Společnost Scania se chystá dodat vozidla pro tři německé elektrifikované dálnice v rámci zkušebního provozu, který by měl být zahájen v letošním roce. Rozhodnutí bylo přijato jménem německého Spolkového ministerstva životního prostředí, ochrany přírody a jaderné bezpečnosti (BMU) po uskutečnění veřejné soutěže.
Zkušební provoz bude nejdříve zahájen v Hesensku na dálnici A5, kde byla dokončena pětikilometrová infrastruktura elektrifikované dálnice s nadzemním napájecím systémem v obou směrech. Další elektrifikovaný úsek bude na dálnici A1 do přístavu Lübeck se stacionární nabíjecí stanicí plánovanou v přístavu. Očekává se, že tento dálniční úsek bude otevřen v létě 2019. A konečně třetí elektrifikovaná dálnice by měla být počátkem roku 2020 vybudována v Bádensku-Württembersku na části spolkové silnice B462.
Patnáct nákladních vozidel bude vybaveno pantografovými sběrači pro nabíjení během jízdy vyvinutými společností Siemens, které budou namontovány na rámu za kabinou. Tato nákladní vozidla budou používána dopravními společnostmi v rámci reálných přepravních operací. Dodání prvního hybridního nákladního vozidla R 450 od společnosti Scania pro Hesensko je plánováno na květen 2019. Kromě dodání nákladních vozidel bude mít společnost Scania na starost údržbu vozidel a sběr dat ze zkušebního provozu.
Společnost Scania byla již dříve vybrána jako partner v souběžném výzkumném projektu prováděném společností Volkswagen Group Research. Předpokládá se, že hybridní model Scania R 450 bude dodán pro účely projektu v únoru a uvedení do provozu proběhne na zkušební dráze společnosti Siemens v blízkosti Berlína. Druhé elektrifikované výzkumné vozidlo bude dodáno na podzim roku 2019. Cílem výzkumného programu je snaha o analýzu a optimalizaci koncepce poháněcí jednotky, řízení energie, hybridního přenosu, stárnutí akumulátorů a chladicího systému nové generace.
„Na rozdíl od osobních automobilů, které zůstávají většinu dne nehybně zaparkovány, jsou nákladní vozidla po dlouhé hodiny nasazena při plnění přepravních zakázek, přičemž nutnost zastavení za účelem nabití by mohla jejich provoz velmi narušovat. Elektrifikované dálnice nabízejí rozumné a efektivní nabíjení na cestách. Řešení rovněž šetří akumulátory a snižuje zatížení energetické sítě,“ říká Magnus Höglund, vedoucí oddělení systému elektrifikovaných silnic ve společnosti Scania.
Podle několika studií jsou elektrifikované dálnice alternativou, která pomůže výrazně snížit emise CO2. Technologie elektrifikovaných silnic je jednou ze součástí řešení udržitelné dopravy společnosti Scania, která se nyní rovněž testuje na německých silnicích.