Nová třída G je výkonná, komfortní a suverénní a od června loňského roku dobývají první vozy s těmito vlastnostmi terénní cesty na celém světě. Terénní vozidla nové třídy G přesvědčí o svých kvalitách jak výkony, bezpečností a moderními asistenčními systémy, tak i vynikajícími jízdními vlastnostmi. Nabídku motorů nyní rozšiřuje atraktivní a hospodárná vznětová varianta. Nový G 350 d (kombinovaná spotřeba paliva: 9,8–9,6 l/100 km; kombinované emise CO2: 259–252 g/km) poskytuje dosud nevídané výkony. Modely lze objednávat od ledna 2019 a u prodejců se objeví na jaře. Zákazníci tak mají v modelové řadě třídy G na výběr G 500 (kombinovaná spotřeba paliva: 12,1–11,5 l/100 km; kombinované emise CO2: 276–263 g/km), AMG G 63 (kombinovaná spotřeba paliva: 13,1 l/100 km; kombinované emise CO2: 299 g/km) a nyní také nový G 350 d.
Nový vznětový motor OM 656 stanovuje i ve třídě G nová měřítka z hlediska výkonových parametrů – na silnici i mimo zpevněné cesty. „Naším cílem bylo zvýšit výkon, ale zároveň snížit spotřebu paliva a zlepšit akustické vlastnosti,“ zdůrazňuje Ola Källenius, který nese v představenstvu společnosti Daimler AG odpovědnost za koncernový výzkum a vývoj divize Mercedes-Benz Cars. Mezi charakteristické znaky motoru nejvyšší technické úrovně patří písty se stupňovitým vybráním dna, díky kterému dochází k ještě efektivnějšímu procesu spalování, dvoustupňové přeplňování výfukovými turbodmychadly a použití variabilního časování ventilů CAMTRONIC. Díky tomu lze zvyšovat teplotu ve výfukové soustavě, aniž by to vedlo k vyšší spotřebě paliva. Zdokonalená povrchová úprava pracovních ploch válců NANOSLIDE® navíc snižuje třecí ztráty při pohybu pístů ve válcích, a tím i spotřebu paliva.
Dosud nevídané výkony a suverénní jízda
Ikona s novým vznětovým řadovým šestiválcem je historicky nejhospodárnějším „Géčkem“. Dosahuje nejvyššího výkonu 210 kW (286 k) a s maximálním točivým momentem 600 N.m od 1200 do 3200 min-1 poskytuje dosud nevídanou hnací sílu.
Nový vznětový šestiválec je koncipován v souladu s požadavky budoucí emisní legislativy (RDE – Real Driving Emissions). Veškeré komponenty, důležité pro efektivní snižování emisí, jsou uloženy přímo na motoru. To přispívá k rychlejšímu zahřátí katalyzátoru a filtru pevných částic na provozní teplotu. Díky komplexní technické koncepci s novým stupňovitým vybráním dna pístů pro efektivnější spalování, dynamickým systémem vícecestné recirkulace výfukových plynů a uložení systému dodatečného čištění výfukových plynů v blízkosti motoru se podařilo dosáhnout dalšího snížení spotřeby paliva, a tím i nižších emisí. Systém dodatečného čištění výfukových plynů v blízkosti motoru je navíc tepelně izolován, čímž jsou minimalizovány ztráty tepla a vytvořeny nejpříznivější pracovní podmínky.
Nejhospodárnější G všech dob
Díky zdokonalenému systému dodatečného čištění výfukových plynů zůstává výkonný šestiválec z řady moderních motorů OM 656 pod všemi emisními limity aktuální normy Euro 6d-TEMP dokonce i v náročných jízdních situacích a za všech povětrnostních podmínek. Tohoto cíle bylo dosaženo mimo jiné i díky dodatečnému katalyzátoru pro selektivní katalytickou redukci (SCR) s katalyzátorem pro blokování amoniaku (ASC) ve výfukové soustavě třídy G. Katalyzátor SCR (Selective Catalytic Reduction) snižuje množství oxidů dusíku (NOx) ve výfukových plynech. Za tím účelem je do systému přiváděna kapalina AdBlue®, vodní roztok močoviny, který umožňuje chemickou přeměnu oxidů dusíku ve výfukových plynech. Z AdBlue® se uvolňuje amoniak, který v katalyzátoru SCR redukuje až 80 procent oxidů dusíku na neškodný dusík a vodu. Plnicí hrdlo pro AdBlue® je umístěno vedle hrdla palivové nádrže vozidla, což umožňuje snadné doplňování z čerpacího stojanu.
V jízdním režimu ECO přispívá k dalšímu snížení spotřeby paliva funkce setrvačné jízdy. Pokud řidič uvolní pedál plynu, odpojí spojka motor od převodovky. Otáčky motoru klesnou na volnoběžnou úroveň a jízdní odpory se při setrvačné jízdě sníží o kompresní a třecí síly motoru. Třída G tak může po určitou dobu maximálně využívat svou vlastní okamžitou kinetickou energii. Dojezd v tomto režimu je mnohem delší než při brzdění motorem. Výsledkem je další úspora paliva. Jakmile řidič sešlápne pedál plynu nebo brzdy, motor se znovu připojí k převodnému ústrojí.
