Ke splnění emisních cílů podle Harrisona neexistuje žádná dokonalá technologie. „Připravujeme různé alternativy a necháme na našich zákaznících, která podoba elektrifikace jim nejvíce vyhovuje,“ dodal.
Hybridní technika je sice ekologičtější než konvenční spalovací motor, ale stále produkuje emise CO2. Hybridní vozy jsou také limitované kapacitou akumulátorů případně dobou jejich nabíjení. Automobily na vodík vypouštějí do ovzduší pouze vodu, mají dlouhý dojezd a doba načerpání vodíku se příliš neliší od běžného doplňování benzinu či nafty.
Odborníci očekávají, že vodíkovou techniku čeká vzhledem k její perspektivě podobný vývoj jako u hybridů. Například Toyota od uvedení prvního Priusu v roce 1997 snížila cenu hybridní techniky o 75 procent.
Klíč je v platině
Jedním z hlavních důvodů, proč jsou palivové články dražší než technika pro elektromobily a hybridní vozy, je používání platiny při jejich výrobě. Cesta tedy vede přes snižování spotřeby tohoto kovu na jeden automobil.
Technologická firma Bosch, která chce vstoupit na vodíkový trh, slibuje, že technologii dokáže zlevnit současně se snížením spotřeby vzácného kovu. Vlastní konstrukce Bosch si vyžádá pouze obdobné množství platiny jako katalyzátory současných vznětových motorů.