Znáte společnost Mugen Motorsports? Pokud ne, pak vězte, že se jedná o tuningovou odnož automobilky Honda. V roce 1973 ji založil Hirotoshi Honda, syn zakladatele automobilky Soichira, a začal tak velmi úzkou spolupráci trvající dodnes, přestože kapitálově nejsou společnosti vůbec propojené. Mugen pouze přebírá od Hondy polotovary, které se poté snaží uzpůsobit japonským závodním tratím. Ostatně, o to se Hirotoshi snažil již v roce 1965, kdy se poprvé naplno zavřel v otcově dílně a vylezl z ní až s hotovým speciálem určeným pro okruhy. Naneštěstí, jeho daňové machinace ho o společnost připravily a firma musela být restrukturalizována. Její původní zaměření ale zůstalo. I nadále dělá z vozů značky Honda zbraně toho nejdrsnějšího sportovního kalibru.
Tohle všechno přitom vím pouze z jednoho prostého důvodu. Na stránkách společnosti jsem strávil v posledních dnech několik bezesných večerů, při kterých jsem stahoval jeden obrázek za druhým a hltal veškeré dostupné informace o přetvoření Hondy Fit v ultimativního městského bojovníka schopného rozdrtit leckterý ostrý hatchback s mnohem silnějším motorem. Honda Fit se totiž v Evropě prodává jako Jazz a každý, kdo se s ní projel, vám potvrdí její bezmezné kvality spojené především s optimálně naladěným podvozkem. Ten si v mnoha případech přímo říká o silnější výkon, než jakým její přední kola zásobuje 1,4litrový čtyřválcový motor, nicméně ke mně snad ještě daleko více promlouvala touha po novém kabátě.
Neznamená to ovšem, že by se Jazz nelíbil. Každá žena vám řekne naprostý opak, aniž by se vůbec musela posadit dovnitř. Koneckonců, proč si myslíte, že byly tvary minulé generace Renaultu Twingo tak populární? Moderní doba ale vyžaduje poměrně ostřejší lokty, což nás přivádí k decentně agresivnímu (no dobrá, tak agresivnímu takovou měrou, že malé děti budou možná na parkovišti ronit slzy a volat maminky na pomoc) bodykitu od Mugenu. Ten je snad jediným prvkem, který bych si dopřál, kdyby mi Jazz říkal pane. Veškeré jeho další vlastnosti totiž spadají do toho spektra, které za normální situace označujete slovy vynikající nebo ideální.
Novodobý ideál?!
Dlouhý rozvor ale kompaktní rozměry totiž stojí za neuvěřitelnou stabilitou kombinovanou s velkou dávkou čilosti. Zamiřte čumák Jazzu do jakékoliv díry v jakékoliv dopravní zácpě a každý bude koukat na to, jakým kouzlem jste se dostali před něj. Stočte předek v jakékoliv zatáčce při jakékoliv rychlosti, kterou je pohonná jednotka za dané situace schopná vyvinout, a on se tam prostě vydá. Žádné kvílivé odříkání pneumatik, nic, prostě jen naprostá odevzdanost.
Ostatně, stejnou měrou reaguje na vaše povely i motor. Výkon 83 koní sice nevypadá papírově jako něco světoborného a ani zrychlení z klidu na stovku (13,3 s) a nejvyšší rychlost (170 km/h) nejsou nejlepší v daném segmentu, nicméně projev Hondy v praxi je mnohem žhavější než byste očekávali. Stačí se v podstatě přehoupnout přes hranici 4000 otáček a motor začne reagovat spíše v rytmu ostřejšího tanga než rozvláčného jazzu. Pravda, je také v tu chvíli hlučnější a žíznivější (počítejte s dvakrát tak vyšší spotřebou než udávanou), ale úsměv se vám bude protahovat od ucha k uchu čím dál tím více. Skoro jako by byl přímo úměrný s množstvím mnohem silnějších vozů, které si vychutnáte zejména díky onomu výbornému naladění podvozku.
Obdobný výkon vás ale přitom bude těšit ještě o to více, když vám přijdou na mysl veškeré ty praktické vychytávky, kterými je Jazz přímo prošpikován. Už jen prostor vpředu vás ihned po nastoupení ohromí svými rozměry, od vozítka těchhle rozměrů totiž nečekáte místo, kde se vaše děti můžou ztratit. Zadní sedadla pak kromě výborného posezu nabízejí zejména tu vlastnost, kdy můžete sedáky zvednout nahoru a vytvořit tak další zavazadlový prostor schopný pobrat i menší skříňky. Ty byste mimochodem nenarvali ani do 380litrového kufru Jazzu, ani do zavazadelníků konkurentů o třídu výše.
Zavedené značky v čele s Fordem Fiestou tak dostali velmi vydařeného konkurenta, který nad nimi ční hned v několika ohledech. Škoda, že i také cenou, základní model Jazzu totiž vyjde na 339 900 korun. To je o sto tisíc více než v případě produktu Modrého oválu, Hyundai Getz pak pořídíte ještě o čtyřicet tisíc levněji. Oba dva tito rivalové ale staví na klasickém tvaru karoserie, zatímco Honda je takovým mini-MPV. Nabízí tak mnohem lepší manévrovatelnost, zejména pak při parkování. Ovšem stání není tím hlavním důvodem, proč Jazz před jeho konkurencí upřednostníte. Kromě špičkové kvality, vysoké spolehlivosti a dobrého zpětného prodeje je to i její líbivý design. Navíc, pokud si ho jako já představíte v úpravě od Mugenu, pak rovněž nebudete moci usnout. Tedy do té doby, dokud si ho nekoupíte.
Honda Jazz 1.4 | |
---|---|
Cena: | od 379 900 korun |
Motor: | řadový čtyřválec, 1339 cm3 |
Koncepce: | motor vpředu, pohon předních kol |
Výkon: | 83 koní v 5700 ot./min. |
Točivý moment: | 119 Nm při 2800 ot./min. |
Hmotnost: | 1015 kg |
Objem kufru: | 380 l |
Objem nádrže: | 42 l |
Zrychlení 0–100 km/h: | 13,3 s |
Nejvyšší rychlost: | 170 km/h |
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) | 6,9/4,9/5,7 l/100 km |