(Také) komfort na nové úrovni
Třída G je i díky novému, tichému vznětovému motoru mimořádně komfortním automobilem, a to i při cestování na dlouhé vzdálenosti. Výfuková soustava a i ve vyšších otáčkách vysoká hnací síla motoru přispívají za jízdy k výrazně nižší hladině hluku a nižší úrovni vibrací v interiéru. Ložiska vznětového motoru jsou poprvé adaptivní, což přispívá k dalšímu snížení hlučnosti. Při poklesu rychlosti jízdy pod 5 km/h přejdou ložiska na měkkou charakteristiku, díky níž při nízkých otáčkách motoru tlumí s maximální účinností přenos torzního kmitání do žebřinového rámu. Ve vyšších otáčkách se u obou ložisek motoru automaticky aktivuje tvrdší charakteristika, což má pozitivní vliv na vibrační komfort a jízdní dynamiku.
9G-TRONIC ve standardní výbavě
Samočinná převodovka 9G-TRONIC s kapalinovým měničem momentu byla speciálně přizpůsobena požadavkům terénní ikony. Díky speciální softwarové aplikaci zkrátili vývojáři dobu řazení a reakční dobu 9stupňové převodovky, čímž přidali třídě G na temperamentu. Velký rozsah převodů umožňuje ještě komfortnější a tišší cestování při nižších otáčkách motoru, ale zároveň také přispívá ke snížení spotřeby paliva. Zejména na první převodový stupeň reaguje terénní vozidlo výrazně rychleji na pohyby pedálu plynu, což zákazníci ocení například při rozjezdu na křižovatce se semafory. I při krátkém zrychlení v oblasti částečného zatížení je nové „Géčko“ nyní výrazně agilnější.
Přímo s převodovkou 9G-TRONIC je spojena nová rozdělovací převodovka, která rozděluje hnací sílu v poměru 40 procent na přední nápravu a 60 procent na zadní nápravu. Tato charakteristika vylepšuje především jízdní vlastnosti na silnici. Trvalý pohon všech kol přitom zaručuje za všech okolností maximální trakci. Ale „Géčko“ by nebylo „Géčko“, kdyby nemělo pro jízdu v terénu další trumfy v rukávu. Redukční převod výrazně zvyšuje točivý moment přenášený na jednotlivá kola, a umožňuje tak zdolávat i velmi náročný terén.
Vynikající i v oblasti výbavy
G 350 d disponuje ještě rozsáhlejší standardní výbavou než předchůdce. Její součástí je mimo jiné velmi kvalitní interiér se sedadly, čalouněnými kůží, přístrojovou deskou, obšitou kůží Artico, a ozdobným obložením ze dřeva s otevřenými póry. Kromě toho jsou nabízeny nové prvky výbavy na přání, s nimiž si mohou zákazníci přizpůsobit svůj vůz G 350 d zcela individuálně vlastnímu vkusu. Nabídku různých prvků výbavy na přání doplňuje Mercedes-Benz pakety z velmi oblíbené manufaktury designo, dodávanými přímo z výroby. Poprvé je pro G 350 d na přání k dispozici interiér Exklusiv Plus s kosočtvercovým prošíváním.
G 350 d je tak typickým představitelem třídy G, která je symbolem ruční výroby a individualizovatelnosti jako téměř žádné jiné vozidlo značky Mercedes-Benz. Ostatně montáž třídy G opravdu probíhá téměř výhradně ručně, z čehož vyplývá celková doba výroby nejméně 100 hodin. To umocňuje jedinečnost a vysokou kvalitu každého vozu třídy G.
Standardně dodávaný systém DYNAMIC SELECT je nyní pro třídu G k dispozici s až pěti jízdními režimy. Charakteristiku vozidla lze tak stisknutím tlačítka během okamžiku optimalizovat, protože systém na přání řidiče změní například vlastnosti motoru, převodovky, podvozku a řízení. Třída G kromě toho nabízí mnoho nových asistenčních systémů. Například aktivní brzdový asistent dokáže zabránit hrozícím kolizím nebo zmírnit následky nehody a řidiče podporuje při nouzovém brzdění. Systém v případě potřeby brzdí autonomně, pokud řidič nevykazuje žádnou aktivitu, aby pokud možno odvrátil rizika, vyplývající z nebezpečné situace.
V terénu ještě lepší a na silnici dynamičtější než dosud
Speciálně pro třídu G vyvinutá nová konstrukce přední nápravy je tak robustní, aby byly nejen zachovány, ale v řadě parametrů dokonce i překonány legendární provozní vlastnosti předchůdce v terénu. Komponenty přední nápravy s dvojicemi příčných ramen jsou připevněny přímo k žebřinovému rámu, bez použití pomocného rámu. Body uchycení spodních příčných ramen na rámu jsou uspořádány do Z a umístěny v nejvyšší možné poloze. Toto uspořádání zaručuje vynikající jízdní vlastnosti mimo asfaltované silnice.
Nová tuhá zadní náprava je na rozdíl od předchůdce vedena čtyřmi podélnými rameny na každé straně a v příčném směru ustavena panhardskou tyčí. Běžná jízda na silnici je díky tomu ještě komfortnější. Bezpečné jízdní vlastnosti v terénu, i v extrémních situacích, zaručuje dráha propružení při stlačení/roztažení tlumiče 82/142 milimetrů, stejně jako světlá výška 241 milimetrů pod zadní rozvodovkou.
Nová koncepce přední nápravy vylepšuje zároveň i jízdní vlastnosti třídy G na silnici. „Géčko“ zde jezdí stejně agilně jako komfortně a poskytuje řidiči citlivější řízení. Terénní vozidlo má vyšší směrovou stabilitu a také mimo zpevněné cesty se pohybuje opravdu „lehkonoze“ a nenuceně.