Na rušné dálnici se nákladní vozidlo s návěsem blíží k dlouhému úseku s pylony nacházejícími se po pravé straně. Senzor vozidla rozpozná, že jízdní pruh je nyní vybaven elektrickým trolejovým vedením a řidič stisknutím tlačítka zvedne pantografový sběrač upevněný na střeše kabiny. Během několika sekund nastane v kabině téměř úplné ticho: spalovací motor se zastavil a vozidlo nyní pohání elektromotor.
Čistá, bezpečná a efektivní technologie
Ještě před pár lety by byla myšlenka, že by se na běžných dálnicích mohla spolu s osobními automobily vyskytovat i elektricky poháněná nákladní vozidla, jen vizí budoucnosti. V současné době však v Evropě probíhá několik projektů za účelem otestování této čisté, bezpečné a efektivní technologie a vyhodnocení jejího přínosu.
Vlády a instituce v Německu, Itálii a Švédsku aktivně podporují výzkumné projekty, jejichž hlavním cílem je vybudování elektrifikační infrastruktury, která by pokryla části dálniční sítě v Evropě touto ekologickou technologií.
„Elektrifikace vozidel se rychle rozvíjí“
Podle názoru společnosti Scania nebude trvat dlouho, než dosáhneme bodu zlomu, kdy se elektrifikace těžké nákladní dopravy stane pro dopravce dobrou investicí. Prostřednictvím pokračujících investic do vývoje elektrifikovaných řešení se však společnost Scania snaží nalézt i jiné a rychlejší cesty k dosažení udržitelné dopravy.
Claes Erixon, výkonný viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti Scania, říká, že společnost vnímá elektrifikované dálnice jako jednu z několika slibných technologií, které mohou zaručit udržitelnou budoucnost dálkové dopravy.
„Elektrifikace vozidel se rychle rozvíjí a díky svým environmentálním, společenským a nákladovým přínosům bude hrát důležitou roli při přechodu na systém dopravy bez fosilních paliv,“ dodává.
Celý systém funguje následovně:
1. Nalezení elektrifikované dálnice
Senzor kontroluje, zda je jízdní pruh vybaven trolejovým vedením. Doposud bylo nákladní vozidlo poháněno spalovacím motorem. Nyní řidič zvedne pantografový sběrač.
2. Připojení k trolejovému vedení
Po připojení přenáší pantografový sběrač energii přímo do elektromotoru a současně nabíjí akumulátor. Během brzdění dochází k obrácení toku energie a výrobě elektřiny, která nabíjí akumulátor.
3. Odpojení při předjíždění
Když začne nákladní vozidlo předjíždět jiný automobil nebo elektrifikovaná část dálnice končí, pantografový sběrač se sám spustí. Elektromotor bude i nadále poháněn energií z akumulátoru tak dlouho, jak jen to bude možné. Po předjetí se může řidič vrátit do elektrifikovaného jízdního pruhu.