Dvacet kamer, nejmodernější senzory a brýle s virtuální realitou. Vypadá to jako studio technického start-upu, ale ve skutečnosti se jedná o biomechanickou laboratoř společnosti SEAT ve zdravotnickém a rehabilitačním centru CARS v Martorellu.
- Jak to funguje?: „Vyspělé technologie nám umožňují napodobit montážní linku v našich laboratořích. Je nesmírně důležité, aby pracovníci v našich testech realisticky vykonávali naprosto stejné pohyby, které dělají při práci,“ vysvětluje Sonia Garcíová, odpovědná ve společnosti SEAT za ergonomii. V laboratoři se sledují dva parametry – namáhání svalů a poloha kloubů při vykonávání specifických pohybů. „Někteří pracovníci vykonávají stejné pohyby až 100krát za den, takže pro prevenci pracovních úrazů je důležité střídání pracovních míst a uspořádání montážní linky,“ dodává.
- „Avataři 3D“ jako ve videohře: Tomuto účelu slouží dvě různé technologie. Jedna vytváří „avatary v prostorovém formátu 3D“. Pomocí 20 kamer a senzorů jsou zaznamenávány pohyby kloubů zaměstnance. Software pak na základě analýzy dat vytvoří „avatara“. „Avatar je prostorový obraz, který precizně napodobuje rychlost a rozsah pohybů. Stejná technologie se používá k vytváření postav ve videohrách, my však používáme mnohem vyšší úroveň preciznosti,“ vysvětluje Sonia.
- Virtuální realita ovlivňující skutečnost: Druhou používanou technologií je virtuální realita. Hlavní výhodou tohoto systému je možnost plánovat s předstihem a realizovat úpravy před uvedením montážní linky do provozu. „Můžeme simulovat různé pozice, dokud nenalezneme nejlepší variantu, například při montáži zadního výklopného víka. V porovnání s testy přímo na montážní lince nám to šetří čas i finanční prostředky,“ zdůrazňuje Sonia.
- Jak se výsledky uplatňují v praxi?: „Biomechanika přináší nové možnosti pro aktivní navrhování nových pracovních stanic,“ vysvětluje Dr. Patricia Suchová, které má ve společnosti SEAT na starosti bezpečnost a zdraví zaměstnanců. Laboratoř byla zprovozněna v roce 2017 a od té doby uskutečnila více než 4000 studií. „Během pouhých dvou let se nám podařilo snížit počet svalových úrazů o 70 % a také v budoucnosti chceme dosahovat dalších zlepšení,“ zdůrazňuje Dr. Suchová. Získávaná data již například pomohla optimalizovat montážní linku pro nový SEAT Leon snížením jednoho úseku o 20 centimetrů. Avšak práce laboratoře nekončí dokončením montážní linky. I během výroby probíhají nepřetržité analýzy pracovních stanic ve snaze o jejich další zdokonalování.