Na 40. Vídeňském sympoziu o motorech představila divize Powertrain společnosti Continental nejnovější příspěvky ke zdokonalení různých typů poháněcích jednotek. V reálném provozu osobních automobilů zastává zcela zásadní úlohu různorodost systémů pohonu. Je to přirozené, protože například uživatelé v řídce obydlených oblastech mají na vůz zcela jiné požadavky než lidé ve městě. Pokud jde o alternativní druhy pohonu, jednoznačně záleží na způsobu jejich využívání. V této oblasti rozhodují tržní síly, nikoli pouze rozliční političtí představitelé.
Jedno z řešení, které již nyní pomáhá životnímu prostředí, přinášejí mimořádně čisté motory na naftu nebo benzin v kombinaci s elektromotory. Tyto promyšlené hybridní systémy snižují emise jednak díky zapojení elektrického pohonu, jednak kvůli použití inteligentních inovací, které dále zvyšují účinnost spalovacího motoru. Společnost Continental představila nejnovější příspěvek v této oblasti: prstencový katalyzátor umístěný do jednoho celku s výfukovým turbodmychadlem.
Integrace turbodmychadla a katalyzátoru zcela mění pravidla v oblasti čištění výfukových plynů a v porovnání s použitím oddělených komponentů přináší nové výhody. Avšak turbodmychadlo s prstencovým katalyzátorem představuje pouze jeden článek v široké nabídce společnosti Continental v oblasti řešení poháněcích systémů různých konstrukcí. Mezi další patří software, hardware, řídicí jednotky, čištění výfukových plynů, použití syntetických paliv a elektrifikace.
„Řidiči si vybírají vozidla podle toho, jakým způsobem žijí. Nacházíme se nyní uprostřed rozsáhlé proměny konstrukce poháněcích jednotek, a proto v zájmu čisté mobility podporujeme všechny možné systémy pohonu,“ říká Andreas Wolf, vedoucí divize Continental Powertrain. „Naším úkolem je věnovat se všem oblastem a eliminovat jakákoli omezení, abychom dosáhli čistší mobility. Z tohoto důvodu se snažíme prosazovat nové technologie pro všechny typy ústrojí.“
Světová premiéra turbodmychadla s prstencovým katalyzátorem – řešení pro úsporu paliva a redukci emisí s dlouhou životností
Nové turbodmychadlo s integrovaným prstencovým katalyzátorem je další evolucí turbodmychadla RAAX od společnosti Continental. Jakmile výfukové plyny projdou turbínou, směřují do kónického směšovacího potrubí, kde dochází k prakticky ideálnímu vyrovnání tlaku. Na konci jsou výfukové plyny nasměrovány do prstencového trojčinného katalyzátoru, který tvoří vnější plášť směšovacího potrubí.
V běžných turbodmychadlech probíhá po průchodu turbínou náhlá expanze výfukových plynů, což způsobuje tlakové ztráty s negativním vlivem na účinnost motoru. U turbodmychadla s prstencovým katalyzátorem se však tento proces neodehraje, protože kónické směšovací potrubí upravuje expanzi plynů takovým způsobem, aby se omezil nežádoucí protitlak. Kromě toho jsou spaliny, směřující přes obtokový ventil, přiváděny do směšovacího potrubí po obvodu úzkým prstencovým vstupem, čímž napomáhají promíchání s výfukovými plyny vyvedenými z turbíny bez dodatečných ztrát.
Díky tomu zůstává teplota spalin před vstupem do katalyzátoru velmi homogenní, což má pozitivní vliv na účinnost redukce škodlivin, ale také na životnost katalyzátoru. Zároveň to umožňuje zvýšit poměr vzduchu a paliva (λ=1), a proto turbodmychadlo s prstencovým katalyzátorem přispívá i k mimořádně úspornému provozu. „Pokud tuto technologii použijeme v hybridních vozidlech spolu s vyhřívacím zařízením EMICAT, dosahujeme úspory paliva a omezení emisí i během studených startů a při spuštění motoru po prodloužené fázi vypnutí motoru,“ říká Rolf Brück, vedoucí oddělení Katalyzátory a filtry v obchodní jednotce Powertrain Components.
Zdrojem elektrické energie pro ohřev katalyzátoru může být účinná 48voltová soustava, určená pro hybridní vozidla. Společnost Continental zabudovala toto pokrokové poháněcí ústrojí do prototypu extrémně čistého elektrifikovaného vozu na naftu a na válcovém dynamometru předvedla, že s využitím vyhřívaného katalyzátoru lze splnit i přísné podmínky exhalační normy London Traffic Cycle, která stanovuje limity exhalací pro vozidla s volným vjezdem do centra Londýna. Limit platí v centru města od dubna 2019 a od října 2021 bude rozšířen na celý vnitřní Londýn. Emise NOx dosáhly během tohoto náročného krátkého cyklu (s řadou vypnutí motoru, simulujících stání v kolonách, a s nízkou zátěží motoru) hodnoty pod 27 mg/km. Hodnoty CO2 klesly na 4 g/km. „Inteligentní použití elektrického pohonu v kombinaci se spalovacím motorem si díky tomu vydobylo pozici jako osobitý druh čisté mobility bez jakéhokoli omezení,“ dodává Rolf Brück.
48voltová síť pro elektromotory o výkonu 30 kW – více elektrické energie pro úspornou jízdu
Společnost Continental představila ve Vídni také nově vyvinutý elektromotor, který lze použít u vozidel se 48voltovou elektrickou sítí. Nový elektromotor vyvine výkon až 30 kW a nabízí nejen větší hnací sílu pro podporu spalovacího motoru, ale také dostatek výkonu pro jízdu čistě na elektřinu, například v centrech měst. Vedle toho téměř dvojnásobně zvyšuje účinnost rekuperace proti současným jednotkám, a díky tomu dokáže zajistit více elektrické energie pro úspornou jízdu bez emisí. Celá konstrukce elektromotoru a vestavěného generátoru pracuje mimořádně kompaktně a nabízí účinnost více než 90 %.
„Očekáváme, že se 48voltové soustavy v blízké budoucnosti rozšíří, a jsme si jisti, že tato výkonnější elektrická síť nám umožní zavedení dalších funkcí pro redukci emisí do hybridních vozidel, aniž bychom nutně aplikovali v současné době využívané komplikovanější a výrazně nákladnější vysokonapěťové hybridní systémy,“ uvádí Stefan Rebhan, vedoucí oddělení Technology & Innovation v divizi Powertrain. „V dlouhodobém horizontu předpokládáme různorodou kombinaci poháněcích systémů, zahrnujících hybridní ústrojí, čistě elektrické pohony a palivové články. Všechna tato řešení dohromady představují vynikající příležitost pro ochranu životního prostředí.“